Přidat otázku mezi oblíbenéZasílat nové odpovědi e-mailem Jak správně zálohovat velké množství dat? Řádově jednotky TB.

Dobrý den,

potřebuji vyřešit naprosto bezpečné zálohování dat v řádu jednotek terabajtů. Většinu objemu tvoří videa, ale je tam velké množství fotek o velikosti kolem 0,5 MB. Nemám zatím vůbec žádnou představu, jak to udělat. Slyšel jsem o nějakých raid polích, kde se používá redundantní záznam na několik disků současně, kdy při výpadku jednoho disku nedojde ke ztrátě dat. Tento princip by se mi velmi líbil. Také by se mi líbil nějaký diagnostický software, který by disky hlídal a včas hlásil případný výpadek a nutnost výměny jednoho z disků.

Pro mě nejpohodlnější by asi bylo vyhradit ve stolním počítači (big tower) několik 5,25 pozic, do kterých by se umístila hdd cage na několik 3,5 disků (kolik?), nějak zapojených do redundantního raidu. No a těch cagí bych mohl mít víc, a střídat je. Šlo by to takto?

Z hlediska OS by mi nejvíc vyhovovaly běžné Windows 8, počítač, kde by to bylo umístěné, bych využíval i k jiným účelům.

Při zálohování zatím nebudu uvažovat možnost náhlého fyzického zničení počítače jako celku, bude umístěn na bezpečném místě.

Předem děkuji za jakékoli podnětné tipy.

Předmět Autor Datum
na zálohu je nejlevnější pořídit nějaký slabší dvojdiskový NAS.
touchwood 04.05.2013 17:39
touchwood
Pokial sa bavime o zalohe (data mas aj na povodnom pc a vytvaras len zalohu) staci ti 1 diskove NASk…
fleg 04.05.2013 17:45
fleg
Děkuji za reakce. Jo, jsem samozřejmě tele, samozřejmě jsem nemyslel zálohování, ale trvalé uložení…
Ladislav_Malek 04.05.2013 17:58
Ladislav_Malek
Myslim, ze tieto entry modely raid 5 nepodporuju....raid 5 je kompromis medzi raid 1 a 0. 2x1TB disk…
fleg 04.05.2013 18:39
fleg
Jestli použiješ redundanci /mirroring/ (RAID1), dostaneš 1TB. Doporučím (kolegové mě zabijou :-)) li…
mif 04.05.2013 18:45
mif
Raid 5 pro 2 disky nemá smysl, ani to v podstate nejde. RAID 5 zacina mit smysl az u 4-diskovych NAS…
Jan Fiala 05.05.2013 10:24
Jan Fiala
Kdybych tedy použil ten Zyxel 320 a chtěl využít redundantní RAID 1, kolik bych získal místa, kdyby…
AZOR 05.05.2013 14:12
AZOR
Ono je to vsechno zalezitost ceny. Pokud se jedna o rad jednotek TB a zaroven jsou to videa a fotky…
RedMaX 04.05.2013 18:55
RedMaX
ty data vznikají pouze na jediném pc? pak je možné vybrat volný řadič pro 2x 2tb disky, ty zapojit d…
lední brtník 04.05.2013 20:17
lední brtník
No on je na tihlech RAIDech obcas problem, ze to hodis do RAID1, ten RAID se podela, zapise ti na je…
RedMaX 04.05.2013 20:20
RedMaX
A jak byste doporučil to řešit?
Ladislav_Malek 04.05.2013 20:31
Ladislav_Malek
Data mas mat na min 2 fyzicky rozdielnych strojoch, idealne, ktore nie su ani fyzicky an jednom mies…
fleg 04.05.2013 20:44
fleg
Ano, to vím, a zde řeším, jak je bezpečně uložit na tom jednom stroji.
Ladislav_Malek 04.05.2013 21:47
Ladislav_Malek
Nijak, na tom jednom stroji to nebude nikdy bezpecny. Vzdycky je treba to mit aspon jednou mimo, tre…
RedMaX 04.05.2013 21:57
RedMaX
Jasně, já vím, že to musí být na víc místech. A taky bude. Ale teď řeším, jak to co nejlépe udělat n…
Ladislav_Malek 04.05.2013 23:55
Ladislav_Malek
Nech to ve stripu. Kolegové straší (zcela adekvátně), ale hned tak ti to neklekne. Co vlastně chceš…
mif 05.05.2013 00:09
mif
Co vlastně chci slyšet? No třeba to, co jsem si mezitím sám našel, že pro kvalitnější zabezpečení da…
Ladislav_Malek 05.05.2013 00:53
Ladislav_Malek
A co si takhle sam neco nastudovat? Napriklad co je to ten RAID. RAID1 = zrcadleni, jeden disk se ti…
RedMaX 05.05.2013 07:00
RedMaX
Na linuxovy sw raid mi nesahaj. Mam desiatky serverov, na ktorych bezia a ziadne zlyhanie som za mno…
fleg 05.05.2013 10:06
fleg
V zásadě dobré informace, až na poznámku na konci. Pokud jsem pochopil, zélohování má vyřešené a pro…
pole 04.08.2013 09:52
pole
Pro domácí použití nevidím žádný důvod komplikovat to RAIDem. Prostě to zkopíruju na tři (paranoidní…
jirka44 05.05.2013 07:49
jirka44
co jsem si mezitím sám našel, že pro kvalitnější zabezpečení dat by to chtělo RAID 5 mezi najít a p…
lední brtník 05.05.2013 10:33
lední brtník
Ano, děkuji, celkem, tedy až na tu povýšenou dikci, to dává smysl :-)
Ladislav_Malek 05.05.2013 14:00
Ladislav_Malek
není zač. protože jakmile se začneš povýšeně ohánět, že.. co jsem si mezitím sám našel ..můžeš ček…
lední brtník 05.05.2013 14:34
lední brtník
Jak je to momentalne s 3TB diskama, Windows XP umi jednu logickou jednotku maximalne 2TB, nejsem si…
RedMaX 05.05.2013 14:24
RedMaX
Vista, W7 a výše umí GPT.
jirka44 05.05.2013 14:28
jirka44
S timhle nesouhlasim. Doma mam QNap, 2x 1,5TB disk v RAID 1. Jeden disk zacal odchazet. Vyhodil jsem…
Jan Fiala 05.05.2013 10:29
Jan Fiala
jako ochrana pred poruchou disku je to vyborne reseni, potrebujes se chranit jeste proti poruse toho…
RedMaX 05.05.2013 10:36
RedMaX
totéž umí i ten QNAP/Synology atd. Jde o to, že se jedná o separátní krabici určenou na data, tj. ne…
touchwood 04.08.2013 11:31
touchwood
tak hlavně je třeba volit kvalitní RAID, tj. nic co je postavené na Windows.:-)
touchwood 04.08.2013 11:28
touchwood
@all: Jak řešíte fyzické uložení dat jinde (kvůli požáru třeba)? Rodina, soused, ftp/cloud, schránk…
L-Core 04.08.2013 11:58
L-Core
Pokud máš dobré známé, stačí další NAS umístit u nich a tvem nastavit zálohu na ten druhý. On se pak…
Jan Fiala 04.08.2013 12:40
Jan Fiala
Cloud nebrat, nebrat a nebrat a bojovat proti němu kde to jen jde. Na první pohled to totiž vypadá n…
Pytlík 04.08.2013 13:15
Pytlík
Tady se mluví o záloze dat - asi nechápete význam slova záloha. Pokud mi CLOUDa zruší, přicházím o… poslední
AZOR 05.08.2013 09:40
AZOR
Zajímavá myšlenka. Nemám to "jinde", alébrž doma ve skříni (syrové SATA hadry v přepravních lisovaný…
mif 04.08.2013 15:38
mif

Pokial sa bavime o zalohe (data mas aj na povodnom pc a vytvaras len zalohu) staci ti 1 diskove NASko. Pokial sa vsak bavime o presune dat (data uz inde nemas len na "zalohe") tak pozri drahsie 2 diskove modely.
Diskov budes potrebovat tolko kolko odhadujes, ze budes potrebovat miesta na nich.
Entry rada od Zyxelu by ti mohla vyhovata. 310 (1disk), 320 (2disky).

Děkuji za reakce.

Jo, jsem samozřejmě tele, samozřejmě jsem nemyslel zálohování, ale trvalé uložení a smazání původních dat. Omlouvám se.

Kdybych tedy použil ten Zyxel 320 a chtěl využít redundantní RAID 1, kolik bych získal místa, kdybych použil 2 × 1TB disk? Dá se tam nějak regulovat ta redundance ve smyslu pohybu mezi vyšší redundancí (bezpečností) a větším místem?

Mohu do takovéhoto zařízení sypat data z počítače přes USB?

Obsahuje toto zařízení nějaký obslužný software, který by hlásil případné problémy a nutnost výměny disku?

Děkuji.

Jestli použiješ redundanci /mirroring/ (RAID1), dostaneš 1TB. Doporučím (kolegové mě zabijou :-)) linear nebo strip (RAID0) - dvě tera. Ovšem za cenu nulové bezpečnosti. RAID5 ta škatule samozřejmě neumí. Přes USB jako z jakéhokoliv jiného média. Ano, zařízení pracuje na /nějakém/ derivátu linuxu, máš plný přístup k diagnostice přes web rozhraní.

Raid 5 pro 2 disky nemá smysl, ani to v podstate nejde. RAID 5 zacina mit smysl az u 4-diskovych NASů.
Raid 0 je sice rychlejsi, ale pravdepodobnost chyby je 2 násobná ve srovnání s jedním diskem. Jakmile ti jeden disk odejde, prisel jsi o vse. Tohle se hodi na nejake rychle zpracovani videa, kde potrebuju rychle sypat data a kdyz dojde k chybe, tak se nic nedeje. Ale urcite ne na zalohovani.

Kdybych tedy použil ten Zyxel 320 a chtěl využít redundantní RAID 1, kolik bych získal místa, kdybych použil 2 × 1TB disk? Dá se tam nějak regulovat ta redundance ve smyslu pohybu mezi vyšší redundancí (bezpečností) a větším místem?

Nejprve bych se klidně i zamyslel jestli chceš, aby to pro tebe bylo transparentní, či nikoliv:
a) Bud to bude uplně až na urovni hardware, pak nakopíruješ složku a tim to pro tebe končí, dokonce i systémy (tam už spíše na urovni OS), že když disk odejde, tak se prostě vymění a to je vše - systém si ho identifikuje, přelije na něj data atd. Uživatelská potřeba - pouze fyzická výměna disku (pro velké firmy odpadá i tohle - na to jsou roboti)
b) Nebo si to uděláš sám/software - prostě dva disky a kopie.
--
Ad security vs space:
To je složité, na dvou diskách toho moc nevymyslíš - protože musíš počítat se scénářem, že Ti odejde CELÝ JEDEN DISK, čímž jsi se dostal z principu na pulku možné kapacity. Pokud je disků vice, pak ano existují mechanizmy, kdy to jde řídit - bud to musí podporovat hardware (drahé a ne tolik možností), případně softwarově.

Mohu do takovéhoto zařízení sypat data z počítače přes USB?

Určitě ANO, a jsou i podobná zařízení, která mají WIFI a s mobilem/fotákem pokud to umí apod. Se stačí jen projít kolem - ono samo.

Obsahuje toto zařízení nějaký obslužný software, který by hlásil případné problémy a nutnost výměny disku?

Nedoporučuji. Respektive proč, ne - ale RAID musí ustát výpadek. Indikace odcházejícího disku imho pro tento způsob užití není. V případě, že disk odejde, RAID to musí ustát a indikátor nemusí zahlásit nic - muže to být velice náhlé. Nevim jestli bych se na to v tomhle případě soustředil.

Ono je to vsechno zalezitost ceny.

Pokud se jedna o rad jednotek TB a zaroven jsou to videa a fotky, ke kterym se bude pristupovat, tak nejednodussi je hodit do PC jeden (dva, tri, ...) 2TB disky, nahrat to na ne a zaroven si koupit nejakou USB 3.0 krabicku a externi 2TB disk(y) a zkopirovat to i tam. Zaroven si k datum vytvoris nejaky kontrolni CRC (MD5) soucty, abys odhalil pripadnou chybu dat. Tak budes mit original data online stale po ruce a k tomu offline zalohu, samozrejme podle stupne dulezitosti se offline zaloha da udelat i dvakrat nebo naopak v tom PC (nakonec to misto PC muze byt i NAS) mit nejakej ten RAID 1 nebo 5.

ty data vznikají pouze na jediném pc? pak je možné vybrat volný řadič pro 2x 2tb disky, ty zapojit do raid1*
není problém je uvnitř pc rychle zkopírovat na raid.

pokud data vznikají na více pc v síti, jako raid zvolit aspoň dvoudiskový nas, může umět i 3tb disky.
samozřejmě pouvažovat nad gigabitovou sítí.

*) mnemotechnická pomůcka:
raid0 = "nulová" bezpečnost, rychlý střídavý zápis po kouscích na oba disky, velikost disků se sečte.
raid1 = zabezpečení zrcadlením 1:1, přežije odejití jednoho disku, velikost raid je pouze jediný disk.

Co vlastně chci slyšet? No třeba to, co jsem si mezitím sám našel, že pro kvalitnější zabezpečení dat by to chtělo RAID 5. Takže by mě zajímalo, jak co nejelegantněji implementovat RAID5. Nejlevnější NAS ma 4 disky s RAID 5 v Alze jsem našel za asi 12.000, tak za to už by se postavil dedikovaný počítač s RAID5 na MB, ne? Ale dá se pak ten RAID 5 nějak zapnout ve Windows 8?

A co si takhle sam neco nastudovat? Napriklad co je to ten RAID.
RAID1 = zrcadleni, jeden disk se ti odzrcadli na druhy disk, takze pak mas data na dvou discich 1:1.
RAID5 je, ze mas aspon 4 disky a po tech 4 discich se ti zduplikuji data tak, ze pri vypadku 1 disku jsou vsechna data stale na zbylych trech disich, teda dalo by se rici, ze dosahnes stejne bezpecnosti jako RAID1, ale pri vyssi efektivite. I RAID5 nekdy obdsahuji radice disku integrovanych na zakladni desce, takze tuhle ochranu, pokud na to budou ovladace pro Windows 8 aplikujes lehce. Takze proti selhani pevneho disku budes chranen, na druhou stranu samotny RAID nebo spis "poloraid" na radici zakladni desky je nespolehliva vec a selhava to, takze potrebujes nejakou PCI (PCIe) RAID kartu a ty poradne s nejakym vykonem stoji tech 10.000,- taky. A radeji kup jeste jednu kartu nahradni, at jses chranen i proti selhani karty. (Porad nebereme v potaz moznost napriklad vyhoreni zdroje a na to konto selhani veskereho HW v PC.)

Jo zaloha (archivace) dat neco stoji, ale to slyset nechces.

V zásadě dobré informace, až na poznámku na konci.
Pokud jsem pochopil, zélohování má vyřešené a proto se o tom bavit nechce. Btw, ani zálohování není jednoduché a to pořádné je hodně drahé. Pokud dělám pravidelně rozdílové zálohy a něco/někdo mi rozdrbe data tak je mi záloha na nic a data jsou v háji. Pokud data napřed zkontroluju a pak vše zazálohuju, tak mi to veme hafo času. Přesto je samozřejmě zálohování nutností.
Rozumím snaze, mít raid a ošetřit chybu jednoho disku bez ztráty dat. Ale jaký raid? A jak cenově? Na základní desky už 5 nedávají. Nevím, jak fungují řadiče do pci(-e) ale v nabídce jsem viděl např. na raid 5 se dvěma sata konektory. Tak to jsem nepochopil, může mi to někdo vysvětlit?
Existuje i SW raid nezávislý na HW?

co jsem si mezitím sám našel, že pro kvalitnější zabezpečení dat by to chtělo RAID 5

mezi najít a pochopit je rozdíl.
kvalitnější zabezpečení než co - raid1? blbost. předností raid5 je lépe využitá kapacita disků a možnost vytvořit větší pole, ne lepší zabezpečení ani vyšší rychlost.
a ten řadič pro raid5 vezmeš kde - myslíš ty parodie raid0/1 u jižního můstku na základních deskách, že to přepíšeš fixkou na raid5?

když tu dokola opakuješ "win8 a zapínání raidu pod ním", bude lepší, když na raid zapomeneš.

jak ti píšou - pořídíš dva různé 3tb disky - ne jako pracovní, výhradně jako archív - a budeš příkazem "xcopy /d ..." nebo robocopy vždy po zapnutí duplikovat novější obsah na druhý disk.
stav disků budeš sledovat nějakým smart udělátkem (crystaldiskinfo) a máš to bez práce a bez učení.
a dáš do toho pécéčka normální zdroj, ať ti nějaký vergl z alzy neodjebe oba disky najednou.

není zač. protože jakmile se začneš povýšeně ohánět, že..

co jsem si mezitím sám našel

..můžeš čekat, že na nepřesně vyčtené rozumy padne odpověď jako "blbost".

všimni si, že kromě nadpisu z tebe celou dobu nevypadlo, kolik těch tb to má být a kam až to může narůst. tak prostě tiše předpokládáme, že se do 2-3gb vlezeš.

Jak je to momentalne s 3TB diskama, Windows XP umi jednu logickou jednotku maximalne 2TB, nejsem si stoprocentne jist, ale Windows 7 tez? A jak je to u Windows 8? Protoze pokud je stale jedna logicka jednotka maximalne 2TB, tak mi vetsi disk nez 2TB nedava uplne smysl, zvlast kdyz uvazime, ze pri zniceni jednoho disku bude nutnost na nejaky novy disk prehrat rychle vice dat z toho druheho zalozniho.

S timhle nesouhlasim.
Doma mam QNap, 2x 1,5TB disk v RAID 1. Jeden disk zacal odchazet. Vyhodil jsem ho, strcil jsem tam novy, vse se bez problemu zreplikovalo.
Pokud jde o zalohovani, radeji bych vsadil na osvedcenou znacku NASu (Synology, QNap). Odmenou bude vetsi spolehlivost a rychlost prenosu.

jako ochrana pred poruchou disku je to vyborne reseni, potrebujes se chranit jeste proti poruse toho zarizeni (RAID radice), takze nahrat to treba na ten tebou doporucovany NAS a k tomu to jeste nechat na disku v PC nebo pripojit disk pres takovou tu krabicku USB 3.0 a nahrat to jeste tam, to je bezpecnejsi, protoze pak disk odendas a mas to jednou offline.

totéž umí i ten QNAP/Synology atd. Jde o to, že se jedná o separátní krabici určenou na data, tj. netýkají se jí instalace OS, šachování s programy, oddíly a jiné PC kratochvíle. Navíc s OS, který je na danou věc určen, nemá problémy s uzavřenými a zabugovanými drivery RAID řadiče a (leckdy) polofunkčními Windows.

Je třeba zmínit, že jakýkoli nečekaný "reset" stroje se SW RAID polem přináší riziko rozpadu tohoto pole, pokud toto není ošetřeno na úrovni FS a RAIDovacího mechanismu.

Cloud nebrat, nebrat a nebrat a bojovat proti němu kde to jen jde.
Na první pohled to totiž vypadá náramně, ale uvědomme si, že svá data svěřujeme někomu relativně nedostupnému. Proti zneužití se dají dělat opatření - stačí WinRAR či 7-Zip s dostatečně silným heslem, ale vzpomeňme na osud Megauploadu: Ze dne na den byla data fuč a to bez ohledu na legálnost, či nelegálnost obsahu a práva na uložení. Pro případné námitky, že si to Megaupload zavinil sám, odpovídám, že nikoliv. Kdyby nebyl Megaupload, byl by někdo jiný a nešlo ani náhodou o nějaké právo (nebo, nedej bože, spravedlnost!), ale o demonstraci síly, která zabrala. Prosazováním cloudu nejde o pohodlí zákazníků, ale o získání dohledu nad daty: Neposlušného zákazníka lze, když nic jiného, odstřihnout od jeho dat, byť třeba zašifrovaných (a otázkou je, dokdy bude vlastní šifrování trpěno...). A podle možnosti, lze v ideálním případě získat dohled nad jeho programy. Orwell se v hrobě pochechtává.

Tady se mluví o záloze dat - asi nechápete význam slova záloha.

Pokud mi CLOUDa zruší, přicházím o jednu instantci/radudanci zálohy. Což je věc proč zálohuji - mam radudanci, abych byl falut-toleroval ztrátu. To, že v domácím prostředí jsou lidé lamy a k zálohování nepřiřazují další mechaniz jako je třebas VALIDACE všech záloh. CRASH TESTY apod. jak se to dělá v profesionální úrovni. TO je věc jiná.

8-) jinými slovy, pokud CLOUDa zruší jako MEGAUPLOAD a já přijdu od data, pak jsem nikdy žádnou zálohu dat neměl, ale byl jsem pitomej a měl jsem jen jeden originál.

Zpět do poradny Odpovědět na původní otázku Nahoru