Problémy s IP telefonem (odpojování se)
Mám starší IP telefon Interbell IB-20xc, připojený do routeru barikáda (SMC).
Původně jsem měl VoIP linku od Českých Radiokomunikací (e-call), ti to pak prodali T-Mobilu a od těch jsem dostal dopis, že v rámci zkvalitňování služeb tuhle službu ruší. Našel jsem si tedy jiného poskytovatele VoIP, konkrétně IPVOX: cs Bonusem je, že ceny jsou ještě příznivější, než jsme platili doposud.
Už dříve se nám stávalo, že občas nešlo telefonovat, že třeba po vytočení čísla na telefonu naskočilo "volte číslo" a obsazovací tón. Bylo nutno telefon restartovat, někdy i router.
Nyní se mi to stává i několikrát denně. Na telefonu hláška "připojuji...", pak "připojeno, chyba". Po zdvihnutí a položení sluchátka automaticky další pokus o připojení; někdy se to chytne, někdy je nutno restartovat telefon a někdy nutno vypnout telefon od sítě, restartovat router a pak připojit telefon. Dvakrát se mi stalo, že když jsem ráno zapínal PC (vypínám, neuspávám), zapojený na stejný router, tak telefon začal blikat a "...připojeno, chyba".
Zkoušel jsem zaměnit LAN porty z routeru, žádná změna. Napadlo mě telefon hodit do DMZ, zatím jsem nezkoušel (DMZ není nic pro paranoiky, i když tady by se asi nic nestalo).
Nastavení telefonu:
Po přechodu od starého VoIP poskytovate jsem měnil jen sip proxy, domain, phone number+account (moje telefonní číslo) a pin (heslo do VoIP služby)
VoIP provider píše na svých stránkách i o možnosti nastavení IAX protokolu místo SIP. To podle všeho(?) můj telefon neumí a je to pro mě stejně naprosto španělská vesnice. Mám nastaveno (na stránkách poskytovatele) toto:
Dále jsem podle nastavení v telefonu nastavil na stránkách poskytovatele i kodek:
.
Přenosová kvalita hovorů (out i in) je velmi dobrá.
---------------------------------
Kde může být zakopaný pes?
Tipuju to na hw problém (router?, telefon?, obojí?), ale každopádně zkusím kontaktovat i tech. podporu. Telefon i router mají už svoje roky (>5).
Díky za nápady.
Teď zase. Telefon se rozblikal "přihlášeno, chyba", po pár vteřinách je zase vše OK (bez jakéhokoliv mého zásahu)
Poznámka k IAX - Inter-Asterisk eXchange. Protokol primárně určený pro komunikaci mezi telefonními ústřednami. Není tedy primárně určen pro koncová zařízení. Takže se s ním vůbec netrap.
Zkus zmenšit hodnotu "register TTL" v nastaveni sip na třeba 20s. SIP komunikace funguje po UDP a routry a firewally mohou (a mívají) mít ttl pro UDP kratší než 60s. Tím dojde k uzavření komunikačního kanálu (nikdo se ti nedovolá), dokud nedojde ze strany telefonu k jeho plnému obnovení.
Změněno, zatím drží (ale je to jen chvilka). Držím tomu palce.
Takže opět, odpojení a vzápětí bez zásahu připojení.
v tom případě bych se zamýšlel na výměnou routru
Asi to tak dopadne, router (i telefon) jsou staré křápy.
Dnes se mi i stalo, že někdo sem volal, ale žádné vyzvánění (přitom u telefonu sedím). Zjistil jsem to až z personalizovaných www stránek poskytovatele VoIP, kde jsou všechna příchozí, odchozí i zmeškané hovory zaznamenány (prakticky ihned). Zpětným hovorem jsem zjistil, že volajícímu se ozýval vyzváněcí tón.
Ano, to je jeden z příznaků rozpojení UDP session někde uprostřed cesty. Vzhledem k tomu, že UDP je bezstavová komunikace. Druhá strana pošle UDP paket po "otevřeném kanálu", ale nemá žádným zpusobem možnost zjistit, jestli ten kanál je otevřený, nebo pakety prostě něco po cestě zahazuje.
Stáhní TTL ještě na 10s.
10s to nevezme. Po uložení je tam 60 (zkoušeno 3x). Tak jsem nastavil 15s.
Teď (po aktualizaci telefonu) se zase nemohu připojit. Internet funguje, ping na sip.ipvox.cz 100% (10ms, stovky pokusů). Zabralo až jeho několikeré restartování (odpojení od elektřiny).
Začínám se přiklánět k hw problémům s telefonem. Pokud funguje (ping) na sip.ipvox.cz a zároveň nefunguje připojení, čím by to ještě mohlo být? Co ta položka "nat traversal":"disable"? Nemůže být třeba problém v ní? Z tohoto moc chytrý nejsem. Ale nastavení jsem neměnil, bylo to stejné i u předchozího VoIP poskytovatele.
Odpojuje to i po nastavení TTL na 15.
ja by som nat traversal skusil enable-nut, za vyskusanie nic nedas
Aha, no toho jsem si ani nevšimnul..
Jo, Nat Traversal zapni.
Po nastavení jsem se nemohl připojit (skoušeno snad 5x). Ani snaha o návrat na disable nebyla jednoduchá, telefon po hlášce o aktualizaci nastavení pořád ukazoval disable. Povedlo se až po několika opakováních.
Před výměnou routeru bych zkusil:
- vyměnit jen napaječ (jak telefonu, tak routeru)
- nastavit kratší dobu DHCP lease (30-60 minut max.)
- jen pro jistotu zkusit na PC pingat na IP SIP proxy, zda není problém v nestabilním spojení
Tak jako tak, ta barikáda je už docela historický kousek
edit:
- pokud v době výpadku prokazatelně funguje internet, je router z obliga a není třeba se jí nejspíše zabývat
- tvůj operátor podporuje voip za NATem, tj. bych DMZ určitě neřešil (navíc zrovna u voip to není zrovna 2x bezpečné, i když se jedná "jen" o SIP telefén)
Z mého pohledu to budou (podle stáří) nejspíše už někde vyschlé kondíky..
Při výpadku telefonu internet na jiných PC (zapojených též do barikády) funguje.
Jen mě trochu zaráží, že ty problémy nastaly po změně poskytovatele VoIP. Předtím sice občas (1x za týden, dva) taky, ale teď je to nějak nahusto. Dnes už asi 5x (pravda, minulé dva dny jsem to moc nesledoval, máme v baráku malíře…)
Spojení je (teď) OK.
Zkusím ještě pingat, až telefon vypadne. edit: http://pc.poradna.net/q/view/827500-problemy-s-ip- telefonem-odpojovani-se?page=r827574#r827574
To nemusi byt vobec routrom, pretoze ak by vypadol SIP musel by vypadnut aj net. Barikada nema preco blokovat UDP a vlastne to ani nevie. Takisto skratenie leasu sa mi nezda ako dobry napad, pretoze ak sa bude telefon kazdych x minut znovu pripajat je velka pravdepodobnost, ze sa trafi zrovna do hovoru a vypadne v nevhodnej chvili.
Tu musis najst zdroj problemu metodou pokus-omyl.
1. AK vypadne spojenie na tel, vypadne aj net?
2. Vymenit docasne telefon, kludne za sw voip, proste nechas bezat pc par dni nonstop a budes to testovat na nom
3. Vymenit router
4. Vymenit poskytovatela, riesil som podobny problem, zo 6 voip sa 2 sem tam odpojili a nechceli sa pripojit. Bojoval som s poskytovatelom asi rok pokedy sa ukazalo, ze som mal pravdu a problem bol na strane poskytovatela (neviem aky, ale po zmene operatora problemy zmizli).
1. při výpadku telefonu net funguje
2. sw telefon (X-lite) jsem zkoušel a zaboha se mi nedaří vůbec zalogovat se (logging on.. a po čase hláška, že mám kontaktovat správce sítě). Zkoušel jsem to i při vypnutém (sw) firewallu. Port forwarding na routeru jsem nenastavoval.
3. viz moje odpověď na tw
4. taky řešení. Mám "nabito" 100Kč jako kredit (prepaid), žádnou výpovědní smlouvu, mohu to zkusit případně i jinde. Kontaktoval jsem jejich tech. podporu, uvidím co oni. Nejraději bych ale nepřecházel (atraktivní ceny).
refresh DHCP, pokud je proveden správně, je zcela transparentní.
Ja doma, ked leasnem tak na par sekund nemam net pri TP-linokoch.
Pořadí "obrazovek" (hlášek) při jeho restartu:
(třeba z toho něco vyplývá?)
A teď se cesta rozděluje. Při neúspěchu:
a při úspěchu:
Byla tu bouřka, tak jsem vypnul PC (i UPS, na kterou je napíchlý). Router a telefon jsem nechal běžet dál, telefon funkční. Teď jsem zapnul UPS a PC, po kompletním naběhnutí WinXP se telefon "odpojil".
Tohle se stalo během týdne už potřetí nebo počtvrté
Nechápu, tohle zase svádí k variantě, že router při přidělení IP adresy počítači nějak zazmatkuje. Telefon je ve fázi
minuty a nic dál.
Po jeho restartu, po pár pokusech, protože logování skončí na
je konečně vše funkční. Ta hláška "připojeno, chyba" mi evokuje, že spojení SIP bylo navázáno, ale že z nějakých důvodů VoIP není funkční.
Mám router a telefon smýknout do sběrného dvora? Ještě počkám, s čím v pondělí příjde technická podpora.
Laicky se mi ale zdá, že symptomy vypovídají opravdu o hw problémech. Na druhé straně je zajímavé, že se to začalo tak mohutně projevovat po změně VoIP poskytovatele.
---
Zkoušel jsem dva SW klienty, nastaveno přesně podle návodu poskytovatele. Ani v jednom případě se mi nepodařilo propojit se svým loginem na SIP. Zkoušeno i při vypnutém sw firewallu.
Neskusal si tych sw klientov pri zapnutom hw telefone? Ak je telefon lognuty, logicky sa sw klientom nikam neprihlasis, kedze uz si;o).
Ne, telefon byl fyzicky odpojen od elektřiny.