Přidat otázku mezi oblíbenéZasílat nové odpovědi e-mailemVyřešeno Poradte konfiguraci PC pro zalohovani (4x500GB disky)

Ahoj,
rad bych vas pozadal o doporuceni, jakou konfiguraci zvolit pro energeticky i vypocetne nenarocne, ale spolehlive PC. Bude urceno pro zalohy (kazdodenni), takze bude bezet bez preruseni. Planuji pouzit 4x 500 GB disky, byly mi doporuceny disky WD rady RE. Jako OS planuji W2000.
Uvitam jakekoliv zkusenosti a rady, cemu bych se mel vyhnout apod. Pokud zde chybi nejake info, doplnim.

Diky predem,
M.

Předmět Autor Datum
AMD Sempron + nějakou mATX desku s ATI690 čipsetem BTW, jaký chceš použít řadič na ty disky?
touchwood 06.06.2007 12:33
touchwood
Je to akutni? Jestli ne, pockej si (nebude to dlouho trvat) na Celeron s TDP 35W a strc ho do adekva…
mif 06.06.2007 12:53
mif
4 x 500MB? Není to nějak málo?
MaSo 06.06.2007 12:54
MaSo
Pardon MaSo, tva poznamka byla na miste (a ma odpoved (viz nize) bezpredmetna). M.
Mrak 06.06.2007 17:53
Mrak
Nic se nestalo...:beer:;-)
MaSo 06.06.2007 18:07
MaSo
Diky moc za reakce. tacud: mno abych rekl pravdu, tak jsem bez nejakeho rozmysleni uvazoval SATAII (…
Mrak 06.06.2007 13:04
Mrak
V tom pripade souhlasim s lesnim dotykem. Ale spis "gecko" - mas to vse na desce a funkcnost je stej…
mif 06.06.2007 13:12
mif
WD vyrábí RE disky SATA i PATA, ale požadovaná kapacita se snad nevyrábí již mnoho let. http://www.w…
karel 06.06.2007 13:13
karel
:-D LOL, LOL, LOL!! já jsem to taky zazdil. :-D
touchwood 06.06.2007 13:17
touchwood
Jsem asi rekl nejakou hloupost...?:-/
Mrak 06.06.2007 13:21
Mrak
giga x mega
host 06.06.2007 13:35
host
Ehm, tak to jsem se prepsal (dostkrat) a nevsim. Ted chapu poznamku MaSa i huronske smichy. Nemohl b…
Mrak 06.06.2007 13:39
Mrak
samozřejmě že SATA, ale já měl na mysli ŘADIČ. Nebo to fakt chceš riskovat se softraidem na motherbo…
touchwood 06.06.2007 13:16
touchwood
Tak bych si asi tez nechal poradit. K tvemu dotazu - mel jsem to tak v umyslu, vyuzit pouze RAID na…
Mrak 06.06.2007 13:35
Mrak
a radic na mb raid 1 v tom pripade predpokladam. Je ti jasne, ze realne tedy budes mit 1TB prostoru…
JR_Ewing 06.06.2007 13:57
JR_Ewing
Ano, s tim pocitam, ze pulka jde na zrcadleni. M.
Mrak 06.06.2007 14:00
Mrak
smím-li ti raditi, doporučil bych silně HARDWAROVÝ RAID řadič (3ware, adaptec 2xxx (pozor, adaptec 1…
touchwood 06.06.2007 19:20
touchwood
Možná bych zvolil samostatný síťový disk, než kvůli tomu stavět počítač... např. http://www.cables.…
host 06.06.2007 13:58
host
Dekuju za odkaz, jsem nevedel, ze se neco takoveho dela. S tou cenou - pravda, budu se to snazit stl…
Mrak 06.06.2007 14:05
Mrak
Já sám bych to stavěl na platformě VIA Epia, nebo alternativně k hostovu návrhu bych pouvažoval o dv…
anarchist 06.06.2007 14:16
anarchist
Se mi to tu pekne schazi :-) (Jsi to koukam jeste rozpracoval...) Tady uz bych se dostal s cenou o c…
Mrak 06.06.2007 14:28
Mrak
Nevim proč, ale vždy mám nutkání příspěvek ještě vyladit. :) Takže si ho raději přečti ještě jednou,…
anarchist 06.06.2007 14:29
anarchist
problém těchto "mini NAS" je to jejich relativně nízký výkon, dále pak menší konpatibilita s např. W…
touchwood 06.06.2007 19:22
touchwood
musim poděkovat za pěkný odkaz..moc šikovná mašinka, najde u mě nejedno uplatnětní:-)
cpc 06.06.2007 14:55
cpc
Já bych bral tohle: product.jsp přístupný přes LAN, možnost připojit další disk, konfigurace přes We…
nononot 06.06.2007 21:20
nononot
Disky bych zvolil opravdu WD RE. Jenže jestli to budeš očesávat kvůli ceně tak zjistíš že to vyjde s…
MM_tank 06.06.2007 21:26
MM_tank
teď sem objevil takový regulátor otáček na ventilátor do 3,5pozice na jeden větřák a při zastavení v…
anarchist 06.06.2007 21:31
anarchist
Koupit drahý hw raid řadič je fajn ale když se třeba za dva roky pokazí bude asi dost fuška rychle s…
touchwood 06.06.2007 21:54
touchwood
Souhlas, souhlas, souhlas.
anarchist 07.06.2007 03:34
anarchist
Diky za informace. Jak jsem koukal na ty hw raid radice, co doporucil tacud, tak to jsou opravdu cel…
Mrakokopulos 06.06.2007 22:05
Mrakokopulos
no, když to tak vezmeš, tak 500GB disk stojí okolo 3500Kč bez daně. pokud koupíš ten řadič, utratíš…
touchwood 06.06.2007 22:45
touchwood
Ale ja se vubec nebranim tvym principum. Jsem rad, ze jsi (jste) ochotni se o sve zkusenosti delit.…
Mrakokopulos 06.06.2007 23:04
Mrakokopulos
chápu. Nicméně ty hledáš primárně diskové úložiště, tj. vše okolo disků (HDD+řadič) by mělo být to n…
touchwood 07.06.2007 06:26
touchwood
linux umi raid softwarove O:-) neni treba kupovat radic a tez se usetri na jednom disku. Pokud ten p…
JR_Ewing 07.06.2007 09:00
JR_Ewing
nj, ale požadovány Win2000 ;-)
touchwood 07.06.2007 09:44
touchwood
Ahoj, tak se jeste vracim k tomuto tematu. Pokusil jsem se dat dohromady sestavu, ktera by obsahoval…
Mrak 11.07.2007 13:20
Mrak
(tak zkusim upoutat pozornost...) :-x M.
Mrak 12.07.2007 14:10
Mrak
1GB je IMHO zbytečně moc., totéž platí pro CPU, za předpokladu, že to bude doopravdy jen fileserver.…
touchwood 12.07.2007 16:43
touchwood
Dekuju za reakci tacude, jsem rad, ze jsem upoutal pozornost...:-p Co se tyce paralelnich pripojeni,…
Mrak 12.07.2007 20:42
Mrak
BTW takže jsi to pole nakonec upgradoval na 1,5TB? Nebo máš ten 4. disk na hotspare? PCI-X je napro…
touchwood 13.07.2007 15:40
touchwood
Ano, mel jsem namysli 3x HDD do RAID 5 a ten 4. jako hotspare. MB tedy bez PCI-X, aspon bude vice mo…
Mrak 13.07.2007 16:01
Mrak
No nevím...ta deska se mi nelíbí...nforce čipset na filesererver a ještě splácaný jeden čipset a k t…
MM_tank 13.07.2007 17:04
MM_tank
Jeste to neni koupeny... pripadny konkretni navrh budu kvitovat s povdekem. M.
Mrak 13.07.2007 20:25
Mrak
jak jsem říkal - AMD 690V (samozřejmě ideální je v BIOSu povypínat vše co jen půjde)
touchwood 13.07.2007 21:07
touchwood
Tak teď můžeme uzavírat sázky, kdo Mraka zviklá na svou stranu: MM_tank s Intelem nebo Touchwood s A…
host 13.07.2007 21:40
host
za předpokladu, že se má jednat o "single seat backup device" a cena má být příznivá, tak nevidím ji… poslední
touchwood 13.07.2007 22:08
touchwood

Diky moc za reakce.
tacud: mno abych rekl pravdu, tak jsem bez nejakeho rozmysleni uvazoval SATAII (ten WD RE jsem na PATA nenasel...)
mif: zel je to otazka cca 2-4 tydnu, takze to asi predpokladam Intel nestihne...
MaSo: no to prece zalezi, kolik toho chci zalohovat, ne?
M.

smím-li ti raditi, doporučil bych silně HARDWAROVÝ RAID řadič (3ware, adaptec 2xxx (pozor, adaptec 1xxx je SW raid) apod.) - pravda, jsou trochu dražší.

A řeknu ti i důvod. SW RAIDy používají kernelový driver, jehož kvalita leckdy bývá HODNĚ špatná, osobně jsem už opravoval a měnil několik SW RAID polí, která se rozpadala jen díky nekvalitě driverů. Navíc je dost problém případný upgrade kernel driveru (neříkám, že nejde, ale je to o ústa), o tom, že ti SW RAID vytěžuje CPU (některé až desítky procent (!!!)) ani nemluvě.

P.S.: jako dobrou referenci na to, zda je řadič "pravý", nebo jen SW "odrbávka" používám tuto stránku: sata.html

Já sám bych to stavěl na platformě VIA Epia, nebo alternativně k hostovu návrhu bych pouvažoval o dvojím vydání D-Link DNS-323 (česká recenze) (2 x cca 5.500 Kč + disky). Lacie je pěkná hračka, ale celé to vyjde tak o patnáctku dráž. :( U disků bych se přimlouval za Samsungy HD501LJ, ty jsou výtečné. Řešení na bázi Lacie či D-Linku má tu výhodu, že nejen že není třeba operační systém a další aplikace, ale taky není problém s uspáváním disků v době nečinnosti, což se pro zmíněné použití asi bude hodit. Navíc je implementovám hw RAID, JBOD, FTP, UPnP server, iTunes server apod.

Disky bych zvolil opravdu WD RE. Jenže jestli to budeš očesávat kvůli ceně tak zjistíš že to vyjde s něma cca o 2400dráž než jen s obyčejnýma 500....

Stavěl jsem teď něco podobného ale jen tři disky. Nejlevnější intel deska s i965 s integrovanou grafikou /a oním opovrhovaným sw raidem/ deska stojí tak 2200. Mám dva disky v zrcadlu a další je náhradní, sw (nebo raid ovladač) ten náhradní disk umí v případě potřeby připojit a obnovit na něj obsah. Za ušetřené peníze za adaptec raid sem koupil ještě jednu tu samou desku a v případě poruchy desky ji jednoduše vyměním...Nevím ale jak je to se čtyřmi disky v raidu 10.Zcela určitě to nedosahuje kvality hw raidu za 8tisíc ale pro běžné použití stačí. Zvlášť když je to připojené přes síť a počet připojených uživatelů je omezený na 10 (win 2x/xp)

Koupit drahý hw raid řadič je fajn ale když se třeba za dva roky pokazí bude asi dost fuška rychle sehnat ten samý aby se k datům dalo dostat.

Těm prckům via epia a podobně bych nevěřil...zvlášť když je to dražší a pomalejší než klasika.Nepočítám že s něma někdo někdy testoval kompatibilitu s HW řadičem raid...

Deskám s via nebo nvidia raidem bych se vyhnul velkým obloukem..zejména nforce...Hlavně to chce ty disky nadstandartně chladit teď sem objevil takový regulátor otáček na ventilátor do 3,5pozice na jeden větřák a při zastavení ventilátoru odporně píská a to celý za 150.

teď sem objevil takový regulátor otáček na ventilátor do 3,5pozice na jeden větřák a při zastavení ventilátoru odporně píská a to celý za 150.

PrimeCooler, co? :)

Těm prckům via epia a podobně bych nevěřil

Mám jich nasazenejch několik v 24/7 provozu a žádné potíže nejsou. Ale je pravda, že s RAID řadičem jsem je netestoval. Ovšem tazatel po RAIDu podle všeho ani netouží.

Koupit drahý hw raid řadič je fajn ale když se třeba za dva roky pokazí bude asi dost fuška rychle sehnat ten samý aby se k datům dalo dostat.

já mám přesně opačné zkušenosti. V práci 7 let staré ServeRaid, které dodnes fičí naprosto bez problémů. Zato se softraidy problémů hafo. Od "triviálních" problémů s rebuildem pole (buď nefunkčním po výměně disku, nebo naopak nastávajícím po každém restartu počítače), přes nefunkčnost (jednoduše na jednom disku na R1 nebylo vůbec nic) až ke špatné implementaci (levné SW raidy ukládají informace o nastavení a sestavení pole na jednom z disků (!!!)). Dneska se dá např. ten adaptec 2420 koupit za cca 6 litrů bez daně (a umí R5, což je na "NASku" to nejlepší rozložení (redundance+kapacita - Suma(n-1))

edit: já za sebe už SW RAIDy neriskuju. Těch zabitých nočních hodin, kdy jsem z nich tahal data strašně lituju :-) Pokud mám stavět síťový NAS se zálohou vůči výpadku disku, volím VŽDY HW RAID.

Diky za informace. Jak jsem koukal na ty hw raid radice, co doporucil tacud, tak to jsou opravdu celkem dardy a asi se mi je prosadit nepodari... S poctem uzivatelu by problem nemel byt, bude se pripojovat pouze jeden pocitac. Cela ta zaloha bude zalohovat (hezky receno) jedno diskove pole (ktere je zrcadlene).
M.

no, když to tak vezmeš, tak 500GB disk stojí okolo 3500Kč bez daně. pokud koupíš ten řadič, utratíš sice 6000Kč bez daně, ale ušetříš jeden disk na totožnou kapacitu 1TB (u R5 stačí na tuto kapacitu 3 disky). Tudíž "ztráta" je "celých" 2500Kč, přičemž máš do budoucna možnost rozšířit pole o další disk (a získat tak dalších 500GB prostoru).

Ale možná jsem se svým principem "trvalého rozvoje technologie" osamocen a ty to tak nechceš :-D

Ale ja se vubec nebranim tvym principum. Jsem rad, ze jsi (jste) ochotni se o sve zkusenosti delit. Zel ne vzdy jsou moznosti (financni) poridit to odzkousene a spolehlive (a vetsinou drazsi) reseni, tak se snazim hledat levnejsi alternativy. VSechny informace maji pro mne vyznam, abych mohl poreferovat sefikovi, jake jsou moznosti, jaka ma ktera rizika, a co ktera stoji. A bude.
M.

chápu. Nicméně ty hledáš primárně diskové úložiště, tj. vše okolo disků (HDD+řadič) by mělo být to nejlepší možné. Dá se šetřit na RAM nebo procesoru (protože nejsou pro tuto aplikaci prvořadě důležité), ale na diskovém subsystému bych nikdy nešetřil - to jsou mé dlouholeté zkušenosti, vykoupené několika průsery :-)

Ahoj,
tak se jeste vracim k tomuto tematu. Pokusil jsem se dat dohromady sestavu, ktera by obsahovala dle vyse uvedeneho tacudova odkazu "opravdovy" hw raid radic. Vypada to takto:

- 4x HDD WD5000ABYS

- RAID radic Adaptec 2410SA

- MB: Asus M2N-32WS
(http://www.alza.cz/zakladni-deska-asus-m2n32-ws-pro fessional-d64434.htm)

- Case: Chieftec BA-02-B-SL
(http://www.alza.cz/pocitacova-skrin-chieftec-bigtow er-ba-02b-b-sl-d74375.htm)

- CPU: nejaky AMD A64 X2 4200+

- RAM: 1 GB

Nejsem si jist s tou skrini, takovou velkou jsem jeste nekupoval, nemam s tim zkusenost, tak kdyby nekdo mel a podelil se, budu rad. Dale jsem se chtel zeptat, jestli pamet a procesor je dostacujici - predpokladam, ze ten radic tam ma nejaky svuj procesor, takze neni treba nic vykonneho...?
Co se tyce MB, tak jsem vybiral z tech, ktere mely PCI-X rozhrani, tento byl nejlevnejsi.

Celkove to vychazi na cca 30 000,- bez dane, neni to malo, ale mam to jako variantu, kterou chci navrhnout.
Toz kdyby byly k cele sestave jeste nejake navrhy ci pripominky, budu povdecen.
Jeste poznamka k OS: nakonec W2000 neni podminka.

Diky,
M.

1GB je IMHO zbytečně moc., totéž platí pro CPU, za předpokladu, že to bude doopravdy jen fileserver.

nezapomeň ale, že Win2000 Workstation mají (stejně jako XPPro/home a NT4 Workstation) limit na počet simultánních netbios spojení - 10 konkurentních spojení.

Tak abys nebyl překvapen, že ti "server" najednou odpojuje stanice ;-)

edit: ta deska je IMHO taky zbytečný luxus.. pokud jde o přenosovku, stačí IMHO bohatě PCI, neboť i 2 disky v R0 ti dají maximálně tak 100MB/s, což PCI zvládne s rezervou.

Dekuju za reakci tacude, jsem rad, ze jsem upoutal pozornost...:-p
Co se tyce paralelnich pripojeni, to nebude problem, protoze se tam bude zalohovat pouze jeden server.
Ten MB jsem pracne (...) hledal, aby mel PCI-X, jak jsem jiz zminoval vyse (mno a taky jsem si uplne nebyl jistej, jestli by si PCI-X rozumelo s "beznym" PCI, bo jsem na nejakych diskusich cetl, ze pri vetsi zatezi tam muze pry dochazet ke ztrate dat (?)).
No aspon bych temito "skrty" mohl cenu srazit o par stovek niz, ze.
Diky, :beer: M.

za předpokladu, že se má jednat o "single seat backup device" a cena má být příznivá, tak nevidím jiné řešení, než zakoupit co nejlevnější a přitom co nejstabilnější řešení. AMD má v tomto případě, řekl bych, naprosto nejlepší nabídku - za semprona či Athlona 3000+ (na výše uvedený úkol více než dostatečně dimenzovaný) a desku s 690V nedáš víc, než 3000Kč bez daně a všechny komponenty budou maximálně vlažné, oproti tomu Intel staví buď přímotopy (starší CPU) nebo C2D, které je ovšem už o hodně dražší. A to nemluvím o aktuálních intel čipsetech, které taky nejsou extrémně chladné a cenou jsou opět někde jinde. A dávat pod intel něco obdobně laciného (buď výběh nebo ne-intel jako např. SiS nebo VIA) je IMHO horší.

je paradoxní, že teď, kdy AMD odchází/odešlo z výsluní nejvýkonnějších CPU, uvádí jeden vynikající čipset za druhým.. :-p

Zpět do poradny Odpovědět na původní otázku Nahoru