Přidat otázku mezi oblíbenéZasílat nové odpovědi e-mailem Casovo-tematicky plan pre vyucbu Word2003 pre zakladne skoly

Dobry den, polozim taku diskusno-experimentalnu otazku:

Ponukol som svoju pomoc pri vytvoreni casovo-tematickeho planu vyucby Word2003 pre moju byvalu zakladnu skolu. Nakolko sa zide kazda pomocna ruka, bol by som rad, keby ste, ak mozete, venovali cas a tiez prispeli do diskusie vhodnymi nametmi a podnetmi.

Takisto uvitam osobne poznatky, postupy, tipy pri (skupinovej) vyucbe a pod.

Co to c-t plan je?
Je to vlastne osnova, podla ktorej sa bude dany predmet ucit.

Dostupne info:

• vyucba by sa mala tocit okolo MS Word 2003 z balicka Microsoft Office Standard Edition 2003, ktory mame na skole kupeny, riadne aktivovany (obstarany za pomoci projektu Infovek)
• vyucba bude prebiehat na 11 ziackych a 2 ucitelskych PC (zosietovanych s pristupom na internet)
• vyucba je dotovana 33. vyucovacimi hodinami za rok, k tomu je potrebne prisposobit c-t plan
• c-t plan ma byt urceny pre rocniky 5.(6.) - 9. zakladnych skol, tomu ma zodovedat aj forma a narocnost tem
• a to je vsetko, co ma napada, samozrejme nizsie v diskusii budem postupne doplnat info

Osnova, este len velmi hruba kostra, ktoru som zostavil:

=======
OBSAH
=======
01. Uvod do prace s PC
02. Formatovanie Textu I. - Zaklady
03. Formatovanie Textu II. - Pokrocile funkcie
04. Odseky a Tabulatory
05. Vkladanie objektov a ich formatovanie, cast. I
06. Vkladanie objektov a ich formatovanie, cast. II
07. Odrazky a cislovanie
08. Stlpce a sekcie
09. Styly, zvyraznovanie nadpisov
10. Tabulky - Zaklady
11. Tabulky - Formatovanie
12. Pisanie vzorcov
13. Vytvorenie obsahu, registra, hlavicky a paty
14. Vytvorenie jednoduchej web stranky
15. Tlac dokumentov vo Worde
16. Jazykove pomocky
17. Word a vazba na ostatne programy
18. Formulare
19. Ochrana vytvorenych dokumentov

99. Zaverecny projekt
========================================== =================

Verim, ze sa najdu ochotnici. Vopred velka vdaka.

Předmět Autor Datum
mám nejasné podezření, že na to existuju hotové sešity a cvičebnice v knihkupectví. jestli bude ten…
lední brtník 14.02.2008 09:54
lední brtník
mám nejasné podezření, že... Je to tak, podklady mam, avsak co potrebujem ja, je to, aby som to "us…
2laak 14.02.2008 10:07
2laak
jestli bude tento předmět první z oboru co potkávají Vezmime to tak, ze nie. Dlhodoba vizia je, ze…
2laak 14.02.2008 10:10
2laak
a mám jednu prosbu za celé lidstvo: zataj před nima powerpoint - to je čisté zlo. radši je nauč inte…
lední brtník 14.02.2008 11:35
lední brtník
a mám jednu prosbu za celé lidstvo: zataj před nima powerpoint :-D
Marvin 14.02.2008 12:01
Marvin
V tom případě je ovšem potřeba zatajit též existenci personálních agentur, které na znalost práce s…
jirka44 14.02.2008 12:07
jirka44
Protoze jisty druh managementu ( www.dfens-cz.com - zmrdi ) jsou desne nadseny, kdyz jim to blika je…
JR_Ewing 14.02.2008 12:22
JR_Ewing
Este doplnim, ze popri osnove planujem vytvorit ku kazdej jednej teme Pracovny harok s instrukciami,…
2laak 14.02.2008 09:59
2laak
A daco dolezite som zabudol. Prosim o doplnenie tej kostry osnovy, ak tam nieco bude chybat. Aby sa…
2laak 14.02.2008 10:14
2laak
jeste jsem zapomnel na sablony, ty jim take ukaz S tou dotaci se vlastne rozmysli co chces. Seznami…
gd 14.02.2008 10:42
gd
zkus se poradit spis s uceteli, kteri uz maji svoji zkusenost. Skocim na svoju byvalu strednu skolu…
2laak 14.02.2008 10:54
2laak
ty formulare - to myslis hromadnou korespondenci? Jeste me napada zminit se o makrech, ze existuji..…
gd 14.02.2008 10:22
gd
ty formulare - to myslis hromadnou korespondenci? Myslim tym klasice formulare, ake dostavame aj z…
2laak 14.02.2008 10:44
2laak
revize - pouziti u pripominek zapisu jednani, pripominek vedouciho prace atd. Ve firemnim prostredi…
gd 14.02.2008 11:06
gd
PS, snad by to mohlo i pomoci: http://office.microsoft.com/cs-cz/training/HA102255 331029.aspx
gd 14.02.2008 11:14
gd
A ja se pridam jako tradicne s nesouhlasnou notou ]:( Deti bych neucil WORD2003, ucil bych je jak s…
JR_Ewing 14.02.2008 11:33
JR_Ewing
Idea sice krasna. Co viac, na jednom fore som sa o tom sam podobne rozpisoval. Neucit deti pracovat…
2laak 14.02.2008 13:25
2laak
Neodpovím přímo, ale trochu oklikou. Já mám dobrou zkušenost s tím, že mám PDF soubor (vlastní výrob… poslední
Pavel 14.02.2008 14:09
Pavel

mám nejasné podezření, že...

Je to tak, podklady mam, avsak co potrebujem ja, je to, aby som to "usit to na mieru", konkretne na tych 33. vyucovacich hodin.

Dalej, co nenajdete v predtlacenej forme (teda ja o tom neviem), su priklady prave pre deti. A cvicenia sa mi zdaju vsetky tak trochu heslovite, ja k tomu potrebujem vytvorit aj akesi "know-how". Ako na toto ci tamto. A ta kontinuita tiez asi chyba. Niektore publikacie sa mi zdaju take akesi "rychlokvasne ziskavanie informacii". Nepocitaju akosi s tym, ze to bude podavane detom, skor ludom, co sa potrebuju Word naucit v kocke.

Teda tento material by mal byt prinosom prave v tomto. Chcem tam zabudovat to ucitelske plus (ak chcete know-how), aby to bolo stravitelne aj pre deti.

Este pre poriadok uvadzam, ze pracujem s tymito publikaciami:

01. Milan Broz - Microsoft Word 2003 - Podrobna uzivatelska prirucka, vydalo Computer Press Bratislava 2004
02. Jana Machova - Informatika pre stredne skoly - Praca s textom, vydalo Slovenske pedagogicke nakladatelstvo Bratislava 2002

jestli bude tento předmět první z oboru co potkávají

Vezmime to tak, ze nie. Dlhodoba vizia je, ze by sa ziaci v 5. rocniku ucili Rychlopis (Strojopis), neskor Word, Excel a PowerPoint. No a prave k Strojopisu by sa zaradil Uvod do PC ako viac hodinova zalezitost.

Nakolko bude toto prvy rok vyucby, na papieri zostane 1. bod na jednu hodinu, ako opakovacia, ale v skutocnosti sa zaklady preberu na viacerych hodinach, prip. na kruzku. :-)

Este doplnim, ze popri osnove planujem vytvorit ku kazdej jednej teme Pracovny harok s instrukciami, co a ako spravit a vysledok by mal byt vzdy vytvorenie jedneho dokumentu vo Worde, kde by boli precvicene vsetky ziskane poznatky k danej teme.

Na uvod hodiny by sa na premietacke premietlo kratke Resume vo forme videa (vytvorim vo Wink), kde by bol kratky popis funkcii, o ktorych bude dana hodina. Video bude zrejme "nazivo" komentovane vyucujucim.

Dalej by som pri Pracovnych harkoch rad zachoval istu kontinuitu prikladov. Mam na mysli, ze na zaciatku vymyslim nejaku omacku, trebars fiktivnu firmu, na ktoru budu ostatne ulohy nadvazovat.

Priklad:
Napisat pre firmu objednavku (vyuzijuc formatovanie, zarovnanie, zmena pisma, a pod.)
Vytvorit pre firmu skladovu kartu (za pomoci tabuliek)
Vytvorit pre firmu predtlaceny listovy harok (s vodotlacou, vytlacenou adresou a pod.)

jeste jsem zapomnel na sablony, ty jim take ukaz

S tou dotaci se vlastne rozmysli co chces. Seznamit je se vsemi funkcemi Worda nebo aby umeli neco poradne?

Na fiktivni firmu se vybodni, res prvni co trapi je. Tim myslim zakladni psani, prace s odstavci, cislovani stranek atd. - na referaty. Vodoznaky a podobne vymozenosti nech az na konec.
Ja osobne bych se s nimi domluvil na zacatku na tematu prace. To jsou "dvouhodinovky"??? Predpokladam, ze ne. V prvnich dvaceti minutach bych vylozil teorii, pak zadal zkusebni priklad na procviceni a zbytek bych se snazil vysvetlit primo k jejich problemum s praci.
Pkod by byli nekteri rychlejsi, muzes jim jako exta bonus ukazovat ty vodoznaky apod. Ale jen pro ne, aby o to meli sami zajem a popripade pak ziskali extra znamky do hodnoceni. Bafnou vsechno na vsechny v maximalni mire neni k nicemu.

Osobne jsem chvili v teto oblasti pusobil jako lektor... Poznatek je nasledujici. Bude hromada zaku s rozdilnymi schopnostmi to pochopit a naucit se to. Proto jsem se ptal na tezsi volitelnou variantu predmetu. Ne vsichni to dokazou stravit, proto cim bude osnova hustejsi, tim to bude horsi. Vim, ze na ZS si clovek nemuze vybrat, ale i nase kantorka nakonec musela upravovat osnovu dle aktualniho stavu. I ja ji nakonec upravoval. Protoze se jedna zrejme o prvnni a tudiz i zkusebni tridu, zkus se poradit spis s uceteli, kteri uz maji svoji zkusenost.

zkus se poradit spis s uceteli, kteri uz maji svoji zkusenost.

Skocim na svoju byvalu strednu skolu a tam sa popytam informatikov, ti uz s nami svoje skusenosti maju. ]:)

To jsou "dvouhodinovky"?

nie, klasickych 45 minut. Kruzok ma 2 riadne hodiny (120 min.)

Osobne jsem chvili v teto oblasti pusobil jako lektor.

O to viac si cenim vase rady.

V prvnich dvaceti minutach bych vylozil teorii, pak zadal zkusebni priklad na procviceni a zbytek bych se snazil vysvetlit primo k jejich problemum s praci.

To znie rozumne, osobny pristup ku kazdemu ziakovi som predpokladal uz od zaciatku. :-)

ty formulare - to myslis hromadnou korespondenci?
Jeste me napada zminit se o makrech, ze existuji...
Revize dokumentu

Co by se jeste mohlo hodit (ac je to mimo osnovu) je ukazat, jak by mela byt psana odborna prace dle norem (cislovani obrazku, tabulek, vzorcu, rozvrzeni stranky atd.). To by se mohlo hodit i do budoucna.

Me nazory vychazi z predpokladu seznameni veskerych funkci s Wordem. Otazkou zustava, selektivne vybirat dle narocnosti temat. Treba takove revize se casto pouzivaji, ale ucit to zaky ZS? Mozna v nejvyssich rocnicich.
Tak me napada... je to pro vsechny povinne nebo predmet existuje i jako volitelna varianta? Pokud je to povinne, staci to tam mas.

Jeste vidim jeden drobny problemek. Skola ma licenci na O2003. Pokud budou mit doma zaci O2007, na skole se budou ucit v 2003 tak by to mohl byt v nekterych pripadech problem. Bude na uciteli, aby byl seznamen s obema systemy a zakum pomohl (popripade prikladne vyvracel jejich nazory). Aby to neskoncilo: "Ale mam Office2007 a tam to tak nejde...":-| At skola zavuvazuje o koupi jedne licence O2007 pro pripadne nazorne ukazky a rozdily. Nez jsem nasel zpusob, jak u O2007 udelat formular, tak jsem malem "vykvetl". Jeste, ze mi v nejhorsim pomohlo CTRL+C, CTRL+V ze starsich dokumentu.]:)

ty formulare - to myslis hromadnou korespondenci?

Myslim tym klasice formulare, ake dostavame aj z uradov na vyplnanie. Tie zatrzitka, Select bazmeky a pod. :-)

[http://img211.imageshack.us/img211/3073/wordformli5 .jpg]

Jeste me napada zminit se o makrech, ze existuji...

To je pre ZS podla mna docela HardCore. Aj pre 9. rocnik, aj ked nejaka poznamka o nich urcite nebude od veci, uz len z bezpecnostneho hladiska nie. :-)

Revize dokumentu

Neviem, kde by mohla byt tato funkcia vyuzita, sam som ju nikdy nepouzil, poucite ma? :))

Co by se jeste mohlo hodit (ac je to mimo osnovu) je ukazat, jak by mela byt psana odborna prace dle norem (cislovani obrazku, tabulek, vzorcu, rozvrzeni stranky atd.). To by se mohlo hodit i do budoucna.

To urcite ano, na vyske nas s tym drbu jedna radost, len to je uz asi nad ramec beznej hodiny, to chce extra ochoty aj zo strany ziakov, aby sledovali aj taketo nudne temy.

je to pro vsechny povinne nebo predmet existuje i jako volitelna varianta? Pokud je to povinne, staci to tam mas.

Je to takto:
33. hodin je dotovanych ako povinne volitelny predmet a bude ho mat kazdy, teda normalna hodina. Avsak bude casom vytvorena osnova "nad ramec", kde sa ziaci budu moct pytat, ucit veci, ktore ich zaujimaju a budu zoznameny so sirsimi moznostami Wordu.

...Skola ma licenci na O2003...

Ano, to je zdroj problemov do buducna. Ale vami navrhovane riesenie sa zda byt priechodne. Skola na kupovanie extra licencii samozrejme penazne prostriedky nema, ale ja si kupim ntb a na nom si zakupim licenciu a na tych hodinach nad ramec, ci ak zvysi cas, by sa dala vsunut "premietackova hodina" s konkretnymi ukazkami.

A v hlbke duse dufam, ze dovtedy MS vyda aktualizaciu ci SP pre Office, kde bude mozne prepnut do klasickeho zobrazovania. :-)

ps: vdaka za vase postrehy

revize - pouziti u pripominek zapisu jednani, pripominek vedouciho prace atd. Ve firemnim prostredi casteji vyuzivano nez formulare ve wordu (v me zkusenosti). To ale zalezi skutecne na prostredi atd. Ja zase osobne nevidel vyuzivat formulare v praxi ]:) (to vsak neznamena, ze se nepouzizvaji!)

Ze jim to ukazes i na office2007 to te slechti... Hodne zaku by se na to mohlo vymlouvat. Avsak tve ocekavani s vracenim vzhledu bych nemel...:.( Uz ted na tom jedna firma profituje - udelala nastroj pro klasicke zobrazovani v office2007, ale necha si za nej tvrde platit ]:)

PS: ta makra... skutcne jsem myslel se zminit, aby o tom meli nejake zdani, ze to existuje i ve wordu. Spis by se hodila do excelu pro stahovani dat a kontroly...

good luck v ucitelstvi... ;-)

A ja se pridam jako tradicne s nesouhlasnou notou ]:(

Deti bych neucil WORD2003, ucil bych je jak si sestavit dokument v obecnem textovem editoru ( protoze v praxi stejne prijdou do styku pak az wordem 2007+, ktery je uplne jiny ). Stejnou praci zastane wordpad stejne jako openoffice nebo word 2007. Taktez obecne tabulkovy kalulator, nikoli EXCEL. Ucit je, jak by mel byt formular upraveny a jake funkce k tomu pouzit, nikoli vsak kde jsou umisteny ( kliknete sem, pak sem, pak sem ). Stejne jako jim vkladat naprosto spatne navyky ( webovka ve wordu, ale fuj!! ). Detsky mozek je ve vyvoji a velice rychle vstrebava informace. Naucteho neco delat ve wordu, pristi tyden ho posadte k openoffice a udela vam totez po deseti minutach seznamovani. Dospeli, kteri pracuji 10 let s wordem maji hruzu z prace v necem jinam: "jezis, ty nemas world? Ja v tomhle neumim".
Nenechme deti vybudovat si takovou zavislost a podporujme kreativni mysleni a otevrene oci.
Prosim

JR

PS: i nase asistentka si pri volbe Cesky word 2007 nebo anglicky 2003 ( umi s ceskym 2003 a anglicky na tom neni moc dobre ) vybrala radeji anglicky 2003.

Idea sice krasna. Co viac, na jednom fore som sa o tom sam podobne rozpisoval. Neucit deti pracovat s urcitym produktom - ucit ich princip.

Teraz to vsak nejde. Uloha je dana, k nej sa treba prisposobit. Avsak myslim, ze akesi porovnanie OO a MS Office nebude na skodu, ale to snad uz len pocas tej extra hodiny.

Dufam, ze sa to casom vykristalizuje a vyucbu Informatiky zacnu brat vazne aj na Ministerstve. Chce to vsak dlhodobu viziu a pevnu volu. To v nasich politickych podmienkach nehrozi. Novy pan, novy mrav. Doslova.

Preto si musime pomoct sami, avsak sme limitovani aj poctom ludi ochotnych sa naucit pracovat s tymi programami a ucit dalej deti. ;-)

O poucenych a naucenych "hotovych" pedagogoch ani nesnivame.

Neodpovím přímo, ale trochu oklikou. Já mám dobrou zkušenost s tím, že mám PDF soubor (vlastní výroba), kde je základní teorie a příslušný obrázky - nejčastěji dialogový okna.

Spustí se PDFko, najde se příslušná látka, přečte a vysvětlí se teorie a na (vhodně připravených) obrázcích se ukáže co a jak. Pod tím jsou pak srozumitelně zapsaný úkoly "Udělej tohle, udělej tamto". Výhoda: vždycky se ví, co přesně se dělá. Kdo chybí, může si to doma projít a procvičit sám. Nikdo se po návratu do školy nemůže vymnlouvat, že nevěděl, že... No a když se to doplní videonávodem (třeba ten flash přes Wink), je to paráda.

Tohle se ale nedá udělat rychle, to chce spoustu času a přemýšlení. A zase k tomu spoustu času na realizaci. Výsledek ale stojí za to.

Nemusí jít nutně o PDF, ale pokud se PDF zamkne a zabrání se kopírování textu a obrázků, má člověk (aspoň teoreticky) pocit, že mu jeho práci nikdo neukradne. Forma ale může být jiná, třeba www stránky (místo PDF)...

Pavel

Zpět do poradny Odpovědět na původní otázku Nahoru