Přidat otázku mezi oblíbenéZasílat nové odpovědi e-mailemVyřešeno Obnova disku z Gigabyte mirror raid

Dobrý den.
Absolvovali jsme výpadek proudu, kterému patrně předcházela napěťová špička, kterou nepopraly ani přepěťové ochrany ani UPS a výsledkem bylo zhroucení diskového pole (mirror) na řadiči Gigabyte na Windows Server 2003, který byl instalován na běžném počítači s mb GIGABYTE EP35-DS3R. Chytlo to i další 2 servery, ale tam to nebylo tak dramatické a pole bylo možné obnovit.

Problém byl v tom, že při restartu serveru se program pro správu pole (CTRL-G) občas objevil (tzn. našel disk), občas ne. Když se objevil, tak zobrazil jen jeden disk. Po výměně disku, který se nezobrazoval za nový, pole obnovit nešlo. Na jeden občas fungující disk zase nebylo možné spustit Server 2003. Instalace byla také nějak poškozená a vzhledem ke stavu disku nebylo možné instalaci opravit.

Server už mám nainstalovaný na nových discích, vše důležité, co bylo zálohováno, je obnoveno. Na disku však byl ještě další méně důležité věci, které byly zálohované je občas. A potřeboval bych nějak zjistit případné rozdíly.

Když kterýkoliv z disků, které byli připojené na řadiči, připojím přes SATA popřípadě eSATA ke svému počítači s Win7, tak obsah disků nevidím. Krátce se objeví ve správě disků a buď se požaduje inicializace formátováním nebo disk po chvíli sám ze správce disků zmizí bez dalšího dotazu.

Je nějaký volně dostupný a funkční nástroj pro win7 nebo třeba i pro Linux, přes který bych se mohl na takovýto disk z Gigabyte řadiče podívat a přečíst ho?

Předmět Autor Datum
"podívat" - ne. 1. udělat image 1:1, pokud to polomrtvá elektronika disku dovolí 2. laborovat s ima…
touchwood 04.09.2013 11:55
touchwood
Ano, ten postup vím. Disk leží zatím na stole a čeká, až na něj bude čas. Co pak ale s tím image? Čí…
yorg 04.09.2013 15:53
yorg
Az ho budes mat (komplet sektorovu kopiu) tak ho zapises na novy disk a skusis ho zapojit na ten rai…
MM.. 04.09.2013 15:57
MM..
S tou funkčností disku souhlasím. Dávám tomu jen pár procent. Spojování sektorů jsem dělal naposledy…
yorg 04.09.2013 16:05
yorg
Nemas mat dalsi pocitac proste tam kde boli ten server raz o polnoci vypnes odpojis terajsie disky a…
MM.. 04.09.2013 16:08
MM..
Vypnutí problém není. Byl to mirror. K dalšímu zopakuji z původního dotazu: Problém byl v tom, že p…
yorg 04.09.2013 16:12
yorg
Pisem ze z toho poskodeneho disku urobis sektorovu kopiu na iny disk, a ten tam skusis strcit.
MM.. 04.09.2013 16:13
MM..
Ano, to jsem pochopil. Problém je v tom, že už originál řadič našel jen občas. Takže s kopií to bude…
yorg 04.09.2013 16:20
yorg
S kopii to nebude stejne. Funkcny disk nemoze fungovat nedeterministicky
MM.. 04.09.2013 16:31
MM..
Děkuji. Přenesení image na druhý disk skutečně pomohlo. Vyřešeno. poslední
yorg 09.09.2013 15:13
yorg
Tak jak to popisuješ to skoro vypadá, že jsou ty disky v háji. Mizí i ze správce zařízení? Nepovede…
JoPe 04.09.2013 16:03
JoPe
Ano mizí. Jasně, to vím. Problémem byly peníze na železo když zbyla licence na Server 2003. Běžel n…
yorg 04.09.2013 16:09
yorg

"podívat" - ne.

1. udělat image 1:1, pokud to polomrtvá elektronika disku dovolí
2. laborovat s image, případně přepsat na nový funkční disk

Nepíšeš, co to je za řadič (že by gigabyte dělal řadiče slyším prvně, tomu bude nejspíše odpovídat i kvalita). Obecně platí, že RAIDované disky mají servisní část, ve které je uložena konfigurace pole (aby bylo možno pole rozjet na novém nebo resetovaném řadiči), a tedy klasické řadiče jej nemusí zcela pochopit.

Ano, ten postup vím. Disk leží zatím na stole a čeká, až na něj bude čas. Co pak ale s tím image? Čím se na něj podívám? To bych potřeboval zjistit.

Řadič byl součásti desky a intelácký řadič, který na té desce je také s Server 2003 tehdy nefungoval. Jelo to ale snad 5 let bez problémů. Až teď ta šlupka to poondila.

Az ho budes mat (komplet sektorovu kopiu) tak ho zapises na novy disk a skusis ho zapojit na ten raid radic. Problem podla mna je v tom ze ten disk proste nefunguje kazdu chvilu a teda pouzil by som taky program na image ktoremu vies zadat rucne zaciatocny sektor apod a potom to pospajat rucne apod. Skusil by som najprv linux a dd

S tou funkčností disku souhlasím. Dávám tomu jen pár procent. Spojování sektorů jsem dělal naposledy snad před 20 roky a dnes už to je pro mě neznámá. To, co na disku je ale nemá takovou cenu, abych to dával za velké peníze do specializované firmy. Jen bych chtěl zjistit, o co všechno jsem přišel. Něco vím a štve mě to, ale není to něco, kvůli čemu bych si rval zbytek vlasů.

Další počítač s tímto řadičem nemám. Neexistuje náhodou nějaký program, který by skrz tu servisní část RAIDu viděl? Přiznám se, že nevím, jak formulovat dotaz pro google. To co jsem dával, mě většinou směřuje na stránky Gigabyte a nebo na nějaké diskuze u kterých není řešení.

Nemas mat dalsi pocitac proste tam kde boli ten server raz o polnoci vypnes odpojis terajsie disky a strcis tam ten skopirovany disk na test :) Potom to zas vypnes a pripojis terajsie disky.

Jak z toho vytiahnut data netusim. To bol RAID mirroring? Pozeral si si uz obsah sektorov, ze ci tam neni niekde nejak na prvy pohlad znama struktura v prvom sektore oddielu apod?

Vypnutí problém není. Byl to mirror.

K dalšímu zopakuji z původního dotazu:
Problém byl v tom, že při restartu serveru se program pro správu pole (CTRL-G) občas objevil (tzn. našel disk), občas ne. Když se objevil, tak zobrazil jen jeden disk. Po výměně disku, který se nezobrazoval za nový, pole obnovit nešlo. Na jeden občas fungující disk zase nebylo možné spustit Server 2003. Instalace byla také nějak poškozená a vzhledem ke stavu disku nebylo možné instalaci opravit.

Tak jak to popisuješ to skoro vypadá, že jsou ty disky v háji. Mizí i ze správce zařízení?
Nepovede se ti načíst alespoň SMART status (např. pomocí Crystal Disk Info)?
Jinak pro serverové použití se ty onboard řadiče běžných základních desek moc nehodí. Chtělo by to alespoň něco takového:
http://www.abacus.cz/adaptec-6405-entry-sas2raid-0 -1-10-1-8087-128mb-pci-e1-md2-5-2-singl_d5032646.h tml
(u tohoto modelu sice výrobce podporu pro server 2003 neuvádí, ale prováděl jsem na několika strojích downgrade ze Server 2008 a jak 6405E tak 6805E s drivery staženými od čistokrevného 6405/6805 chodí už delší dobu zcela bez problémů).

Zpět do poradny Odpovědět na původní otázku Nahoru