Přidat otázku mezi oblíbenéZasílat nové odpovědi e-mailem Výroba jednoduché antény pro DVB-T

Zdar všem,
pořídil jsem si domů settopbox, ale má asi trochu horší příjem, takže musím trochu čachrovat s anténou, leč se mi nedaří.
Udělal jsem z koaxu čtvrtvlnný dipól (asi 15cm koaxu oholit a stínění přetáhnout nazad), se kterým se dá něco chytnout, ale signál je jen okolo 20%, max. 30%, podle toho, kam to umístím, což by nevadilo, jako to, že chytám buď jen jeden multiplex (A, nebo B), nebo velmi špatně oba.
Hledám tedy nějaké jednoduché a levné řešení, který by se dalo zbouchat doma, nechci kupovat obrovský síto, který bych musel cpát na zeď (barák má tepelnou izolaci). Napadlo mě udělat jednoduchý dipól, ale nevím, jestli by byl účinnější a ani nevím, jak se pořádně počítá.
Kdož se vyznáte v anténách, dejte prosím rady, neb mnou už cloumá zoufalství.

Předmět Autor Datum
jednoduchý dipól s tím neobsáhneš celé UHF pásmo a pro dobrý příjem potřebuješ aspoň 50% . Sám jsem…
cody 28.03.2009 14:33
cody
Zkusím se poptat po tom předzesilovači. Přijímám na kanálu 25 (506MHz) a 40 (626MHz), takže by mi s…
Prasak 28.03.2009 14:42
Prasak
25 - 40 jsou kanály dost od sebe (nicméně ještě to není tak vysoko) a prostě neexistuje univerzální…
cody 28.03.2009 21:37
cody
Bydlím v Blansku, tedy mezi kopci. Jsem tudíž rád, že vůbec digitál chytnu. Taky mi přijde divný, že…
Prasak 28.03.2009 22:23
Prasak
Dneska jsem si chtěl vyrobit anténu. Jsem naprostý amatér. O elektromagnetickém vlnění si pamatuju u…
KubaSAntenou 01.12.2012 14:22
KubaSAntenou
Jednoduchy dipol mas, slozeny dipol ti da o malinko vic ale zase neco sezere symetrizacni clen, poku…
jirka44 28.03.2009 16:45
jirka44
Já bych tu anténu dal ven, ale nechci tam dávat nic extrémě velkýho, mám na mysli takovou tu hnusnou…
Prasak 28.03.2009 18:14
Prasak
λ/2 λ je vlnová dĺžka, potrebuješ nesymetrické prevedenie - impedancia 75 Ohm nájdi si na google ob…
Joseph 28.03.2009 18:25
Joseph
Sorry, ale pro nezasvěceného je tvoje odpověď nepochopitelná. Já potřebuju vědět, jakou anténu můžu…
Prasak 28.03.2009 19:04
Prasak
Neexistuje žádná malá, elegantní a zároveň kvalitní-zázračná anténa. Ta zmíněná "matrace" je jedna z…
strejdabrabenec 28.03.2009 20:32
strejdabrabenec
Medzi kvalitnu a zaroven zazracnu antenu sa da povazovat antena HB9CV. hb9cv.htm alebo lepsie tuna:…
KiloViktor 28.03.2009 21:24
KiloViktor
Tuhle anténu znám, výborná, vyráběl jsem si ji někdy na konci 80. let pro experimenty s dálkovým pří…
strejdabrabenec 28.03.2009 21:32
strejdabrabenec
Nahrazky su stale len nahrazky. HB9CV sa da nazvat aspon antenou. S uspechom ju pouzivam na prizemi.…
KiloViktor 28.03.2009 21:46
KiloViktor
Máš pravdu, HB9CV bude asi nejlepší tip. Přijatelný kompromis, v téhle vlnové délce to navíc nebude…
strejdabrabenec 28.03.2009 21:55
strejdabrabenec
zisk je 6 db Zisk dipólu nemůže být 6 dB, dipól má vždy 0 dB. Zisk antén je laicky řečeno hodnota u…
strejdabrabenec 28.03.2009 20:22
strejdabrabenec
Pokud je zisk udáván vůči izotropnímu zářiči, má dipól zisk asi 2.7dB. (správně by mělo být uváděno…
jirka44 28.03.2009 20:51
jirka44
Takhle to mám zafixované, možná to není úplně přesné ale asi nejsem sám. Anténa, která přijímá sign…
strejdabrabenec 28.03.2009 20:59
strejdabrabenec
Máš pravdu.
Joseph 28.03.2009 21:04
Joseph
Prasaku - už to bylo napsáno, v tvém prvním dotazu, kdy jem poslal ty "obrázky", na "výrobu" antény…
gambáč 28.03.2009 20:56
gambáč
Ano,potvrzuji.Takto jsem si jednou půjčil anténu z HADEXu,myslím že Strong.Při teor.úrovni signálu 3…
ajavar 28.03.2009 21:07
ajavar
Právě tu anténu z koaxu mám, analog na ní chytám perfektně, v jakékoliv poloze. Ale digitál přijímám…
Prasak 28.03.2009 21:38
Prasak
budu malilinko odporovat - nejsi tak bohatý, aby jsi kupoval laciný věci. A investice, do něčeho, co…
gambáč 28.03.2009 21:44
gambáč
http://www.ges.cz/?ipp=12&lang=cz&cur=CZK&or=sort& page=index&of=1&gcat=XQ19&inc=browse já to řeším…
jirka44 28.03.2009 21:13
jirka44
já to řeším tak, že koupím tenhle šmejd Kterou anténu máš na mysli ? Ten druhý odkaz je stejný jako…
strejdabrabenec 28.03.2009 21:22
strejdabrabenec
Chybička se vloudila, měl jsem na mysli polské síto bez zesilovače, kupuju v Globusu za 199Kč, v GM…
jirka44 28.03.2009 21:31
jirka44
Síto je Prasakem zmíněná matrace, tu jsem mu doporučoval už na začátku vlákna.
strejdabrabenec 28.03.2009 21:35
strejdabrabenec
jj, a já jsem mu o kousek níž psal, že by to chtělo alespoň poloviční síto, což se mu jevilo přijate…
jirka44 28.03.2009 21:42
jirka44
Aha, nevšiml jsem si. :-) S tou dorabotkou-dřív jsem si stavěl antény sám, tyhle síta jsme s kamarád…
strejdabrabenec 28.03.2009 22:11
strejdabrabenec
na Colorku jsem úplně zapomněl ! Budu zkoušet 25 a 40k , tak během měsíce s předzesilovačem 26dB, 70…
cody 28.03.2009 21:48
cody
jirko44 - Prasak jasně deklaruje, že na barák, kde je zateplení, žádné monstrum dát nechce - a nebo…
gambáč 28.03.2009 21:36
gambáč
Můžete mně ještě trochu poradit s tím dipólem? Než začnu něco kupovat, tak ten dipól můžu zkusit dom…
Prasak 28.03.2009 21:54
Prasak
Vykašli se na dipól, ta anténa co radí KiloViktor je mnohem lepší a na výrobu možná ještě jednodušší…
strejdabrabenec 28.03.2009 22:01
strejdabrabenec
přečti si co jsem ti psal nahoře, dipólem to nepůjde vyřešit, jen částečně. Bude to "naše vaše" s oh…
cody 28.03.2009 22:03
cody
Sorry, ten příspěvek jsem přehlídnul, vyrojilo se jich tu mnoho najednou.
Prasak 28.03.2009 22:13
Prasak
Skus biquad (googluj), u mna chyta celkom dobre. Ale pozor biquad je skrat pre DC napajanie takze pr… poslední
MM.. 02.12.2012 15:57
MM..

jednoduchý dipól

s tím neobsáhneš celé UHF pásmo a pro dobrý příjem potřebuješ aspoň 50% . Sám jsem bez měření natvaroval dipól z drátu a bez symetrického přizpůsobení (správně se musí převést 300 ohmů symetrických na 75 nesymetrických) jsem to nabastlil na koax. Dipól mohl mít tak 25cm, což odpovída zhruba kolem prostředku pásma UHF 30 kanál. Signál nad 40k slabší a kolem 60 jen 30%. Mám dobrou zkušenost s obyčejnými prutovými anténami co se dávali k přenosným TV . Dva pruty s kloubem (i jeden prut) a symetrizačním členem s kouskem káblu a koncovkou k anténě 75 ohmů. Jetli máš fak mizerný signál najdi to nejlepší místo které máš a kup za 100 -150 Kč předzesilovač buď pruběžný na koax. nebo se symetrákem na 300/75 a mělo by to jet. Chce to ovšem, abys měl aspoň 30% bez zesílení. Kde nic není ani smrt nebere. A upozorňuju, že zisk který ti ukazuje DVBT je nic neříkající zkreslená hodnota.

Zkusím se poptat po tom předzesilovači.

Přijímám na kanálu 25 (506MHz) a 40 (626MHz), takže by mi stačila anténa pro toto pásmo. Jedná se o vysílač z Brna. Za dva roky už bude vysílat i místní vysílač (Kojál), takže mi pak bude stačit i ta prutová, ale v této chvíli ne.
Můžeš mi prosím trochu blíže popsat ten tvůj dipól, nebo třeba i vyfotit? Je tam nějaký výpočet délky ramen pro požadované pásmo?

že zisk který ti ukazuje DVBT je nic neříkající zkreslená hodnota.

No alespoň můžu porovnat, jak si stojí signál jednotlivých multiplexů. Když jsem konečně dostal multiplex A na 40%, tak B bylo na nule.

25 - 40 jsou kanály dost od sebe (nicméně ještě to není tak vysoko) a prostě neexistuje univerzální dipól na všechno, protože čím vyšší kmitočet tím kratší vlnová délka šířeného signálu a tím i menší dipól , laicky řečeno. Tedy neuděláš dipól, aby byl přesně na oba kanály. Jak je níže popsáno síto (neboli matrace) je opravdu konstrukčně na Nobelovu cenu, protože funguje v celém spektru UHF. To ničím nenahradíš a malé síto musí stačit. Ten dipól jsem měl udělán z obyčejného měděného drátu cca 1mm a ohnutý v ruce (už je zase narovnaný :-D )a efekt byl stejně srovnatelný s prutovou anténou. Já jsem v Brně zkoušel teleskopické antény, které mi zůstaly z televiz, v oblastech Lesná a Bohunice. Na analogový signál by to bylo prakticky nepoužitelné a hodně zašuměné, ale pro digitální multiplex naprosto dostačující. Hády jedou 25k i 40K na 10kW , Barvičova taky tolik, to je celkem dost na to, aby i 70 km od Brna ještě byl zisk po zesílení přes 50%. Teď si nemohu vzpomenout jestli jsi někdy psal oblast kde bydlíš. Jestli jsi zastíněn nějakým barákem, tak ti nic nepomůže, ale signál ti jde z jednoho směru tedy 25k i 40k musí jít z jednoho místa stejně (40 bude slabší tak o 20-30% vzhledem k vyššímu kmitočtu). Není možné, aby to bylo jak píšeš, že když máš jeden nemáš druhý. Apropo Kojál začne vysílat multiplex A na 26k od 30.11.2009 na 100kW a Barvičova s Hády se přeladí taky na 26k http://www.digitalnitelevize.cz/informace/dvb-t/vy silaci-sit-1.html . To je panelák kde bydlíš ? Není tam nějaký starý STA ? Rekonstrukce stojí řádově jen tisíce (s tím že kvůli dalšímu přelaďování je dobré použít digitální měniče kmitočtu) d-73665 . Vstupní a výstupní kanál je libovolný. V rozvodu lze využít 2, 4, 6, 8, 10, 12, 16 atd.. Jestli bude zájem mohu vysvětlit co a jak a případně dohodit chlapíka co to dělá. U nás na paneláku jsem nechal udělat všechno co je v dosahu a máme 19 stanic včetně 6 rakouských (2 multiplexy). Až pojedou slováci půjde to taky a UPC půjde konečně do kytek 8-) nebo sleví na třetinu .

Bydlím v Blansku, tedy mezi kopci. Jsem tudíž rád, že vůbec digitál chytnu. Taky mi přijde divný, že nechytnu oba multiplexy najednou, z nepochopitelných důvodů chytám každej jeden multiplex v místech vzdálených od sebe asi 10 cm, tedy když přesunu anténu o těch 10cm, chytnu druhej a ztratím první.
V paneláku nebydlím, bydlím v novostavbě, kde žádná společná anténa neexistuje, jen UPC a těm vydřiduchům taky nehodlám nic dávat. Tak moc tu TV k životu nepotřebujeme.
Docela mě štve, že jsem tu matraci loni vyhodil, mohl jsem to na to zkusit. No, poptám se příbuzných a oběhnu obchody.
Ad. Kojál - začne vysílat letos, to jo, ale jen multiplex A, což nás asi nevytrhne, když tam zbytek stanic nebude (alespoň ty komerční, ČT manželku moc nebere).

Dneska jsem si chtěl vyrobit anténu. Jsem naprostý amatér. O elektromagnetickém vlnění si pamatuju už jen pár informací z gymplu, které mi uvízly v hlavě. Pročítal jsem si diskuze a díval se na různé stránky vysvětlující fungování antén. Ale než jsem se vydal do obchodu koupit nějaké dráty a spol, podíval jsem se kolem sebe v pokoji a objevil jsem, že na stole mám stojan na dokumenty z IKEI a nevěřil jsem vlastním očím, jak skvěle zafungoval :) Nevím, jaké má anténové parametry, ale bydlím v Praze v paneláku a naladil jsem s ním všechny běžné kanály :-D Nevím ale, jak to může fungovat v jiných lokacích. Každopádně se mi povedlo "vyrobit" výbornou anténu, která mi ani nezabírá místo navíc ;-)

A poznámka pod čarou; děkuji za zajímavé informace nabité na základě čtení tohoto fóra ;-)

Jednoduchy dipol mas, slozeny dipol ti da o malinko vic ale zase neco sezere symetrizacni clen, pokud mas ted signal 20%, potrebujes opravdu alespon to male (polovicni) sito. Pro srandu muzes zkusit co ti pise kolega nade mnou - krouzek o prumeru asi 20-30cm, ale pokud mate pres zatepleni plech, asi to nepomuze.

Já bych tu anténu dal ven, ale nechci tam dávat nic extrémě velkýho, mám na mysli takovou tu hnusnou "matraci", co se všude prodává. To malý síto by mně nevadilo, jen ho sehnat. Moc jsem jich po obchodech neviděl, zkusím se na to poptat.
Můžeš mi popsat trochu blíž ten kroužek?

Neexistuje žádná malá, elegantní a zároveň kvalitní-zázračná anténa. Ta zmíněná "matrace" je jedna z nejvydařenějších konstrukcí. Kdybys překousnul její vzhled, všestranně se Ti odmění. Pokud jí tedy nedáš na každém "patře" jiný signál, což na balkóně hrozí. Když už něco jiného tak alespoň nějakou Yagi, náhražkové antény jsou k prdu.

Tuhle anténu znám, výborná, vyráběl jsem si ji někdy na konci 80. let pro experimenty s dálkovým příjmem z Rakouska. Měl jsem spíš na mysli různé pokojové náhražky s jejichž signálem si možná digitální technologie poradí, u analogu to ale znamenalo skoro vždycky rozmazaný zarušený obraz plný duchů a dobrý obraz byl dílem náhody.

Nahrazky su stale len nahrazky. HB9CV sa da nazvat aspon antenou.
S uspechom ju pouzivam na prizemi.
Otazne je ci treba zosilit signal alebo ho vylepsit, pricom zosilit nieje to iste ako vylepsit...
Pri digitalnom vysielani su to parametre sila a kvalita signalu, pricom podstatny udaj je kvalita. Na sile az tak moc nezalezi, pokial to nieje na hranici demodulacie.
Myslim ze prave HB9CV je mozne vylepsit tu kvalitu, lebo sa ziska "smerovost" a potlacenie odrazov...

Prasaku - už to bylo napsáno, v tvém prvním dotazu, kdy jem poslal ty "obrázky", na "výrobu" antény z koaxu.
Zkus "pokojovku", i kdyby jsi jí měl dát ven.
A znovu opakuji - solidní prodejce, ti jí na zálohu /která se skoro rovná ceně antény/, půjčí domů na vyzkoušení.
Bude fachat - dojdeš tam znova potvrdit záručák.
Nebude - vrátí ti zálohu, a bude tě nutit, aby jsi si půjčil jinou - za těch samých podmínek.

Právě tu anténu z koaxu mám, analog na ní chytám perfektně, v jakékoliv poloze. Ale digitál přijímám z jiného vysílače a tam je situace horší, ale jde to chytat, takže soudím, že by pomohla nějaká lepší anténa. Bohužel se na nákupy dostanu až někdy příští tejden, takže jsem chtěl přes víkend sfouknout nějaký jiný řešení. Nechci vyhazovat prachy za anténu z obchodu, když může pomoct i něco, co udělám doma na koleně. Velkou anténu dám, až když nepomůže nic jinýho.

Aha, nevšiml jsem si. :-) S tou dorabotkou-dřív jsem si stavěl antény sám, tyhle síta jsme s kamarádem vyráběli z klecí pro slepice z drůbežárny. :-D Anténa stála podstatný díl měsíčního platu a předzesilovač samotný taky, jenom MOSFETY jsem sháněl v SRN za 200-300 Kčs když prům. plat byl 3-5 tisíc. Dneska za ty peníze to radši vyhodím a koupím si novou, když doslouží.
Jsem se zase rozkecal.:-[

jirko44 - Prasak jasně deklaruje, že na barák, kde je zateplení, žádné monstrum dát nechce - a nebo nemůže.
Teoreticky, by to šlo hodit na střechu, ale když neznáme podrobnosti, tak se můžem pouze dohadovat.
Vono zase anténa na střeše, a vlající koax, také není to pravé ořechové.
Já mám tu výhodu, že když vylezu na střechu /ale o tom jsem už psal/, tak mám vysílač na dohled cca pár stovek metrů, ale i tak /a teď světe div se/, mám koax vedený nepoužívaným komínem, do bytu.

Můžete mně ještě trochu poradit s tím dipólem? Než začnu něco kupovat, tak ten dipól můžu zkusit doma zbastlit, nějakej matroš na to mám. Za pokus to stojí.
Co mám k dispozici:
- hliníkovou kulatinu
- koax
- symetrizační člen
Jakou délku jednotlivých ramen mám udělat? Mám tam dávat ten symetrizační člen?
Bude to lepší, než onen čtvrtvlnný dipól z koaxu?

Skus biquad (googluj), u mna chyta celkom dobre. Ale pozor biquad je skrat pre DC napajanie takze predtym vypni napajanie anteny v menu STB.

P.S> ak si moc daleko od vysielaca tak IMHO jedine pouzitelne riesenie bude potom viacprvkova yagi s reflektorom atd atd, vsak to urcite poznas :)

(aha to je zas nieco resuscitovane z 2009, tak nic :)

Zpět do poradny Odpovědět na původní otázku Nahoru