Avatar uživatele
marci1

Myslíte si, že české studenty nikdo neučí psát, tedy přemýšlet ?

http://blisty­.cz/art/76965­.html

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 5Pro koho je otázka zajímavá? annas, dudu, Agneta, gecco, zzzlatokopka před 3314 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
annas

Zmiňuji jen český jazyk. Studenti se učí přemýšlet o dílech, při rozboru vět, ale často jde o nezájem studentů, jejich sebevědomí, přesvědčení o své dokonalost, úvaze, k čemu jim to bude dobré atd. Navíc – všechno přece najdou na netu.

Bohužel jindy jsou i učitelé málo důslední, především při zadávání a kontrole DÚ. Nerozlišuují, zda napsal žák sám nebo net.

Studenti tvrdí např., že napsat úvahu je snadné. Ale je to nejtěžší slohový útvar, vyjadřuje způsob myšlení. Právě zde se uplatňuje i logika…

Nemůžu najít, ale pamatuji si, že nejeden student vložil dotaz, proč dostal nedostatečnou ze slohové práce, když měl jen jednu chybu. Na požadavek vložit slohovou práci k posouzení, už neragoval. Pro hodnocení slohu je mít i cit.

Každý člověk má jiný způsob vyjadřování, je to jakýsi dar. Někdo se vyjadřuje jednoduše, i když pochopí podstatu.
Jiný má nadání " od boha" a k tomu hodně čte. Znám takového jedince.

--
Další skutečnost, která mně vadí. Domácí úkoly ze slohu. Synovi mé sousedky – má asi 12 let – píše matka všechny domácí slohové práce. Bohužel, učitelka to nepozná.

Je pravda, že u nás je jiný způsob výuky. Na amerických školách se rozebírá určité dílo, diskutuje se o něm, píší se eseje atd. Studenti musí přemýšlet. Takže studenti znají důkladně jedno dílo, ale neznají další autory atd.

Nový systém Montessori vede děti k logickému uvažování, samostatnotsti, ale zatím jen na základní škole. Těžko říct, jak to bude dál, když se dostanou mezi běžné školy. Na toto téma se už v minulosti diskutovalo.

Není všechno černobílé.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
mosoj

Nemyslím, vidím.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
arygnoc

keby len písať.

;-Q

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
zzzlatokopka

Já myslím, že mnohdy je to pravda, já studovala ekonomii a psala jsem opravdu poprvé až bakalařku, do té doby se jen kopírovalo:-(((

Taky to přemýšlení bylo omezeno, člověk nemohl počítat logicky na 3 řádky, musel počítat složitě na 3 stránky, výsledek byl sice stejný, ale učitelé ho neuznali:-((( Žádné přemýšlení, jen biflování:-(((

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
RyuzakiKate

My jsme toho psali poměrně dost a pořád, jak na gymplu, tak teď na vejšce, akorát jsem si nemohla zvyknout, že protokoly se nepíšou barvitě jako slohovka, ale stručně a čistě „vědecky“ :) To si spíš přečti „Má svoboda slova nemá žádnou váhu“ od Petra Hrušky: http://www.re­volverrevue.cz/pe­tr-hruska-ma-svoboda-slova-nema-zadnou-vahu potom je tam i pokračování…

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
led

Nejde ani tak o písanie a čítanie, ako o schopnosť premýšľania a vyjadrovania sa.
Napríklad návod sa píše inak ako špecifikácia, alebo báseň inak ako román.
Problém nie je len v študentoch samotných, ale i v rodičoch a vyučujúcich, v ich znalosti daného problému a spôsobe vysvetľovania. O druhoch novinárskej práce ani nehovorím, každý má mať inú formu, len občas (často) si ich nekvalifikovane zamieňajú.
Doplňuji:
Na príbehu „Má svoboda slova nemá žádnou váhu“ na ktorý upozorňuje RyuzakiKate, je krásne vidieť, čo všetko vplýva a zasahuje do kvality vyučovania. Kde s hrôzou sa dozvedá v diplomatických frázach „revízneho“ školského pracovníka, že aj neznalosť problému, to drobné detské pochybenie, je vlastne znalosť danej témy, stačí len, ak sa Nevedko ozve správnym spôsobom.

Upravil/a: led

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Michal M.

Myslím si, že psát, tedy přemýšlet, se naučí ti, kteří chtějí. Těžko naučit přemýšlet někoho kdo nechce a na škole je jen pro titul a nebo protože se mu nechce pracovat. Problém tedy nevidím v tom, že naše školství nenaučí přemýšlet, ale problém je v tom, že se na té škole takoví lidi udrží…

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
gecco

Jestli psaní pomůže myšlení – nevím…
😉
Ale přemýšlet – aspoň středoškoláky, nikdo nenutí…
Jsou … – až to bučí…
No – asi ne všichni – ale minimálně dva takové znám osobně (což je 100 % studentů – středoškoláků, které osobně znám)…

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Agneta

RyuzakiKate >>> ten příspěvek z „Bubínku“ se mi moc líbil:DDD
Ta studentka měla moji úroveň…to se musí uznat, a byla v právu,
měla pravdu, to bylo hned na první pohled vidět, že je to
„osobnost“. To se mi od Hrušky tedy nelíbilo, jak s osobnostmi zachází:D

před 3313 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
ivzez

To myslíš vážně? Osobnost snad, ale ta práce byla nedostatečná,
což potvrzuje i následný posudek (byť je napsán hodně „opatrně“ – autorovi posudku bylo jasné, že hodnotící profesor má pravdu, ale chtěl se nějak vypořádat s požadavkem školy uznat práci „stůj co stůj“)…

Podle mne studentka v právu nebyla a ústupek školy vnímám jako hodně problematický. Právě takové ústupky, „pouštění“ nekvalitních
prací k obhajobám jsou jednou z příčin nekvalitních absolventů vysokých škol.

před 3313 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Agneta

► „Má svoboda vyjadřování zde nemá žádnou váhu, odmítám přistoupit na argumenty podané vyučujícím, neboť to nejsou nosné argumenty k hodnocení mého testu, ale jen jeho subjektivní pohled na interpretaci.“ ◄

Kdo je schopen tohle napsat, musí automaticky obdržet postup bez jakýchkoliv otázek.
Moc dobře tu poznávám její „zákulisí“ (původ). Ve Francii a Británii jsou „osobnosti“ na elitních školách, a stát si jich pak velmi váží, rozhodnou-li se pro státní službu. Mám tím jen na mysli ty, co jsou schopni vidět společenské souvislosti, což je na osobnosti to nejdůležitější.

před 3312 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
led

Čakám s napätím na výsledok.
Študentka bola v práve, mohla žiadať kontrolnú skúšku.
No v práve bol aj aj skúšajúci. Má pravdu, že študentka nesplnila požiadavky správnej odpovede. „okecávanie“ treba vedieť, nielen hádzať na papier prázdne nabubrelé frázy.
Ale zaujali ma slová kontrolného hodnotiaceho pána profesora „S“ ktorý svojím alibistickým tvrdením poškodil kvalitu vyučovania.
Plne súhlasím s p.Hruškom, ak niekto nesplní požiadavky na písomnú prácu, tak hodnotenie je nesplnil. Počas mojej kantorskej práce sa aj u mňa pokúšali rôznymi obchvatmi a zákulisnými ťahmi narušiť vyučovací proces. Ale neskorší praktický život mojich študentov ukázal, kto mal pravdu.
Čakám s napätím na pokračovanie „príbehu“.

před 3313 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
RyuzakiKate

„2. díl“ tady http://www.re­volverrevue.cz/pe­tr-hruska-ma-svoboda-slova-nema-zadnou-vahu-pokracovani

před 3312 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Agneta

Logické…očekávala jsem to…:D
Je pan Hruška brontosaurus, stěžující si na to, že už nemáme prvohory? Já bych si to od něj taky nenechala líbit:D

před 3311 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek
Zajímavé otázky v kategorii Vzdělání a práce