Avatar uživatele
michalds

Převrátil by se autobus, kdyby se všichni cestující nahrnuli do jeho zadní části? (schema přiloženo)

Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? samicek333, Drap před 2387 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Emefej

Pokud součin ramene síly a síly na straně cestujích bude větší než součin ramene síly a síly na straně řidiče, tak se převrátí. To je fyzika ze ZŠ.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
dubraro

Nepřevrátil, s takovou možností se při konstrukci počítá.
Ale rozložení váhy by se změnilo, zvýšilo by se zatížení zadní nápravy. Tento manévr se používá například v případě, kdy se autobus nemůže rozjet na zledovatělé vozovce.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Lamalam

Tady je zase fyziků! Nejsou zadána ramena sil ani síly, ale každý už dopředu ví, že se nepřevrátí.

Při splnění jistých podmínek by se převrátit mohl.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Kepler

Nepřevrátil, nanejvýš by se mu nadlehčila přední kola. Autobus váží takových 7 t a převis za zadní nápravou je příliš malá páka.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
mzm

Autobus asi ne, ale někdy v padesátých(?) letech i u nás lítal jeden takový dopravní letoun, co se při nakládání zavazadlového prostoru musel podepírat tyčí, aby nespadl na ocas. Po nastoupení lidí se pak dovážil a mohla se tyč odstranit. Zkusím najít, co to bylo zač.

Tuším Il-12, a Il-62 měl takovou nožičku dokonce vysouvací.
https://upload­.wikimedia.or­g/wikipedia/com­mons/f/fd/503_I­lyushin_IL.12_CA­AC_(11565153825)­.jpg
http://img.pla­nespotters.net/pho­to/364000/ori­ginal/P-885-Air-Koryo-Ilyushin-Il-62_Planespotter­sNet_364013.jpg

Upravil/a: mzm

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Drap

Ne, nepřevrátí

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
anonym

Pokud chceš zkoumat extrémí citlivost vyváženosti nákladu na bezpečnost dopravy, pak se místo na autobusy zaměř spíš na leteckou dopravu. Tam je vyvážení nákladu kriticky důležité a chyby ve vyvažování či v pohybu špatně uchyceného nákladu už způsobily řadu pádů letadel … u autobusů tohle problém obvykle není, ale je dost dobře možné že kdyby všichni cestující začali pobíhat synchronizovaně z levé části autobusu k pravé a zpět, tak by ho na bok v zatáčce převrátit mohli, teoreticky 🙂 chce to propočítat, ale nestává se to protože cestující nejsou vždy všichni sebevrazi.

Upravil/a: anonym

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
michalds

A hrozilo by je vyklopení v ostřejší zatáčce, kdyby cestující obsadili sedadla jen na jedné straně?

před 2387 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
dubraro

Kepler:
Běžný autobus (MHD) váží bez cestujících 10–11 tun. Kloubový 15–16 tun.

před 2387 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

Jo, ty dnešní asi jo, teď je všechno těžší, větší. Já si pamatuju, že tolik vážilo kdysi RTOčko. I dnešní auta jsou o polovinu těžší, než auta stejné kategorie před 30ti lety, páč jsou nacpána pičučinkama. 🙂

před 2387 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
mzm

RTO – ve wiki píšou 8,5–9t – vzhledem k tomu, že byl menší, jak dnešní autobusy, tak to vychází nastejno. O pohodlí a výkonech se asi nemá cenu bavit. Jezdil jsem s RTOčkem do školy. :)

před 2386 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek