Avatar uživatele
tableťák

Co se stane, když přespím v autě, mám lehce stažená okénka kvůli vzduchu a uhodí do něj blesk?

Kvůli čemu pomáhají pootevřená okýnka? :) Děkuji

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? Kepler před 2136 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
aliendrone

Odpoveď byla označena jako užitečná

Nestane se ti nic – ani když se dotýkáš kovu (jak píše Kepler). Tedy… pokud se ho nedotýkáš pootevřeným okýnkem ZVENČÍ. Faradayova klec je dost známá, její funkci si vygoogli (funguje i za sucha, při napětí miliónů voltů nějaké pneu nemají efekt a blesk spolehlivě sjede do země). Do auta už blesk práskl mnohokrát, na YT jsou i videa.

Potevřená okýna jsou fajn pro spaní, nerosí se ti sklo, také by se dalo uvažovat o přístupu čerstvého vzduchu. (ale třeba i komárů a jiné havěti ;) :D :D). Jinak to nemá jiný důvod.

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?tableťák Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Klaproth

Vzbudí tě to.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Kepler

Je otázka, zda karoserie auta představuje dostatečně účinnou Faradayovu klec. Navíc za sucha není uzemněná, pneumatiky jsou dobrá izolace. Ale při bouřkách většinou prší, budiž. Elektrický výboj stéká po VNĚJŠÍ straně, takže když se karosérie dotýkáme zevnitř, nic nám nehrozí. Viděl jsem pokus v Národním technickém muzeu, kdy do klece praly výboje a osoba uvniř se dotýkala klece. Otevřená okýnka nemají vliv.
https://www.show­portal.cz/deta­il/doprovodne_a­trakce/high-voltage-magic-faradayova-klec

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Dochy

S trochou štěstí nic. Pootevřená okénka by neměla vadit (ale ani nevidím žádný jejich protibleskový účinek). Lepší když budeš mít odstup od kovových částí vozu.

Ale bacha, jde o přírodní fenomén u kterého dopředu nelze zcela přesně odhadnout chování. A ani Tvá reakce na něj. 100% bezpečí Ti to auto neposkytne. Ale to Ti neposkytne ani dům.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
mosoj

Tobě nic, pokud se zrovna nedotýkáš kovu!!! Spíš ve Faradayově kleci.
Pootevřená okénka nevadí, naopak pomáhají.

Upravil/a: quentos

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
autacek

S trochou štěstí přijdeš jen o sluch (je to pořádná řacha), přesto je tu nebezpečí, že to odneseš ty i auto na životě i zdraví.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
dr.luha

Pneumatiky jsou plněné sazemi – uhlíkem, takže nejsou moc dobrý izolant. Už napětí pouhých 20kV spolehlivě svedou k zemi – mám vyzkoušeno. (20kV=jiskra 2cm, jiskra blesku je o trochu delší a tedy má i větší napětí).

před 2135 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Kepler: Pro člověka uvnitř auta bude jedno zda je auto uzemněné, či ne. Jen bude víc smradu ze spálených pneumatik.

před 2136 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

Proč tedy musí být bleskosvody uzemněné? Myslím, že proto, aby byly funkční.

před 2136 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Proto, aby byl zajištěn bezpečný svod ze stavby dále. jinak by nebylo možné dopředu říct kudy všude výboj blesku projde. Uzemněním je zajištěno že půjde pod dům. Dům je z velké části z nevodivých materiálů, narozdíl od karosérie auta. U uzavřené (skoro) karosérii auta je slušná pravděpodobnost že výboj nepůjde vnitřkem. Nemá k tomu důvod. Ale pokud by byl neuzemněný hromosvod, mohl by například blesk sjet po hromosvodu, prorazit těch 30cm cihel do koupelny a tam projet skrz člověka k vodovodním trubkám. – V uzavřené karosérii nemá blesk „důvod“ hledat další cestičky uvnitř vozu, protože uvnitř vozu je pro něj všechno horší cesta než sjet po karosérii k podlaze nebo k podvozku a pak si teprv hledat další cestu kudy se dostat do země.

před 2136 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

A tomu blesku fakt nevadí ani ty suché pneumatiky? Je to přece izolant. Samozřejmě mokrá ne. Beru to tak, že ten blesk je schopný tu izolaci prorazit. Dík za vyvětlení.

před 2136 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Blesk, který urazí několik set metrů až několik kilometrů vzduchem, dalších 15cm nezastaví 😉 A pravděpodobně po povrchu pneumatiky (i suché) to bude mít o chlup snazší než vzduchem

před 2136 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
mosoj

Stejně nečerpáte z jiného pramene, tak si to přečtěte. Aby to byla Faradayova klec, musí to být od země izolované a to auto splňuje. Okna nahrazují ty požadované otvory. A když uhodí těsně vedle tebe, neslyšíš téměř nic!! Blud nad blud.
https://cs.wi­kipedia.org/wi­ki/Faradayova_klec

před 2135 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Pokud to má být argument pro důležitost otevřených oken, pak špatný. Faradayova klec nevyžaduje mít tam ty nicy… Rozhodně nijak nepomáhají, zvyšují pravděpodobnost že nějaké elmag. vlnění skrz ni pronikne.

V argumentaci použít nějaký odkaz pro potvrzení názoru bez ohledu na to co se na odkazovaném článku píše je dost laciné.

Nikde se tam nepíše o tom, že by faradayova klec musela být od okolí odizolována. S izolovanou faradayovou klecí je tam pproveden myšlenkový experiment („Pro lepší pochopení si představme izolovanou…“)

Za to je tam uvedeno: „Tudíž uvnitř (dokonalého) vodiče nepůsobí žádné elektrické pole. Pokud jde ovšem o klec, nikoli o uzavřenou krabici, záleží na velikosti otvorů.[1] Klec může také (částečně) blokovat elektromagnetické záření, jestliže tloušťka vodiče je dostatečná a otvory jsou výrazně menší, než vlnová délka záření.“

Pokud to zvolání „blud nad blud“ bylo na mně, tak prosím o specifikaci co konkrétně má být tím bludem.

před 2135 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
mosoj

Jak říkal Felix Holzman. Klec je drát, nic, drát nic ….., no a ta okna jsou to nic!!!!!!

před 2135 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
mosoj

Keplere, Keplere …….

před 2135 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek