Přidat otázku mezi oblíbenéZasílat nové odpovědi e-mailemVyřešeno Při nečinnosti se zvyšují otáčky větráku u CPU

Dobrý den,

Problém:
před několika dny mi začala tato nepříjemná věc s větrákem u CPU. Když nehýbu myší a nedělám nic na PC, tak zhruba za 3-4 minuty se u téměř neslyšitelného větráku procesoru zvýší otáčky cca o 20% a je to velmi nepříjemné. Jakmile pohnu myší nebo stisknu klávesu na klávesnici, tak se větrák opět ustálí na tiché otáčky. Tento úkaz se děje s vypnutým i zapnutým monitorem (testoval jsem). Jinak se větrák chová normálně při hraní - větrák jde do vysokých otáček u náročné hry a jak dohraju, tak se zase utiší na téměř neslyšitelné otáčky. Stačí ale chvilka nečinnosti a otáčky jdou nahoru. Dokonce, když si pustím film na monitoru (a nehýbu myší), tak za 3-4 minuty se opět větrák rozjede. Prostě jakmile nehýbu myší nebo memačkám klávesnici, tak do 4 minut to začne.

Zkoušel jsem:
1) Aktualizovat chipset = nepomohlo.
2) Aktualizoval jsem grafické ovladače z verze 13.6 na 13.11 a poté ještě na 13.11_betav9.2 = nepomohlo.
3) Kontrola antivirem Microsoft Security Essentials = nepomohlo.
4) Kontrola teploty CPU = v klidu do 30 stupňů Celsia.
5) Pročistil jsem pasivni chlazení i větrák = nepomohlo.
6) Zkontroloval jsem BIOS - mód CPU FAN je Normal a otáčky jsou řízeny automaticky.

Čím by to mohlo být?:
1) Špatná teplovodivá pasta?
2) Je to problém softwarový?
3) Je to problém hardwarový a měl bych vyměnit chlazení?

Sestava PC:
Case: CASE CoolerMaster Centurion Silencio, ATX,černý,
MB: Gigabyte PH67A-D3 - Intel H67, DDR3, s. 1155, USB 3.0, ATX (B3),
CPU: Intel Core i5 2400 (3,1GHz, 6MB, socket 1155),
CPU chlazení: COOLER Arctic Cooling Freezer 13 Continuous Operation,
Zdroj: SEASONIC M12II-620 - 620W (80PLUS Bronze),
GPU: ATI Sapphire HD 6950, 2GB DDR5, 2xDVI, HDMI, DP, PCI-e, = 11188-05-20G
RAM: Corsair 4x4GB DDR3 1333MHz CL9 XMS3,
HDD: WD 2TB + WD 2TB + SE 1 TB,
Mechanika: Samsung SH¬-3223F,
Myš: Razer Lachesis,
Klávesnice: Lenovo Keyboard Preferred Pro (SK 8825)

OS: Windows 7 Home Premium 64 bit, Servis Pack 1

Děkuji za rady a tipy předem.

Předmět Autor Datum
Windows při nečinnosti podle potřeby spustí defragmentaci, případně naplánované hledání virů nebo in…
brain_overflow 17.11.2013 09:03
brain_overflow
Dobrý den, děkuji za rekaci. Z toho nejsem moc moudrý. Proč to ale dělá teď, když jsem nikdy do niče…
MrPierc 17.11.2013 09:21
MrPierc
1500 RPM mi s "tiché" moc dohromady nejde, sám mám nastaveny nižší otáčky i s boxovaným chladičem. Z…
brain_overflow 17.11.2013 09:36
brain_overflow
Silent jsem už včera zkoušel a problém byl totožný. Stejné reakce, stejné zvýšení otáček. Chlazení,…
MrPierc 17.11.2013 09:38
MrPierc
Teď jsem si nainstaloval program Open Hardware Monitor a v Biosu dal CPU FAN na "Silent". Moc to nep…
MrPierc 17.11.2013 09:55
MrPierc
Ba manipulace v BIOSu se vykašli. Začni tím, že zjistíš, co ti vytěžuje procesor (Správce úloh) a ja…
IQ37 17.11.2013 10:09
IQ37
Děkuji za reakci. Bios jsem zpět nastavil na Normal mode (jako jsem měl roky před tím). Nyní jsem to…
MrPierc 17.11.2013 10:32
MrPierc
dívám se, jestli na pozadí neběží nějaké přepočítávání bitcoinů a podobné charitativní akce, nic nev…
lední brtník 17.11.2013 10:52
lední brtník
Dobrý den, děkuji za reakci: 1) open hardware monitor = to jsem nainstaloval pouze dnes a postuji z…
MrPierc 17.11.2013 11:10
MrPierc
Tady na té kartě klikni na Zakázat vše a restartni PC. To je děsné množství zbytečně se spouštějícíc…
IQ37 17.11.2013 11:13
IQ37
Tady ještě to rundll. exe jsem našel ,že je nějaké tsiVideo [http://i286.photobucket.com/albums/ll1…
MrPierc 17.11.2013 11:16
MrPierc
1) Čím byste trojany doporučoval zkontrolovat? 2) Pokud vypnu vše - nebude lepší vypnout jen ty pode…
MrPierc 17.11.2013 11:17
MrPierc
Po štarte sa Ti môže spúšťať položka č.1 Realtek - Zvuk, č.2 MSE - Antivírus, Potom niečo na Headset…
pme 17.11.2013 11:22
pme
Na trojany zkus SuperAntispyware v nouzovém režimu PC. Po spuštění nepotřebuješ mít NIC (ani ten Rea…
IQ37 17.11.2013 11:31
IQ37
Dobře, děkuji za rady. Jdu to zkusit.
MrPierc 17.11.2013 11:43
MrPierc
úplně neskutečný bordel, takový hnůj jsem dlouho neviděl. není tak moc důležité jaký je u toho popis…
lední brtník 17.11.2013 11:54
lední brtník
Pánové, měli jste všichni pravdu! Nyní jsem 10 minut hypnotizoval monitor a otáčky GPU zůstaly pod 1…
MrPierc 17.11.2013 12:08
MrPierc
Nečetl jsem to všechno detailně (píšeš romány), ale pucoval jsi někdy chladič procesoru? Nemáš ho "z…
IQ37 17.11.2013 12:16
IQ37
Včera jsem pasivní chladič pořádně profoukl a větrák očistil. Nemohlo by to být malou vrstvou teplov…
MrPierc 17.11.2013 12:18
MrPierc
Mohlo. Pokud jsi to nenapastil nebo neusadil správně. Konektor jsi připojil na původní místo? Nemáš…
IQ37 17.11.2013 12:21
IQ37
Pasta je tam od doby složení PC u firmy CZC (1,5 roku zpět). Konektor ja na 4 pinovém místě a je tam…
MrPierc 17.11.2013 12:26
MrPierc
Pokud jsi s chladičem hýbal, tak to možné je. Ale nikdy nevíš, dokud to nerozebereš a nesložíš. Výmě…
IQ37 17.11.2013 12:28
IQ37
Když jsem sundal pasivní chladič z CPU, tak jsem skrz pastu viděl na procesor, což nevím, zda je dob…
MrPierc 17.11.2013 12:31
MrPierc
Přes aktivní plochu určitě, ale na okrajích se na to až tak nehledí. Přepastovat neuškodí. Dává se t…
IQ37 17.11.2013 12:35
IQ37
Ještě jednou děkuji všem za pomoc. Jdu ten software bordel vyčistit.
MrPierc 17.11.2013 13:09
MrPierc
Ještě se zeptám: to, že mi větrák na chlazení CPU nelze přes EasyTune ani přes BIOS ovlivňovat, tak…
MrPierc 17.11.2013 14:58
MrPierc
Pokud to nejde ani v BIOSU, tak to smrdí. Na druhou stranu slušný ventilátor stojí pár kaček (nebo t…
IQ37 17.11.2013 17:07
IQ37
Taky se mi to nezdá. Objednal jsem chlazení Arctic Cooling Freezer 13 a uvidíme. Dám poté vědět, jak…
MrPierc 17.11.2013 17:09
MrPierc
To má ten malý 92 mm ventilátor? Proč? Větší chladič (120 mm) ti tam nevleze? Nepsal jsi, jak máš ře…
IQ37 17.11.2013 17:11
IQ37
Ano, má 92 mm a plně stačil 2 roky. Nebyl hlučný v klidném stavu (u her s tím počítám). Také jsem př…
MrPierc 17.11.2013 17:32
MrPierc
blby kontakt na PWM pine?
MM.. 17.11.2013 17:36
MM..
Děkuji za rekaci, je to možné. Snad je chyba u toho "samičího" pinu s dírami vedoucí od větráku a vý…
MrPierc 17.11.2013 17:45
MrPierc
Dnes jsem se ráno probudil, zapnul PC a zjistil, že se otáčky CPU větráku chovají naprosto tiše. Žád…
MrPierc 18.11.2013 12:39
MrPierc
v BIOSU i v Open Hardware Monitor ukazuje rychlost u CPU větráku 3000-3300 RPM (přitom jede větrák t…
sakraforte 18.11.2013 13:02
sakraforte
Ne, ale on ukazatel jakoby blázní (možná porouchané něco, co měří RPM na desce). Nejdříve to ukazuje…
MrPierc 18.11.2013 13:04
MrPierc
9000 RPM je kravina. To by ti už levitoval na stole. Upgadni firmware dosky. Strč ho do system fan,…
sakraforte 18.11.2013 13:07
sakraforte
Dobře, zkusím, dám vědět. Děkuji.
MrPierc 18.11.2013 13:13
MrPierc
Tak jsem přendal konektor (4 pin) od CPU větráku z CPU_FAN do SYS_FAN. V Biosu to ukazovalo 1500 RPM…
MrPierc 18.11.2013 13:32
MrPierc
Jinak 4 kolíky u CPU_FAN jsem prohlížel a byly v pořádku (dle pohledu) - nic neulomeného či ohnutého…
MrPierc 18.11.2013 13:37
MrPierc
Nastav v BIOSe typ CPU vetraku z Auto na 4pin napevno. P.S. a skusas rozne kyvat s dratmi pocas beh…
MM.. 18.11.2013 14:03
MM..
Děkuji za reakci. 4 pin změnit v Biosu - myslíte PWM?
MrPierc 18.11.2013 14:11
MrPierc
Ano mode na PWM. Ked to bude blbnut tak skus aj voltage ze jak sa to bude spravat
MM.. 18.11.2013 14:39
MM..
Po přepnutí na PWM v Biosu a následném uložení a restartu se v Biosu sice ze začátku ukazovalo 2500…
MrPierc 18.11.2013 14:57
MrPierc
Nechaj to najprv tak a uvidis. Co je zle sa neda takto posudit, moze byt blbo cokolvek, aj nejaky pr…
MM.. 18.11.2013 15:10
MM..
Tak nyní po restartu se mi opět vše vrátilo na konstantních 2300 RPM. V BIOSU jsem dokonce zkusil zm…
MrPierc 18.11.2013 15:41
MrPierc
V programe Open Hardware Monitor po kliknutí pravým tlačítkom myši na Fan Control #1 môžeš manuálne…
pme 18.11.2013 15:45
pme
FAN 1 nejde ovlivnit, FAN 2 nejde ovlivnit, ale FAN3, když u něj zadám manuálně od 5 - 100 %, tak se…
MrPierc 18.11.2013 15:52
MrPierc
Prečo Ti nejde Fan 1 ??? Aha Ty si to prehodil do SYS_FAN... Vráť to kam to patrí a znovu opakuj pok…
pme 18.11.2013 15:55
pme
Ne, je to v CPU_FAN! Opravdu, teď na to koukám v bedně.
MrPierc 18.11.2013 15:56
MrPierc
Ma to skutocne vyssie otacky ale to len blbo mera? Ak to ma skutocne vyssie otacky tak tam je pravde…
MM.. 18.11.2013 15:46
MM..
Opravdu to ma 2x vyssi otacky a je to hlasité.
MrPierc 18.11.2013 15:54
MrPierc
Výsledky: Ještě jednou jsem překontroloval, zda je 4 pinová koncovka v CPU_FUN - Ano, je. V Biosu j…
MrPierc 18.11.2013 16:08
MrPierc
Tak to nastav zas na PWM a skus ci to vies regulovat. Ak ne, tak je v riti ten PWM pin. Moze byt na…
MM.. 18.11.2013 16:09
MM..
Tak jsem to opět vrátil na PWM Mode a opět to má 2300 RPM konstantně. Zkusil jsem regulovat otáčky a…
MrPierc 18.11.2013 16:50
MrPierc
Nemas nejaky hocjaky 4pinovy vetrak niekde v sufliku? Uplne akykolvek. Alebo si pozicat od niekoho k…
MM.. 18.11.2013 17:26
MM..
Ano, půjčil jsem si nyní z druhého pc 4 pinový větrák. Jdu to otestovat.
MrPierc 18.11.2013 17:33
MrPierc
Větrák od CPU jsem tedy radějí píchnul do SYS_FAN, aby zatím chladil CPU. Půjčený větrák jsem píchnu…
MrPierc 18.11.2013 17:47
MrPierc
nic nereguluj rucne, ten program vo Win to nemusi vediet spravne obsluhovat, programy Win co sa do t…
MM.. 18.11.2013 17:49
MM..
Arctic Cooling Freezer 7 Pro = 300-2500 Ot
MrPierc 18.11.2013 17:52
MrPierc
Tak potom to funguje spravne (otestuj este reakcie na zvysovanie teploty)
MM.. 18.11.2013 17:54
MM..
Freezer 7 Pro ma 900 - 2500 U/min
MM.. 18.11.2013 17:56
MM..
Takže jsem nechal ten Freezer 7 v CPU_FAN a odpojil větrák od CPU, aby se zahříval. Když jsem zapl j…
MrPierc 18.11.2013 18:02
MrPierc
Asi hej, skontroluj PWM drat, urcite bude nejak urvaty niekde. Kukaj aj do fanu ze ci sa tam niekde…
MM.. 18.11.2013 18:10
MM..
Teď jsem zpět píchnul původní větrák a otáčky jsou zase jen 1300 RPM, ale ukazuej to 3500 RPM :-). T…
MrPierc 18.11.2013 18:12
MrPierc
Odpojil jsem celý větrák. Prošel drátky a díval se i u větráku pod samolepku, zda tam není odpojený…
MrPierc 18.11.2013 18:33
MrPierc
Ak to ma klasicky (hranaty) vetrak tak by som kupil najprv len novy vetrak, 4pin (PWM) a uvidis ci s…
MM.. 18.11.2013 19:23
MM..
Bohužel nemá, je to speciálně nasazovací a ten půjčený musím vrátit. Zítra mi přijde nový větrák, ta…
MrPierc 18.11.2013 19:27
MrPierc
ak to sleduješ v BIOSe, tak ovládače s tým nemajú nič spoločné.
sakraforte 18.11.2013 17:50
sakraforte
Hlásím se po 2 dnech testování. Chlazení + větrák na CPU vyměněno za Arctic Cooling Freezer 13 a od… poslední
MrPierc 21.11.2013 15:49
MrPierc

Windows při nečinnosti podle potřeby spustí defragmentaci, případně naplánované hledání virů nebo indexování.
První se dá vypnout v nástroji na defragmentaci, druhé v MSE (nebo nastavit maximální využití procesoru), indexování taky někde bude.
Tyhle věci procesor nezatěžují nějak moc, možná by jenom stačilo si pohrát s křivkou teplota/větrání v ovladači desky a nechat plošší průběh v nižších teplotách. Mě třeba ta výchozí automatika připadá v nízkejch otáčkách moc hlučná. Tím spíš, když máš takovej chladič, kterej to v idle uchladí snad i pasivně.
! Teplota, která se tam nastavuje (a kterou ten ovladač ukazuje) neni teplota jádra, ale asi někde pod procesorem (je mnohem nižší, než jádra), hlídat je ovšem potřeba hlavně teplotu jádra.

Dobrý den, děkuji za rekaci. Z toho nejsem moc moudrý. Proč to ale dělá teď, když jsem nikdy do ničeho takového nezasahoval? Mám řešit tedy tu defragmentaci nebo raději rovnou přes Bios nastavit ty otáčky? Jak a jakou hodnotu? Normálně, když je PC tiché tak je 1500 RPM, jakmile ale začne takto zlobit, tak jde do 2500 RPM. Přikládám screeny Biosu.

[http://i286.photobucket.com/albums/ll107/MrPierc/2 0131117_090901_zps3f4d69d4.jpg]
[http://i286.photobucket.com/albums/ll107/MrPierc/2 0131117_090915_zpsb2183e88.jpg]
[http://i286.photobucket.com/albums/ll107/MrPierc/2 0131117_090836_zpsf1702d71.jpg]

1500 RPM mi s "tiché" moc dohromady nejde, sám mám nastaveny nižší otáčky i s boxovaným chladičem. Zrovna mám při téměř nečinnosti 1020 RPM na procesoru a 375 na bedně.
Zkus tam nastavit silent, i tak to bude nejspíš foukat víc, než je nutné.

Jestli to začalo dělat náhle, tak by bylo dobré zjistit, jestli tam není něco, co by tam být nemělo. S tím snad poradí neěkdo jiný.

Ba manipulace v BIOSu se vykašli. Začni tím, že zjistíš, co ti vytěžuje procesor (Správce úloh) a jaké služby ti běží. Zakaž defragmentaci, indexaci a neustálé kontroly antiviráku. V msconfig - karta Po spuštění omez počet programů na minimum (minimum je 0, ale do pěti je to snesitelné - případně sem dej screen). Činnost trojana vylučuješ?

Děkuji za reakci. Bios jsem zpět nastavil na Normal mode (jako jsem měl roky před tím). Nyní jsem to 10 minut pozoroval a zjistil, že CPU se drží stále na 2200 RPM. Jenže co jsem zjistil, tak to hlučí grafika! Vyšplhá se při klidu na 2600 RPM, protože teplota stoupne na 68 stupňů Celsia a pak se uklidní, jakmile kliknu na klávesu či pohnu myší, tak se grafika zase uklidní. Před měsícem jsem reklamoval grafiku 6950 - 2 GB, protože se mi také takto zbláznily otáčky a nyní vyměněná karta od nich dělá to samé. Takže teď nevím, zda je to grafikou, CPU nebo že by byla poškozená základní deska a zbytečně zvyšovala otáčky u CPU a GPU? Airflow mám v pořádku - žádný nepořádek v bedně ani překážky. Neřekl bych, že bude grafika 2x vadná, když to i CPU drží na 2200 RPM stále. Třeba základní desce odešly nějaké řídící spoje nebo špatně předává informace ze senzorů. Omlouvám se, že se z toho vyvinulo zcela něco jiného.

Také jsem si všiml, že při zvyšování teploty a zvyšování otáček u grafiky začala funkce dwm.exe často nabíhat v Procesech. Jinak Procesor nebyl vůbec vytížený. Teď, když hýbu myší tak na CPU je stále 2200 RPM a na grafice 1400 RPM a to dělá z PC neskutečný uřvaný hučák (a co teprve, když ta grafika stoupne na 2600 RPM) :-). Také mi asi před týdnem začala stále vyskakovat hláška: dwm.exe přestal pracovat, ale nyní to už nedělá.

[http://i286.photobucket.com/albums/ll107/MrPierc/G         PU-2600RPM_zps446b8e07.png]

dívám se, jestli na pozadí neběží nějaké přepočítávání bitcoinů a podobné charitativní akce, nic nevidím.
open hardware monitor je co a proč tam běží?
issch.exe je od čeho?
arcotray je co?
služba wmpnetwork je tam proč?
registry monitor běží proč?
rundll32 při startu spouští co? úplný příkaz viz třeba msconfig.exe - po spuštění
nissrv.exe je co za službu?

Dobrý den, děkuji za reakci:

1) open hardware monitor = to jsem nainstaloval pouze dnes a postuji z toho ty poslední 2 screeny s otáčkami GPU a CPU = to by neměl být ten problém.
2) issch.exe = InstallShield Update Service Scheduler = C:\Program Files (x86)\Common Files\InstallShield\UpdateService = to nevím, co je.
3) acotray.exe = Adobe system.inc = C:\Program Files (x86)\Adobe\Acrobat 10.0\Acrobat
4) wmpnetwk.exe = Windows Media Player Network Sharing Service = C:\Program Files\Windows Media Player
5) Monitor.exe = to je nějaký Pixart, ale nikdy jsem to nepoužil = C:\Windows\PixArt\PAC7302
6) Screeny =
[http://i286.photobucket.com/albums/ll107/MrPierc/P ospusteni_1_zps540356b8.png]
[http://i286.photobucket.com/albums/ll107/MrPierc/P ospusteni_2_zps45b7bf69.png]
7) nissrv.exe = Microsoft Network Realtime Inspection Service = C:\Program Files\Microsoft Security Client

Myslíte, že by to mohl dělat nějaký software?

Na trojany zkus SuperAntispyware v nouzovém režimu PC.
Po spuštění nepotřebuješ mít NIC (ani ten Realtek - to je jenom grafické rozhraní, které si můžeš spustit kdykoliv ručně). Ten MSE bych nechal, i když si myslím, že je to stejné, jako s tím Realtekem. Proto jsem ti psal - zakaž všechno a pak uvidíš.

úplně neskutečný bordel, takový hnůj jsem dlouho neviděl.
není tak moc důležité jaký je u toho popisek, žádný spyware ještě nikdy u sebe neměl uvedeno "adware/spyware". ale jde o to, proč to všechno spouštíš ::)
jak říkal ten plešatý syfilitik: zakazuj, zakazuj, zakazuj!

je nějaké tsiVideo

ty tomu věříš? k čemu to potřebuješ, kdy a s čím sis to nainstaloval? co je ve vlastnostech toho souboru, patří to k něčemu co máš nainstalované?
proč tsivi132.dll startuje z temp adresáře? takto se chová jen každý padesátý regulérní soubor, 49 případů je malware.

Pánové, měli jste všichni pravdu! Nyní jsem 10 minut hypnotizoval monitor a otáčky GPU zůstaly pod 1300 RPM. To znamená, že to byl všechno bordel. Teď už mě jen trápí těch 2250 RPM u CPU, dal oby se to nějak snížit? Nebo koupit chlazení se 120 mm větrákem? Děkuji Vám všem za rady!

lední brtník: máš pravdu, já jen žil v domnění, že mám pc čisté. Vždy jsem prováděl pravidelné kontroly MSE a CCleaner. Tohle mě nenapadlo. Spoléhal jsem se asi příliš na rutinu.

Takže mám všechny ty body 1-7 smazat a ještě pro jistotu nějakým dalším antivirem projet? Myslíte tedy tento SuperAntispyware?

[http://i286.photobucket.com/albums/ll107/MrPierc/P  ovypnutivsechpospusteni_zpsdbc9b566.png]

Když jsem sundal pasivní chladič z CPU, tak jsem skrz pastu viděl na procesor, což nevím, zda je dobře či ne. Asi by měla ta pasta být šedá přes celý procesor, ne? Je možné, že jí dali málo nebo jsem si to udělal sám (ale sundaval jsem to za celou dobu jen 2x).

Ano, má 92 mm a plně stačil 2 roky. Nebyl hlučný v klidném stavu (u her s tím počítám). Také jsem přemýšlel o 120 mm, ale nevyužiji to. 92 mm plně postačí. Zde se mi zdá, že například díky přepětí v sítí to mohlo zničit nějak regulaci otáček u větráku. Tak uvidím po výměně, zda to bude chlazení nebo základní deska. Nic jiného mě už nenapadá.

Děkuji za rekaci, je to možné. Snad je chyba u toho "samičího" pinu s dírami vedoucí od větráku a výměna chlazení s novým větrákem to vyřeší. Snad nebude poničený ten samčí 4 pin na základní desce (4 drátky). Nemám to jak ověřit, tak až v úterý přivezou nové chlazení, budu věřit a doufat, že to bylo tím.

Dnes jsem se ráno probudil, zapnul PC a zjistil, že se otáčky CPU větráku chovají naprosto tiše. Žádných 2300 RPM, ale krásných 1300 RPM. Pro jistotu jsem několikrát PC restartoval, vypnul, hrál hry a přestal. Nyní se větrák chová zcela správně (ve výkonu u her jde do otáček přibližně 1800-2000 RPM a když dohraju, tak jen 1300 RPM). Takže je to jako dřív.

Jenže jsem si všiml, že mi v BIOSU i v Open Hardware Monitor ukazuje rychlost u CPU větráku 3000-3300 RPM (přitom jede větrák těch 1300 RPM). To znamená, že je něco jistě špatně. Stornoval jsem objednávku nového chlazení, protože se mi zdá, že blblne základní deska. Nemáte také takový dojem? Protože informace přece podává základní deska o teplotě a otáčkách, tak musí být nějak poškozená. Co si o tom myslíte?

Tak jsem přendal konektor (4 pin) od CPU větráku z CPU_FAN do SYS_FAN. V Biosu to ukazovalo 1500 RPM +-10 RPM (hluk tomu odpovídal), ale už to neukazovalo nesmysly. Jakmile jsem to zase vrátil do CPU_FAN, tak to v BIOSU opět ukazovalo extrémení otáčky, ale větrák je v klidu na cca 1300 RPM.

Po přepnutí na PWM v Biosu a následném uložení a restartu se v Biosu sice ze začátku ukazovalo 2500 RPM, ale nakonec se to ústálilo na +- 1300 RPM. Mám to tedy takto nechat? Bude se nyní v nastavení PWM větrák automaticky regulovat při vyšší zátěži? Kabílek od větráku jsem zkoušel ohýbat, tahat, otáčet, ale nemělo to nijaký vliv. Ovladače jsem aktualizoval ( i když jsem měl totožné verze, raděj ijsem je přeinstaloval znovu) a chipset předevčírem ze stránek Intelu.

Mám PC déle sledovat a pak se rozhodovat, zda koupit nový větrák nebo desku?

Výsledky:

Ještě jednou jsem překontroloval, zda je 4 pinová koncovka v CPU_FUN - Ano, je. V Biosu jsem nastavil Mode na Voltage a uložil. Poté jsem restartoval a větrák od CPU se zcela zastavil. Ve Windows jsem přes program Open Hardware Monitor tentokrát u FUN 1 mohl přes manuál nastavit např 15% nebo 60% a větrák se točí jen 700 RPM. Více NE!

Tak jsem to opět vrátil na PWM Mode a opět to má 2300 RPM konstantně. Zkusil jsem regulovat otáčky a nyní to nejde přes FAN Control 1 a 2 a reaguje to pouze na FAN Control 3 = můžu nastavit 5-100 % a stále jsou otáčky jen na 800 RPM.

Takže mám raději koupit nový větrák či chlazení? Předpokládám, že jinak si to neověřím, pokud nejsem elektrikář.

Nemas nejaky hocjaky 4pinovy vetrak niekde v sufliku? Uplne akykolvek. Alebo si pozicat od niekoho kto ma stary intel box chladic v sufliku apod. Ze by si ho tam zapojil len tak na test len vetrak, ten co je na chladici mozes na kratku dobu aj odpojit alebo pripojit na sys_fan nech sa CPu neprehreje.

P.S. moze blbnut aj BIOS, moze byt vadna doska, alebo vetrak, to sa neda urcit teoreticky.

Větrák od CPU jsem tedy radějí píchnul do SYS_FAN, aby zatím chladil CPU. Půjčený větrák jsem píchnul do CPU_FAN. V Biosu je stále nastaveno PWM Mode.

Takže výsledky:
Půjčený větrák má nyní cca 900 RPM a když ho manuálně přes program Open hardware Monitor nastavím na 0-100 %, tak to nemá vliv. No a pokud u SYS_FAN manuálně upravím otáčky na 0-100%, tak se sníží otáčky z 1600 RPM na 700 RPM a je jedno, zda zadám 5% nebo 100%. Tak co vy nato? Ovladače desky nebo deska je špatná?

nic nereguluj rucne, ten program vo Win to nemusi vediet spravne obsluhovat, programy Win co sa do toho montuju vsetky odinstaluj, a skus proste CPU zatazovat (alebo staci odpojit ten vetrak co je na chladici nech sa to pekne zahreje) ze ci a jak budu reagovat otacky toho (testovacieho) vetraku. 900 moze byt ok, kolko ma mat ten vetrak maximalne otacok?

Takže jsem nechal ten Freezer 7 v CPU_FAN a odpojil větrák od CPU, aby se zahříval. Když jsem zapl jen PC, tak to ukazovalo 900 RPM. Poté jsem pustil hru Battlefield Bad Company 2 na plné detaily a otáčky se zvýšily na 1800-1900 RPM. Jak jsem vypnul hru, tak otáčky klesly na 1200 RPM.

Takže je vadný ten původní větrák?

Teď jsem zpět píchnul původní větrák a otáčky jsou zase jen 1300 RPM, ale ukazuej to 3500 RPM :-). Takže s tím větrákem určitě něco je. Buď mi ukazuje správně, ale jede konstantně 2300 RPM a nebo jede 1300 RPM, ale ukazuje to 3000-3500 RPM. Je to nějaké náladové. Zkusím se podívat na ty dráty od větráku.

Odpojil jsem celý větrák. Prošel drátky a díval se i u větráku pod samolepku, zda tam není odpojený drátek. Není. Takže si myslím, že bude něco s větrákem, ale nejsem schopen zjistit kde. Předpokládám, že bude lepší si objednat nový větrák či celé chlazení a bude možná vyřešeno. Co si myslíte vy?

Hlásím se po 2 dnech testování. Chlazení + větrák na CPU vyměněno za Arctic Cooling Freezer 13 a od té doby PC přede tiše jako kočka. Žádné vysoké otáčky, žádné nesmyslné rychlosti RPM v BIOSu ani v Open Hardware Monitoru. Tímto ještě jednou děkuji za rady a podporu. Pomohli jste mi!

Zpět do poradny Odpovědět na původní otázku Nahoru