Přidat otázku mezi oblíbenéZasílat nové odpovědi e-mailem Termoventil ochlazení kotle na tuhá paliva

Dobrý den

Prosím o radu. Zahradní domek vytápím ústředním topením a kotlem na tuhá paliva. Z důvodu možného zamrznutí je v systému nemrznoucí směs. Nicméně, pokud dojde k přehřátí kotle (což se občas stane, protože v systému jsou pouze 4 radiátory a chatka je na otevřeném, větrném prostranství), dojde automaticky k ochlazení kotle přes pojistný ventil a následně dočerpání studené vody z řádu. Tímto ovšem dojde značně ke zředění topné směsi a tím pádem ke značným nákladům na obnovení. Mám v úmyslu vřadit do systému stavitelný termoventil, který při teplotě okolo 85st. se otevře a horká voda v systému začne otápět bojler. Při poklesu teploty caa 10st se okruh znovu automaticky uzavře. Termoventil bude pak možné obejít smyčkou s ventilem pro přímý ohřev bojleru. Mám prosím dotaz: Lze koupit stavitelný termoventil který při udané teplotě otevře a při následném poklesu uzavře. Dotazoval jsem se ve vodo topo, ale nebyli mi schopni dát uspokojivou odpověď.
Děkuji Vám JOsef

Předmět Autor Datum
a termostat do auta by nestačil? představuješ si to tak nějak....
paul 08.02.2012 13:46
paul
Ahoj Taky mě to napadlo, ale termostat do auta není stavitelný a pak potřeboval bych aby se otevřel…
JOPO 08.02.2012 14:06
JOPO
žádnej termostat se otevře mžikově...protože je to bimetal, to by musela být nějaká klapka ovládaná.…
paul 08.02.2012 14:23
paul
Napadá mě že bych namísto termoventilu vložil elektromagnetický ventil spínaný regulátorem, bylo by…
JOPO 08.02.2012 18:58
JOPO
no něco na ten způsob...nevím jak se to jmenuje, nemám út.
paul 08.02.2012 19:08
paul
Základní chyba se stala již na samém začátku, teď nemyslím špatnou obranu Zimního paláce v říjnu/lis…
mirektatra 09.02.2012 07:01
mirektatra
Neřešte následek, ale příčinu.
mirektatra 09.02.2012 07:02
mirektatra
Vámi navrhovaný systém by fungoval s elektrickým ventilem a termostatem a to pouze, pokud by nebyl o…
mirektatra 09.02.2012 07:12
mirektatra
Děkuji Jistě, bojler by ohřátý nebyl a pokud ano jen na teplou vodu ne na horkou. Kotel je Dakon FB…
JOPO 09.02.2012 10:33
JOPO
já to mám riešené dvoma príložnými termostatmi, prvý je nastavený na 35 stupňov a spína obehovku kto…
mj 09.02.2012 09:39
mj
Myslím, že ten termostat z auta by nemusel být špatný nápad. Ideální teplota motoru se udává 80 až 8…
Zerozero 10.02.2012 02:00
Zerozero
... a co ten boiler, u něho není možnost zamrznutí? poslední
Jurin 14.02.2012 15:48
Jurin

Ahoj
Taky mě to napadlo, ale termostat do auta není stavitelný a pak potřeboval bych aby se otevřel hned a pak hned zavřel. A sice max průtok by musel být při 87st. Pokud vím u auta se termoventil otevírá postupně a to až okolo 90st. V každým případě díky.
Pepa

Základní chyba se stala již na samém začátku, teď nemyslím špatnou obranu Zimního paláce v říjnu/listopadu v Moskvě:-), ale při konstrukci systému. Bezpečnostní ochlazování kotle není provozní stav, ale nouzový a jako takový může vyžadovat i zvýšené náklady a následný servisní zásah, na zajištění bezpečnosti systému, tedy i naředění nemrznoucí směsi.
Přetápění kotle je chybou stanovení výkonu, velikost otopné plochy, nedodržení minimálního množství topné kapaliny a pod. Řešil bych to vřazením akumulační nádrže do topného systému, aby se zpomalily změny v teplotě topné kapaliny natolik, aby je bezpečně vyrovnala provozní regulace kotle, snížením jeho výkonu. Nouzové snížení teploty vodou z řadu bych nechal bez změnm je-li správně nainstalováno a funkční (pozor na zamrzání a tlak vody).

Vámi navrhovaný systém by fungoval s elektrickým ventilem a termostatem a to pouze, pokud by nebyl ohřátý bojler. Omezeně funkční, ale z bezpečnostního hlediska nespolehlivé:
Ochlazení nenastane, když:
1) Když neodeberete teplou vodu z bojleru
2) Když nepůjde elektřina (pohon elektroventilu, oběhového čerpadla...)
3) když nebude dostatečná teplosměnná plocha kombi bojleru - nevím jaký je výkon kotle, ale předpokládám opravdu veliký bojler...

Děkuji

Jistě, bojler by ohřátý nebyl a pokud ano jen na teplou vodu ne na horkou. Kotel je Dakon FB10, čili jeden z nejmenších kotlů na dřevo. Mám vyzkoušeno, že pokud vystoupá teplota na 85st. při naloženém kotlíku dřevem a otevřu ventil do bojleru, klesne teplota na 65st, mezitím vyhoří dřevo natolik že už není schopno dosáhnout teploty přes 90st. Samozřejmě, při dalším přiložení se pak už s tím musí počítat a buď odpustit horkou vodu anebo opatrněji topit.
Co se týká bezpečnostního hlediska, kotel by byl pořád připojen na chladicí smyčku, čili pokud by došlo k přetopení proběhl by proces stejný jako probíhá teď.

V každém případě děkuji moc za informace. Pepa

já to mám riešené dvoma príložnými termostatmi, prvý je nastavený na 35 stupňov a spína obehovku ktorá vykuruje dom druhý je nastavený na 60 stupňov a spíná druhú obehovku ktorá vykuruje bojler čiže keď je voda prehriata ide teplo do bojlera 200l kde sa akumuluje, v lete je to naopak prvý termostat je na max čiže si nahrejem bojler a ak sa to preženie s palivom prebytočné teplo ide do radiatoróv takže kotol sa neprehrieva, ináč na kotli je ventil s retiazkou ktorá vlastne uzavrie prívod vzduchu číže daľšia regulácia

Myslím, že ten termostat z auta by nemusel být špatný nápad. Ideální teplota motoru se udává 80 až 85st. Nad tuto hodnotu již není zvyšování teploty žádoucí, proto by měl být termostat již plně otevřen.
Když jsem kdysi testoval termostat ze Škody 120 (ohřívaný ve vodě s teploměrem) začínal otvírat asi při 74st. a při 80 byl zcela otevřen. Tato hodnota u tohoto termostatu lze nastavit přihýbáním závěsu vlnovce. Tento termostat má malý prútok v uzavřeném stavu, aby se k němu dostala teplá voda, aby mohl zareagovat.
Elektrický ventil (solenoid) s termostatem by byl také řešením, ale ventil s dostatečným průtokem při nízkém tlaku bude dost nákladný. Ventil se servem ještě víc.

Zpět do poradny Odpovědět na původní otázku Nahoru