Avatar uživatele
Alesh

Jaké auto a jaké palivo pro roční nájezd okolo 30 tis. km?

Jaké auto a jaké palivo použít pro situaci, kdy auto je používáno především na denní dojíždění do zaměstnání (cca 50 + 50 km po silnici I. třídy = víceméně plynulá jízda s minimem převýšení a vesnic na trase).
Investice do vozidla se vším všudy do cca 300.000 Kč.

Na jaké náklady v palivu na 1 km se dá dostat? Kolik jsou náklady na 1 km navíc k palivu (tj. další položky, které jsou třeba i rozpočítané na ten roční nájezd okolo 30 tis. km)?

Nafta je podle mě už do budoucna pasé. Ty malý nafťáky už pomalu končí a velký půjdou rychle za nimi, navíc do nich rvou čím dál víc nesmyslů (filtr pevných částic) kvůli emisím. Kupovat něco starého podle mě nemá smysl, bude to mít nalítáno a dlouho by to nevydrželo. Spíš si myslím, že by bylo dobré jít do něčeho (skoro) nového. Ten plyn je buďto LPG nebo CNG, co je lepší?

Upravil/a: Alesh

Zajímavá 0 před 2469 dny Sledovat Nahlásit



Odpovědi
Avatar uživatele
Ušel ventil

Tak to už je na naftu – ale aby se ušetřené peníze neobjevily v následujícím servisu , takže asi benzin s plynem , ale nelze kvalitně odpovědět – nevíme jestli chcete za 300 000 kč nový vůz nebo ojetinu .

Á pan inženýr si již doplnil otázečku , takže doplním odpověd také –

  • Zkapalněný ropný plyn (LPG) znamená nižší vstupní investici při přestavbě vozidla a aktuálně má hustší síť čerpacích stanic.
  • ​Stlačený zemní plyn (CNG) je provozně úspornější a jakostně spolehlivější.
  • ​ Tankování CNG je velmi podobné jako běžné tankování benzinu.

​- Pokud vezmeme v úvahu jen cenu paliva, auto na CNG jezdí zhruba za 1 Kč na kilometr. Cena nových aut na CNG je již srovnatelná s auty na naftu.​

Levnější je přestavba automobilu na LPG. CNG v tomto ohledu vychází asi o 20 000 korun dráž. Instalace pohonu na CNG stojí kolem 50 000 korun, a navíc omezí zavazadlový prostor.
LPG, CNG – obě paliva jsou levná provozně. Zemní plyn vyjde pravděpodobně o několik procent lépe, může stát jenom 1 Kč za kilometrovou jízdu.
Rozdíl mezi LPG a CNG můžeme dále vyčíslit počtem veřejných čerpacích stanic . LPG koupíte asi v 800 tuzemských prodejnách, CNG nabízí v České republice více než stovka veřejných čerpacích stanic, ale k dostání jsou také domácí a firemní plničky.
Kvalita paliva vám možná definitivně usnadní rozhodování. Zatímco LPG má proměnlivou jakost, CNG musí odpovídat oktanovému číslu 130. Oktanové číslo vyjadřuje odolnost paliva k samozápalu, čím vyšší číslo, tím lépe.
Jisté bezpečnostní standardy splňuje každé legálně prodávané palivo, ať už používáte benzín, LPG, nebo CNG. Ale stlačený zemní plyn má vyšší teplotu vzplanutí. Navíc je lehčí než vzduch, takže při eventuálním úniku může neškodně zmizet větráním.
Srovnejme také životnost plynového systému a lahví uvnitř vozidla. V případě CNG dosáhneme 20 let, v případě LPG pouze 10 let.

Kalkulačka uspornosti – https://www.e­on.cz/vypocet-spotreby-a-ceny-cng?fuel=gaso­line&fuel_pri­ce=30&mileage=50000&con­sumption=7&ve­hicle_type=car&sub­mit=true

Upravil/a: Ušel ventil

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Jiří Bohumil

Asi bych volil novou Fabii, nebo podobné z ČR produkce, v cenové relaci do těch 270 tis. Kč, s přestavbou na LPG (přestavba max.30 tis. Kč). Šlo by o nový vůz s přiměřenou kubaturou a přiměřenými jízdními vlastnostmi, běžným, levným a snadno dostupným servisem a s minimálními náklady na PHM. Dle informace Tvých podmínek cesty se dá (zjednodušeně) předpokládat spotřeba cca max. 6–7 l LPG na 100 km, takže při dnešní ceně cca 14,– Kč/1l LPG by těch 100 km vyšlo asi do 100,– Kč. To by snad šlo?:-)
Poznámka – spotřeba LPG je asi o cca 15–20% vyšší v l než spotřeba benzinu. To ze zkušenosti po 17-ti letém provozu vozidla s LPG. Já jezdil s „Lovato“ a bylo bez problémů.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek