Přidat otázku mezi oblíbenéZasílat nové odpovědi e-mailem Nabíječka akumulátorů ke šroubováku nenabíjí

Mám akušroubovák Toolson 18 V. Při nabíjení akumulátoru mi spadla nabíječka se stolu na zem. Po zasunutí akumulátoru do nabíječky a připojení na síť indikuje dioda zelenou barvou nabitý stav hned od začátku. Před pádem indikovala červená barva té samé diody nabíjení a nabití pak zelená barva (po cca 2 - 2.5 hodinách). Po sejmutí krytu jsem žádné mechanické poškození jako následek pádu na podlahu nenašel. Pamatuji si ze školy,že elektrika brní a tím moje latina končí.

Ptám se tedy zkušených znalců: co se mohlo pádem poškodit a domnívate se, že má cenu nechat nabíječku opravit? Mám k ní 3 akumulátory a dosud mi sloužila spolehlivě. Proto je mi líto ji rovnou vyhodit.

Děkuji všem, kdo si moji prosbu přečte a předem děkuji za radu.

Předmět Autor Datum
Bude mechanicky poskozena. Predpokladam ze upadl takovej ten stojanek na tu baterku, tam je vcelku b…
bahno 03.12.2013 08:04
bahno
Hallo bahno, děkuji za vaši reakci na muj problem. rozhodl jsem se poslat ji do "věčných lovišť" a k…
trossau 05.12.2013 23:35
trossau
Sdělení pro majitele akunářadí, kterým podala ruku nabíječka akumulátorů. V sauně jsem dnes slyšel r…
trossau 03.01.2014 00:02
trossau
V sauně jsem dnes slyšel rozhovor dvou odborníků na téma "jak nabíjet akumulátory, když jejich nabíj…
ms 03.01.2014 22:37
ms
Vypovídací hodnota Vašeho příspěvku k dané záležitosti konverguje k nule. Jak jsem zjistil z jiných…
trossau 04.01.2014 22:44
trossau
Váš příspěvek považuji za krajně nebezpečný. Z razance reakce, kterou jste přičinil k tomuto tématu…
Henessy 05.01.2014 14:36
Henessy
Vážený pane, na mojí odpovědi nicku ms neshledávám nic rozantního. O mého genia nemusíte mít starost…
trossau 05.01.2014 19:00
trossau
hallo Henessy, včera jsem si určitě stál na vedení... upřímně se Vám omlouvám. Zdeněk
trossau 06.01.2014 12:04
trossau
Rozvedu: Je to krajně nebezpečná hovadina! Stačí?! Jistě by mnozí přivítali způsob, jak byste Vy vy…
ms 09.01.2014 16:47
ms
Ve chvíli, kdy jste v potu tváře smolil Váš stupidní žvást, jste si parametry té "unbekannte" nabíje…
trossau 09.01.2014 20:37
trossau
No, tak ono především záleží na tom, co je to za akumulátor. Pokud Li-cokoli, žádné experimenty bych…
jirka44 05.01.2014 15:09
jirka44
tto nick jirka 44: Vážený pane, se zájmem jsem si přečetl vaše vyjádření k předmětu této diskuze.…
trossau 05.01.2014 19:15
trossau
18V AcuPack jde tím nabíječem jen polechtat, ale nikoliv nabít. Dobít trochu ano, ale nabít ne. Pro…
paul 05.01.2014 19:23
paul
to paul - děkuji Vám za vaše stanovisko. Mám k dispozici jedno trafo se vstupem 220 V a výstupem 24…
trossau 05.01.2014 19:42
trossau
teb Pack má 18V a nabíjecí proud 2,5A? Jestli jo tak to trafo by mělo umět dát proud na sekundáru al…
paul 05.01.2014 20:33
paul
na každé diodě průtokem proudu vznikne ztráta kolem 1 - 1,2V úbytek je cca 0,7V potřebných 18V. 1…
Uroboros 05.01.2014 21:19
Uroboros
0,7 je otvírací napětí přechodu....se koukni na V/A charakteristiku...
paul 05.01.2014 21:26
paul
Akorát že to není vůbec pravda:-). NiCd články nelze nabíjet nabíječkou s konečným napětím jako bate…
Zerozero 05.01.2014 22:02
Zerozero
u těch levnějších řešení se baterka odpíná pomocí bimatlu přes který drží relé v nabíjecím obvodu..…
paul 06.01.2014 11:12
paul
Ano, šizené nabíječky NiCd k el. nářadí takto fungují, v podstatě jde o jakýsi zdroj proudu s jistým…
ms 09.01.2014 16:58
ms
MS: no jednak je možné proud omezit třeba předzátěží, nebo pokud bude tomuto účelu sloužit trvale ta…
paul 10.01.2014 10:20
paul
Předzátěží snad ne. Předzátěž se používá u spínaných zdrojů, kde se počítá i s minimálním, až nulový…
ms 11.01.2014 10:38
ms
u originál nabíječky, kterou jsem dal opravit byla závada na součástce, která odpojuje po nabití aku…
trossau 11.01.2014 12:42
trossau
no vida,tak to šlo opravit. Co to stálo? Hlavně že se dostavil úspěch.
paul 11.01.2014 13:35
paul
K problematice nabíjení akumulátorů doporučuji vaší pozornosti stanovisko jednoho našeho soukmenovce… poslední
trossau 05.03.2014 21:36
trossau

Bude mechanicky poskozena. Predpokladam ze upadl takovej ten stojanek na tu baterku, tam je vcelku bezpecno. To co pravdepodobne hledas je prasknuti vodivy vrstvy toho plosnacku, je to vlasova trhlinka. Poskozene misto staci oskrabat a pocinovat, ale najit ho, to je detektivni prace s lupou.

Sdělení pro majitele akunářadí, kterým podala ruku nabíječka akumulátorů. V sauně jsem dnes slyšel rozhovor dvou odborníků na téma "jak nabíjet akumulátory, když jejich nabíječka přestala nabíjet". Jeden říkal, že 18 v akumulátory nabíjí bez problému normální nabíječkou na autobaterii, která mu při nabíjení údajně ukazuje napětí 14,7 V. Za hodinu prý je akumulátor nabitý, aniž by se poškodil on nebo nabíječka. Mezi stavem nabítí původní nabíječkou a tímto způsobem neshledával žádný rozdíl (výdrž, krouticí moment)

Při návratu ze sauny, když jsem uklízel Šemíka do garáže jsem si schválně vzal do bytu nabíječku (takovou tu z doby temna) a hodinu jsem aku k vrtačce nabíjel. (ještě že jsem to nestačil vyhodit...)

Po odpojení a vložení do akuvrtačky jela vrtačka jako čert. Zkusil jsem nabít ještě jeden aku (mam celkem 3) a ejhle brejle, výsledek jako u prvního.

Pokud někoho z vás potkala stejná lapálie, než to vyhodíte, dejte akumulátorům podobným způsobem ještě jednu šanci..

Moje slohové cvičení neberte jako námět k diskuzi, (ja z elektřiny znám jen Ohmův zákon a z praxe vím že, elektřina brní) ale jako možnost nahradit poškozenou nabíječku.

Váš příspěvek považuji za krajně nebezpečný.

Z razance reakce, kterou jste přičinil k tomuto tématu mám zato, že síla Vašeho génia je nedoceněna. Proto si pokorně dovoluji požádat o rozvedení Vaší reakce, nastínění Vašeho řešení daného problému .Jistě by mnozí přivítali způsob, jak byste Vy využil starou autonabíječku včetně případných obvodů, které byste popsal nám laikům tak, aby to zvládli i bez absolvování rekvalifikačních kurzů.

Vážený pane, na mojí odpovědi nicku ms neshledávám nic rozantního. O mého genia nemusíte mít starost. Jsem obyčejný smrtelník, v elektrice se nevyznám a proto Vám nemohu nastínit řešení daného problému, jak požadujete.
Kdyby mi nick ms napsal, že nedoporučuje z těchto důvodů:

1-nebezpečí výbuchu nabíjeného akumulátoru
2-nebezpečí ohrožení vašeho zdravi či okolí
3-nebezpečí zničení nabíječky
4-nebezpečí vzniku požáru - atd

tak bych mu za takové sdělení upřímně poděkoval.

Když už ne Vy, tak snad ostatní, kteří si toto vlákno přečtou, budou se mnou sdílet názor, že Váš příspěvek byl spíše odpovědí nicku ms.

Rozvedu: Je to krajně nebezpečná hovadina! Stačí?!

Jistě by mnozí přivítali způsob, jak byste Vy využil starou autonabíječku včetně případných obvodů

Nejsem nesoudný, nesvéprávný a bez pudu sebezáchovy, abych vůbec pomyslel na vyžití nějaké neznámé "autonabíječky" tímto způsobem.

Ve chvíli, kdy jste v potu tváře smolil Váš stupidní žvást, jste si parametry té "unbekannte" nabíječky mohl přečíst trochu níž. Za to, že jste schopen spočítat psovi nohy (byť s pomocí kalkulačky Texas Instrumens), bych rozhodně ruku do ohně nestrčil.

No, tak ono především záleží na tom, co je to za akumulátor. Pokud Li-cokoli, žádné experimenty bych nedoporučoval. Pokud jde o starou dobrou klasiku Ni-Cd, to lze pro změnu zase nabíjet v podstatě čímkoli. Kolega si nabíječku v případě nutnosti vždycky sestaví: trafo 24V, H4 se spáleným jedním vláknem a ze šuplíku vyhrabe nějakou diodu a pár drátů s krokodýlkama a už se nabíjí :-)

tto nick jirka 44:

Vážený pane, se zájmem jsem si přečetl vaše vyjádření k předmětu této diskuze.

Pro Vaší bližší informaci a všech, kdo si toto vlákno přečte uvádím následující:

Nabíjený akumulátor:
NiCd Akku-Pack
Ladespannung 18 V d.c.
Ladestrom 2.5 A

Nabíječka:
Výrobce OPP Brno Venkov-Tišnov
Dvoucestný usměrňovač křemíkový typ DUK
Prim. 220 V 0.8 A 50 Hz
Sek. 6 - 12 V 5.6 - 3.5 A

Akumulátor jsem nabíjel 55 min. a na omak byl ke konci nabíjení mírně ohřátý.

Vážím si toho, že jste se k dané problematice vyjádřil a jak je ve Vašich příspěvcích obvyklé - věcně,slušně a bez urážek či zesměšňování tazatele.
Zdeněk

18V AcuPack jde tím nabíječem jen polechtat, ale nikoliv nabít. Dobít trochu ano, ale nabít ne. Pro nabíjení je nutné aby maximálně dávala nabíječka alespoň 19V. 12V nabíječka dává nejvýše kolem 15V, takže ty články nenabiete na víc jak dává nabíječka..tedy max na 15V..

to paul - děkuji Vám za vaše stanovisko. Mám k dispozici jedno trafo se vstupem 220 V a výstupem 24 V. Protože je v garáži. nemohu teď přečíst štítek s dalšími technickými údaji.

Mohl byste mi doporučit čím bych měl toto trafo doplnit, aby umělo ty akumulátory správně nabít. Pokud by náklady na doplnění nebyly vyšší než nová originální nabíječka, která po pádu se stolu odmítá nabíjet, udělal bych si z toho trafa nabíječku tak, jak má být. Díky

teb Pack má 18V a nabíjecí proud 2,5A? Jestli jo tak to trafo by mělo umět dát proud na sekundáru alespoň 1,5 až 2A. To záleží na kapacitě toho Packu v Ah nebo mAh. Podle toho se stanovuje nabíecí proud. Vypadá to ale, že max nabíjecí proud je 2,5A.
Maximálně by mělo být na výstupu nabíječky 18V, takže je potřeba snížit napětí o 6V. Nejjednodužší je použít jednocestnou nabíječku, ta je k baterkám šetrnější.
Takže když koupíš 6 diod na nějakých 24V/5A a zapojíš je seriově, mělo byto stačit. Ty diody se postarají o to, aby napětí na svorkách,kam se připojí APack bylo kolem 18V. Om totiž na každé diodě průtokem proudu vznikne ztráta kolem 1 - 1,2V a tím se sníží na potřebných 18V. Kondenzátor na výstupu není třeba protože akumulátor sám se chová navenek podobně jeko kondenzátor....
Je třeba ohlídat aby se APack neohřál na více jak 40°C. První bamíjení je nutno kontrolovat a případně přidat jednu diodu. Jakmile se napětí zdroje a APacku vyrovná, přestane protékat proud obvodem...a jakmile to takto nastavíš,můžeš nabíjet bez měření...

tady si najdi nabíjení a nabíječe: www.telefon.unas.cz

na každé diodě průtokem proudu vznikne ztráta kolem 1 - 1,2V

úbytek je cca 0,7V

potřebných 18V.

18V má akumulátor, když má tak 50% kapacity. V 18V packu je 15 článků á 1,2V. Tj. pro plné nabití je potřeba pack nabíjet na koncových 20V. Vybitý je při 15V a z tohoto stavu je potřeba NiCd nabíjet. Pokud se bude dobíjet ve stavu "už nemá sílu" a nabije se na 18V, tak to je lepší ho rovnou hodit do koše...

Akorát že to není vůbec pravda:-).
NiCd články nelze nabíjet nabíječkou s konečným napětím jako
baterie olověné. Olověné baterie mají napětí přímo úměrné stavu nabití, takže pokud má nabíječka napětí plně nabitého článku, nabíjení se samovolně ukončí.
Ne však u NiCd. Napětí plně nabitého článku se mírně liší, podle stupně opotřebování. Ale to ještě není to nejpodstatnější.
Podstatné je, že při zrychleném nabíjení (což je u nářadí vždy), se při nabíjení napětí zprvu na článku zvětšuje se stupněm nabití, ale jakmile článek se blíží a dosáhne plného nabití, napětí se na něm zmenší.
Pokud tedy budeme nabíjet zdrojem pevného napětí, což by trafo se snížením napětí diodami bylo, dojde k tomu, že po nabití baterie se na ni sníží napětí a proud ještě vzroste. Tím se baterie více ohřeje a dále sníží napětí.... Pokud zdroj bude dostatečně napěťově tvrdý a nedojde k odpojení nějakou automatikou, článek se poškodí.
Napětí plně nabité baterie 18V není 18V ale asi 23 až 25V,Trafo tedy musí dát alespoň toto napětí.
Běžné vrtačky mají NiCd baterie 1200mAh, běžně se nabíjejí 4 až 5 hodin. Tedy střední nabíjecí proud by měl být tak 0,4A.
Je nutno uvažovat že napětí z trafa 24V bude mít vrcholovou hodnotu asi 30V, po odečtení úbytku na usměnovači. Baterie se tak dobíjí přesahem "vršků" sinusovky nad napětím baterie.
Také záleží na velikosti trafa, jak bude vytížené. Pokud bude vytížené málo, vrcholové napětí bude větší.
Nejednodušší nabíječka je tedy trafo, usměrňovač a sériová žárovka. Vypočítat to jde stěží, nejlépe zkusmo vřadit třeba žárovku z auta, nebo paralelní spojení více žárovek, a měřit proud, vybrat vhodné žárovky aby proud odpovídal a žárovka svítila jen asi třetinovým jasem. Žárovka je účinným stabilizátorem proudu. (také lze řešit sériovým kondenzátorem v primáru). Baterii takto nabíjíme předpokládanou dobu a občas kontrolujeme rukou teplotu. Když se baterie ohřeje, je nabitá a nenecháváme zbytečně dlouho.
Jinak ještě na vysvětlenou, proč originální nabíječka u levnějšího nářadí má jen trafo usměrňovač a žádné omezení.
Ty trochu lepší mají automatické odpojení, jakmile začne napětí baterie klesat. Ty nejlevnější mají trafo navržené tak, že dá nabíjecí proud, ale pak když napětí na článcích klesne, je trafo natolik měkké, že větší proud nedá. Což by při náhradě nabíječky šlo jen pečlivým výběrem trafa. Ale tyto nabíječky je třeba hlídat a nenechat nabíjet příliš dlouho, články se tím poškozují.

To je asi tak všechno, jsem mohl říct o nabíjení NiCd nářadí.
Uff :puff:8-)

Ano, šizené nabíječky NiCd k el. nářadí takto fungují, v podstatě jde o jakýsi zdroj proudu s jistým napěťovým omezením a obvykle mají na "začátku" nabíjení okolo 400mA, což je cca okolo 5 hodin pro cca 2Ah akumulátory.
Ovšem nabíječe pro startovací olověné akumulátory mohou klidně "dát" 5A a více, což není dobré ani pro 18V Ni-cokoliv akublok, natož třeba 12V akublok.

Předzátěží snad ne. Předzátěž se používá u spínaných zdrojů, kde se počítá i s minimálním, až nulovým zatížením.
Použít odpor v sérii je poněkud neekonomické - ztráty navíc. Račte si uvědomit, že se před r. 1989 vyráběly všelijaké nabíječky pro nabíjení akumulátorů, od prajednoduchých, kdy byl v sérii s transformátorem zařazen kondenzátor (na primární straně) - dokonce si pamatuji ruční svítilnu, kde byl svitkový kondenzátor v sérii s můstkovým usměrňovačem a rezistorem a dvěma knoflíkovými NiCd aku, přes rozptylové, s tyristory, až středofrekvenční (okolo 10 - 20 kHz) spínané zdroje...
Bez konkrétní znalosti nabíječky a jejího principu fungování jde o dohady a znovu opakuji: "Doporučovat použití nějaké neznámé nabíječky pro nabíjení automobilových startovacích akumulátorů pro nabíjení akumulátorů pro el. ruční akumulátorové nářadí považuji za krajně nebezpečnou!"
Zvláště, když dotyčný dal na odiv, že jeho znalosti této oblasti jsou menší (dovolím si parafrázi) než trpaslíkovo varle po ledové koupeli. Zato tzv. "zdravé" sebevědomí duří ostošest.

u originál nabíječky, kterou jsem dal opravit byla závada na součástce, která odpojuje po nabití akumulátoru proces nabíjení. indikační dioda svítila po zapnutí červeně. Nyní je to tak, jako původně - při zapnutí svítí zeleně, po skončení nabíjecího procesu se barva změní na červenou a přestože jde do trafa proud, je akupack od nabíjení odpojen.

děkuji všem, kdo se mi upřímně snažili pomoci. K příspěvkům nicku ms jen tolik: nepochybuji, že se v diskutované problematice velmi dobře vyznáte,ale dobrý kantor by z Vás nikdy nebyl.

K problematice nabíjení akumulátorů doporučuji vaší pozornosti stanovisko jednoho našeho soukmenovce z Bavorska. Těm, kteří šintují v němčině pomůže strýček Google ochotně s kostrbatým překladem. snad to rozšíříobzory i všeználkovi ms...

Akku-Zombies wiederbeleben
Läßt man eine wiederaufladbare Batterie längere Zeit liegen, entlädt sie sich
völlig. Viele moderne Ladegeräte sind dann nicht mehr bereit, diesen
"scheintoten" Akkumulator zu akzeptieren und laden ihn nicht.
Mit einem kurzen Stromstoß kann man so einen schlafenden Akku leicht
reanimieren:
- Verwenden Sie dazu ein Netzteil oder eine andere Gleichstromquelle, die nicht
wesentlich mehr Spannung erzeugt, als die Nennspannung des Akkus.
- Verbinden Sie den Minuspol des Starthelfers mit dem des Akkus und schließen
Sie den Stromkreis mit der Verbindung der beiden Pluspole.
- Dabei sollte die Verbindung nur einen Augenblick lang dauern.
- Wiederholen Sie diese Stromschübe einige Male und setzen Sie den Akku
wieder in das Ladegerät ein.
- Durch die nun meßbare minimale Spannung im Akku wird das Ladegerät den
Stromspeicher akzeptieren und mit dem Laden beginnen.

Zpět do poradny Odpovědět na původní otázku Nahoru