Přidat otázku mezi oblíbenéZasílat nové odpovědi e-mailem Lze zapojit LED žárovky do serie?

S LED diodami není asi problém. Protéká stejný proud. Maximálně některá může svítit trochu víc nebo míň. Max. proud se samozřejmě musí nějak omezit.

Otázka ale je, co se stane, když někdo zapojí do serie 2 LED žárovky 12V. Je to možné? Nebo to má v sobě nějaké měniče a celé se to zblázní?

Předmět Autor Datum
jen se ptáš nebo to chceš někde aplikovat. podle mě když dám led do serie (V/počet) tak budou svítit…
mik.miky 23.03.2010 21:03
mik.miky
Právě se z vaší odpovědi poral ohmův zákon. Zamyslete se nad sebou.
Bengo 24.03.2010 00:34
Bengo
A nejsou to náhodou Kirchhofovy zákony?
Prasak 24.03.2010 11:54
Prasak
Tak ty jsem raději zamlčel. Moc složité pro dotyčného. www.modding.cz Ostatní radilové mrkněte sem,…
Bengo 24.03.2010 12:21
Bengo
Jo, ale tohle je jen o diodách. Já se do diskuze nezapojuji, páč nevím, jak jsou řešeny LED žárovky…
Prasak 24.03.2010 12:35
Prasak
Co to je poral ?
Občan 08.05.2018 16:30
Občan
Po osmi letech ti to určitě vysvětlí. :puff:
antibalda 08.05.2018 19:19
antibalda
Ptám se vážně. Náš konstruktér ( strojař ) se mě zeptal, zda může 2 LED žárovky připojit na 24V, kt…
Nol 24.03.2010 06:38
Nol
Jestli máš 2 LED diody na 12V tak je spoj do série a dej to na 24V a máš to já tu nevidím žádný zádr…
drdys 24.03.2010 06:41
drdys
A to je to, na co se ptám. Nejsou to LED diody, ale LED žárovky. Nemá to má v sobě nějakou elektroni…
Nol 24.03.2010 08:41
Nol
Tot otazka, bez vyzkouseni to nepujde. Ono jenom kdyz tam bude proudovej stabilizator, tak muze doji…
bahno 24.03.2010 09:49
bahno
spíš bych zapojil jednu přes rezistor 600 Ohm a změřil napětí, jestli bude cca 1:1, tak ať je hodí d…
Uroboros 24.03.2010 11:34
Uroboros
Osobně vyzkoušeno a bez problémů funguje. 2 v sérii svítí na 24V stejně jako jedna na 12V
Jan Fiala 08.05.2018 22:07
Jan Fiala
To záleží na tom jestli je vevnitř led dioda (diody) a odpor nebo je vevnitř něco inteligentnějšího.…
MM_tank 24.03.2010 12:44
MM_tank
Při 27mi diodách budou svítit i přívodní dráty. Na diodu se počítá s napětím 1,9 - 3,5V podle typu d…
Bengo 24.03.2010 14:39
Bengo
Tazatel se ptal na "žárovkové LEDkyx" -takže několik diod v patici pro žárovku s jmenovitým napětím…
MM_tank 26.03.2010 15:44
MM_tank
Já tu doma mám taky LED žárovky takový žlutý, ale na 24V a ten odpor pod ní sem viděl :-)
drdys 24.03.2010 19:37
drdys
Nazdar, tohle je téma, které mne docela hodně zajímá. Nezkusil už do usměrněného 230 (tedy 320) něk…
Hufnágl 10.07.2010 13:06
Hufnágl
Samozřejmě tam strčíš předřadnej odpor, ten ti omezí proud na potřebnou velikost. Jen upozorním na t…
Prasak 10.07.2010 13:38
Prasak
Sviti mi to tu na stole. 90LED + 1k5 z 15ti 100ohmaku. Zadnej problem, ale mam v umyslu par odporu u…
bahno 10.07.2010 19:07
bahno
Dej tam cca 1k 1W odpor, (omezí náraz a tvoří pojistku), a místo výkon. odporu kondenzátor cca 0,2 a…
Zerozero 11.07.2010 02:05
Zerozero
To, co jsem psal, platí pro LED žárovky se 20 diodami v sérii. Použijeme-li 100 diod v sérii, tak uv…
Zerozero 11.07.2010 03:58
Zerozero
Dal bych flašku koňaku, abych věděl, o čem mluvíte.:-):-D
Henessy 11.05.2018 16:18
Henessy
Za tu flašku vysvětlím :-D (Ale doufám, že nesmysly nepíšu). poslední
Zerozero 11.05.2018 22:41
Zerozero
Bizarní nápad! 1. Díky výrobním odchylkám se napětí na jednotlivých diodách nemusí rozdělit rovnoměr…
kropf09 20.07.2010 02:09
kropf09
1) skoda, zkus se nad tim zamyslet, jak se ustali proud a tak. Nestane se nic. 2) O metode puleni in…
bahno 20.07.2010 08:39
bahno
Do toho bych se z různých bezpečnostních důvodů nepouštěl. Použil bych trafo 31v 1,5a ze starých ink…
MM_tank 20.07.2010 17:19
MM_tank
Bože, proč všichni "elektrikáři" dělají z těch ostatních blby? To nedokáží nic vysvětlit? Nebo se bo…
johoho 23.11.2011 13:45
johoho
Škoda jen, že se to elektrikářům podařilo u Vás udělat po více než roce. Zřejmě máte delší vedení.
BouBou 27.11.2011 00:07
BouBou
Naprosto s tebou souhlasím nereg. Protože zdejší neradilové elektrikáři jsou hogofogo skupinka, na n…
neeletrikář 21.05.2015 20:37
neeletrikář

Jo, ale tohle je jen o diodách.
Já se do diskuze nezapojuji, páč nevím, jak jsou řešeny LED žárovky (tedy svítidla), ještě jsem žádnou nerozebíral. Nezdá se mi, že by to bylo řešeno jen předřadnýma odporama, zvláště u typů na 230V, to by tam byly pěkný tepelný ztráty.

Jestli máš 2 LED diody na 12V tak je spoj do série a dej to na 24V a máš to já tu nevidím žádný zádrhel. LED diody jsou ze sériové výroby takže jsou parametry téměř shodné takže jestli 1 dioda bude svítit méně? Superman asi nejsi abys to poznal :))

Tot otazka, bez vyzkouseni to nepujde. Ono jenom kdyz tam bude proudovej stabilizator, tak muze dojit ke dvoum, dost neprijemnejm stavum: na jednej bude ubytek napeti 21V a na druhy 3V a ta prvni odejde na teplotni pretizeni. Nebo se to cely rozkmita. Nebo to taky bude fungovat bez problemu, bud proto, ze je to dobre navrzeny, nebo proto, ze tam sou jenom odpory. Vyzkouset, neni to takova polozka.

To záleží na tom jestli je vevnitř led dioda (diody) a odpor nebo je vevnitř něco inteligentnějšího. Předpokládám že vevnitř bude spíš tranzistor chlazený objímkou v zapojení jako omezovač proudu.
Stejné kusy bych zapojit k sobě skusil. Pokud chceš ale poskládát spousty diod na 230v (=320usměrněných =27diod??) tak bych napřed zjistil co je vevnitř. Pokud jsou vevnitř polovodiče může to podle mě "prdnout".

Nazdar,

tohle je téma, které mne docela hodně zajímá. Nezkusil už do usměrněného 230 (tedy 320) někdo zapojit 100 klasických bílých led (na 3,2V)? Dnes se dá sehnahnat bílá supersvítivka za korunu, to by dělalo 100 Kč na světlo o docela slušné intezitě. Diody budou ze stejné série, takže snad s ne moc velkou odchylkou oproti jmenovitým hodnotám. ALE... říkám si že při 100 diodách i malá ochylka bude fatální. Nezkusil to někdo?

Dej tam cca 1k 1W odpor, (omezí náraz a tvoří pojistku), a místo výkon. odporu kondenzátor cca 0,2 až 0,5M/ 400V (ne elyt,-kapacitu vyzkoušet podle počtu diod). --Odpor, kond. do série, pak graetz, za usměrňovačem série diod. Je to zapojení led žárovek reflektorovýho typu, na 230V.

To, co jsem psal, platí pro LED žárovky se 20 diodami v sérii. Použijeme-li 100 diod v sérii, tak uvažujeme-li napětí na jedné diodě asi 3,2 až 3,5V, tak součet napětí je 320 až 350V. Z toho důvodu není předřadný odpor vůbec potřeba. Naopak, za graetzovým usměrňovačem bude nutno zapojit filtrační kondenzátor, aby jsme dostali vrcholovou hodnotu usměrněného napětí. Při pouhém usměrnění bez filtrace získáme střední hodnotu, která je nižší, než součet napětí diod a ty již nebudou svítit plným jasem. I v tomto případě, je vhodné dát na vstup malý odpor, který slouží jako pojistka a omezí náraz do filt. kond. (500 Ohm/1W). Pro úplnost: Bílé LED diody mají dost pozvolné koleno volt ampérové charakteristiky. Proto určité zvýšení napětí nad katalogovou hodnotu, nevyvolá lavinový nárůst proudu. Dioda si proud do jisté míry stabilizuje sama, takže okamžité zničení při zvýšení například z doporučené hodnoty 3,5 V na 4V nehrozí. (Na diodě je však větší výkon, takže lze předpokládat nižší životnost). Například v levných LED svítilnách nebo svítících zapalovačích, bývají 3 články, které nové mají napětí až 5V. Dioda je tam bez předřadného odporu a "ustojí to". Pozn: Vzhledem k pozvolnému kolenu V/A charakt., není napětí na diodě jednoznačným kritériem. Nejlepší je výsledný proud řetězce změřit a případně upravit předřadný odpor. (známe li doporučený proud pro daný typ). Udává li výrobce pro daný typ diody přímo napětí, znamená to, že právě při tomto napětí si dioda odebere příslušný proud bez předřadného odporu.

Bizarní nápad!
1. Díky výrobním odchylkám se napětí na jednotlivých diodách nemusí rozdělit rovnoměrně - co následuje nepopisuji.
2. Při spálení jedné diody následuje statisticky průměrně 50 měření k nalezení vadné. Čest práci.

Zkuste vynalézt perpetum mobile - dávám Vám větší úspěšnost.

Obecně Led diody lze zapojit do serie, ovšem v rozumném množství. Důležitý je procházející proud a úbytek napětí na diodě - tedy tzv. ztrátový výkon.

1) skoda, zkus se nad tim zamyslet, jak se ustali proud a tak. Nestane se nic.
2) O metode puleni intervalu jsi neslysel? 7 mereni a jsme doma.

90 diod v serii je bezproblemu. Jen je opravdu nutnej nejakej malej odpor/stabilizator proudu/(PWM rizeni s mereni proudu, ziveni spickama velkyho proudu je nejefektivnejsi, ale obvodove o trochu narocnejsi)

Bože, proč všichni "elektrikáři" dělají z těch ostatních blby? To nedokáží nic vysvětlit? Nebo se bojí o kšeft? Ach jo. Ani nevíte kolik elektrikářů jsem potkal ve svém životě, kteří dělali hrubé chyby i ve svém podpisu. Tak už vysvětlujte a neraďte.... nebojte se, stejně to necháme po instalaci zrevidovat. Ale ne u obyčejného elektrikáře, ale u revizního technika elektro, s patřičným oprávněním. A těch mezi těmi "radily" moc není.

Naprosto s tebou souhlasím nereg. Protože zdejší neradilové elektrikáři jsou hogofogo skupinka, na ně nikdo nemá, přece mu neporadím blbovy, vždyť mu třeba shoří barák, nebo dostane šlehu! Dyť to do nás hustěj na školeních! Radši budu budu říkat, že elektriku má dělat elektrikář, zahrádku ať Vám poseká zahradník jo a v kotli si taky sami netopte, nechte to na odborníka kotelníka atpd. Každý přece dělá v životě x profesí, aby ušetřil a učí se kde se dá, co si doma udělá je jeho zodpovědnost!!!

Zpět do poradny Odpovědět na původní otázku Nahoru