Přidat otázku mezi oblíbenéZasílat nové odpovědi e-mailemVyřešeno Jak zapojit RAID 0 a 1 ?

Dobry den potreboval bych se naucit jak zapojit RAID 0 a RAID 1.
Vim ze je na to potreba dostatek mista na disku, popripade disky dva.
Zakladni deska musi mit radic RAID

Potreboval bych vysvetlit co ma byt nastaveno v biosu popripade jak se to nastavuje ve windows.

Nemusi to byt presne,konkretni informace,postupy vim kazda deska je jina, ale nejake vseobecne pokyny.

Dekuji

Předmět Autor Datum
Najprv by si si mal asi pozriet co to RAID je, napr. tu RAID Potom ti bude jasne ze disky musis mat…
MM.. 22.11.2007 19:22
MM..
Zkus si přečíst tohle: http://pc.poradna.net/article/view/72-diskova-pole- raid-jejich-vyhody-a-nevy…
Jan Fiala 22.11.2007 19:30
Jan Fiala
Dobra tedy, vybral jsem si raid 1 to znamena ze se mi na druhem disku bude tvorit obraz disku jedna.…
madzio 22.11.2007 20:34
madzio
Zatím u každé desky umožňující vytvořit RAID byl postup podrobně popsán v manuálu. Ale třeba je tohl…
karel 22.11.2007 20:39
karel
oki , manual nema zkusim neco naji na netu...
madzio 22.11.2007 22:24
madzio
Takze ten manual jsem nasel, i s moji bidnou anglictinou se to da rozlustit... dekuji za pomoc a na…
madzio 22.11.2007 23:35
madzio
Jeste doplnim sam sebe, kdyz v biosu v polozce ,,SATA MODE,, nastavim IDE - automaticky bootuje dis…
madzio 22.11.2007 23:45
madzio
Inak toto by zaujimalo aj mna vlastne ako je s tymi raidami v doskach? Pokial viem hw radic tam nie…
fleg 22.11.2007 21:09
fleg
Na tech deskach naopak RAID radic je. Sice omezeny - umoznuje pouze Raid 0 a 1. A pokud tam ten radi…
Jan Fiala 22.11.2007 21:22
Jan Fiala
Nieco mi nesedi. Konfiguruje sa to totizto napr cez Jmicron a ten bezi...tramdadadam len pod win pla…
fleg 22.11.2007 22:40
fleg
Konfiguruje to BIOS. Otazka je do akej miery co robi HW, nieco zakladne tam hardwarove urcite je, al…
MM.. 23.11.2007 00:01
MM..
Jmicron nevyraba len chipy ale dodava aj softwarove vybavenie (maju na to dokonca ochrannu znamku).…
fleg 23.11.2007 09:11
fleg
Tamtadada... Predstav si HW SCSI radic jako dodatecnou kartu. To, ze ji konfigurujes pres nejakou ap…
Jan Fiala 23.11.2007 06:42
Jan Fiala
Integrovane v SATA radici na deskach je to skutecne softwarovy raid. Kdyz na desce, na ktere je nast…
JR_Ewing 23.11.2007 07:35
JR_Ewing
Bude hodně záležet na tom, co na te desce skutečně je. Já mám třeba na desce integrovany Lite RAID (…
Jan Fiala 23.11.2007 07:47
Jan Fiala
Většina onboard raidů je opravdu jen virtuálních (promise, highpoint, VIA, SiliconImage), nicméně js…
touchwood 23.11.2007 12:16
touchwood
Naprosto souhlasim. I serverove desky ( ve strojich IBM i dell, i moje inteli serverova deska ) maji…
JR_Ewing 23.11.2007 12:50
JR_Ewing
v BIOSech je většinou podpora pro rebuild, základní zápis informací o RAIDu na disk(y) apod.
touchwood 23.11.2007 12:17
touchwood
Disky musí být minimálně dva. Z toho můžeš udělat RAID 1. Dál musíš mít v PC RAID řadič, každý disk…
mennn2 03.12.2014 13:02
mennn2
myslíš, že 7 let čeká na tvůj komentář? poslední
lední brtník 03.12.2014 13:11
lední brtník

Najprv by si si mal asi pozriet co to RAID je, napr. tu RAID
Potom ti bude jasne ze disky musis mat dva, a ze veta "je na to potreba dostatek mista na disku" nema zmysel ptz ak urobis RAID diskove pole tak to cele musis potom nanovo naformatovat takze mista na disku budes mat potom 100% :-)
V RAID BIOSe si nastavis ze co to tam za pole chces (ktore disky a do akeho RAID). Ale moj nazor vseobecne na integrovane RAID co je na doskach, je ze je to plusminus kravina (nie je to plne hardwarove riesenie)

Dobra tedy,
vybral jsem si raid 1 to znamena ze se mi na druhem disku bude tvorit obraz disku jedna.

Mam dva disky, muze mit disk cislo dve vetsi kapaciru?
Moje deska je to sice stara sunka (GA VT7600 1394) ale je tam psano podporuje raid 0,1.
Zapojim oba disky do sata.
A co dal ?

V biosu toho moc neni jedine co tam s raid je ,,SATA MODE,, muzu prepnout na pozici ,,IDE nebo RAID,,

Inak toto by zaujimalo aj mna vlastne ako je s tymi raidami v doskach? Pokial viem hw radic tam nie je ziaden a je to sw zalezitost, navyse fungujuca len pod win. Podla mna sa teda jedna o sw raid (naco je potom to nastavenie v biose?), ktory riadi samotny win?
Bohuzial mam skusenosti len s raidami pod linuxami.

Na tech deskach naopak RAID radic je. Sice omezeny - umoznuje pouze Raid 0 a 1.
A pokud tam ten radic je, je tam i moznost vybudovat RAID pole - obvykle pri bootu na nejakou horkou klavesu.
Co se tyka softwarovych raidu, tak to je zalezitost OS (napr. Windows ne v Home edicich).

Konfiguruje to BIOS. Otazka je do akej miery co robi HW, nieco zakladne tam hardwarove urcite je, ale ako so to sprava v situacii chyby (napr. ak dostane z dvoch diskov rozne data pri mirroringu) to fakt netusim.

P.S. neviem co myslis tym "konfiguruje sa to cez Jmicron", jmicron je firma vyrabajuca chipy, ak je na doske RAID radic tak k tomu je aj BIOS (integrovany v BIOSe zakl.dosky ak je chip na zakl.doske, alebo ako OPROM rozsirenie ak je to externa karta). Ak sa da nieco konfigurovat aj vo Win cez nejaky ich program tak to je len vyhoda, ale nie nutnost.

Jmicron nevyraba len chipy ale dodava aj softwarove vybavenie (maju na to dokonca ochrannu znamku). Uz mi to dole potvrdil jr vlastne, ale matne si spominam, ze v niektorych manualoch som videl poznamku windows only a z toho som usudil, ze nemoze ist o hw radic.

Tamtadada...
Predstav si HW SCSI radic jako dodatecnou kartu. To, ze ji konfigurujes pres nejakou aplikaci spustenou v OS neznamena, ze jde o softwarovy RAID. A to, ze takove karty maji na konfiguraci aplikaci ve Windows je bezna vec.

Podle tebe vse, co konfigurujes pomoci programu ve Windows je softwarove, takze mas asi i softwarovou grafickou kartu, vid?

Integrovane v SATA radici na deskach je to skutecne softwarovy raid. Kdyz na desce, na ktere je nastaveny "mirror", pro wokna soupnes driver z diskety a vidi ho jako "jeden" disk, kdyz tam ovsem nabootuju linux, svete div se, vidim oba disky solo a o necem jako raid ani vidu ani slechu. Narozdil napriklad od pridavnych scsi radicich do serveru. Jo. tam jsou integrovane radice ( nikoli pridavne karty ) reseny podobne. Take vidim samostatne disky, prestoze je v nastaven raid.

Bude hodně záležet na tom, co na te desce skutečně je. Já mám třeba na desce integrovany Lite RAID (taky umí jen RAID 0 a 1), konfiguruje se vlastnim BIOSem při startu (pokud nechceš konfigurovat taky aplikací v OS). A pro OS se to pak tváří opravdu jako jeden disk.

Většina onboard raidů je opravdu jen virtuálních (promise, highpoint, VIA, SiliconImage), nicméně jsem už potkal levný PCI SATA řadič s čipsetem SiliconImage, který nabízel "reálný" RAID 0 a 1.

Vlastní BIOSy mají i ty nejlevnější softwarové RAIDy (HPT, Promise), které ale jinak pro správnou funkci vyžadují drivery.

Naprosto souhlasim. I serverove desky ( ve strojich IBM i dell, i moje inteli serverova deska ) maji integrovany radic pouze softwarovy.

Disky musí být minimálně dva. Z toho můžeš udělat RAID 1.
Dál musíš mít v PC RAID řadič, každý disk musíš mít do tohoto řadiče připojen kabelem.
Při spouštění PC zmačkn CTRL + R a tím otevřeš RAID nastavení.

Zpět do poradny Odpovědět na původní otázku Nahoru