Avatar uživatele
Kepler

Proč se větší míře nepoužívá ke stavbě vozovek beton namísto asfaltu?

Beton má daleko větší únosnost a trvanlivost, nevyjíždějí se koleje pod kamiony, netvoří se po zimě výtluky, které se musí po každé zimě opravovat…

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? independent před 2372 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Mc Merkurion

… jedna z jeho nevýhod je váha >>> nemůže se používat proto jako horní deska na mostech (i na nový D1 je na mostech asfalt), dále složitost zpracování (například ohledně deště je to s balenou jednodušší)… vzhledem k velikosti mašin a finišérů nemožnost provádět opravy za provozu při střídavém provozu (ani beton není věčný) … problém je s roztažností, proto se pravidelně prořezává (to jsou ony desky, které se pak pohybují nahoru a dolu a drncá to >>> na D1 vkládají trny do příčných spar, aby tomuto posuvu zabránily) … celkově je prostě neekonomický a vyplatí se opravdu jen na dálnicích … jo, jestli najdu rokument, pošlu odkaz …

…odkaz na drncání (ve videu je krásně vidět pohyb desek) https://youtu­.be/d0eypAHRhlE?t=4m44s
… odkaz na letiště (https://www.y­outube.com/wat­ch?v=VXINd078o­eg ; https://jihla­va.idnes.cz/le­tadla-na-d1-dosedala-jen-dvakrat-presto-dalnice-letistem-zustane-p95-/jihlava-zpravy.aspx?c=A141023­_2110196_jihla­va-zpravy_mkk )

Upravil/a: Mc Merkurion

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
led

Beton viac pôsobí na opotrebovanie pneumatík a konštrukciu vozidiel.
Aj keď pokladanie asfaltu a podklad nie je jednorázovo lacnejšie než kladenie betonových platní, jeho prevádzková údržba a „plátanie“ vychádza lacnejšie a šetrnejšie pre vozidlá než údržba betonových dosiek a jazda na nich.
Betonové platne sa oplatia na krátkych lokálnych cestách pre ťažké a pásové stroje, prípadne na miestnych cestách pre malé.
Ak ste jazdili desiatky kilometrov po betonových cestách, určite si pamätáte aj „automasáž“ vašej chrbtice a sedacej časti, hluk jazdy.

Upravil/a: led

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Gestas

Protože to drncá.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Mc Merkurion

led: ,, ta masáž zádele se týká starejch betonek, po nových j to už v klidu …

před 2371 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
led

No vidíte, my ľudia z praveku pamätáme to staršie a nové už nie.

před 2371 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

led: já mám tedy o pořizovacích nákladech a údržbě úplně opačné informace. Dnešní betonové vozovky stavěné s daleko lepší technologií (jako na opravené D1) jsou absolutně rovné a nedrncají.

před 2371 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
led

Pokiaľ máte na mysli tú časť na D1, ktorá je vyhradená na pristávanie lietadiel s vami súhlasím. (pre upresnenie, je to tá niekoľko kilometrová časť, kde nie je stredový deliací pás)

před 2371 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

To chcete říct, že jinde to jsou zase jen oddělené drncající panely? To se mi nějak nezdá. Viděl jsem dokumentární film, bohužel si už nepamatuju jaké to řešení bylo, ale bylo určitě lepší.

před 2371 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Mc Merkurion

… oddělené-neodělené …až najdu ten dokument pošlu, jinak na tej přistávačce to drncalo už taky …

před 2371 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek