Přidat otázku mezi oblíbenéZasílat nové odpovědi e-mailem Doporučení OS

Dobrý den, v podniku mám 24 PC propojených v síti a z toho jeden funguje jako centrální PC, kde se ukládají společná data (dokumenty, tabulky, multimedia). Dnes je na něm nainstalován OS Win XP Pro, ale ten už přestává stíhat a čím dál častěji se objevuje hláška, že se nelze připojit pro velký počet přípojení. No a protože plánuju další rozšíření počtu PC a systém centrálního PC chci zachovat, prosím o doporučení nějakého OS nebo způsobu připojení, který by umožnil připojení cca 30 PC k jednomu. Centrální PC má CPU PIV 2,8 GB, RAM 512 a HDD 750 GB. Děkuju za radu.

Předmět Autor Datum
Problem tam mate preto, ze pouzivate neserverovy os na serverove veci (navyse na 90% idete cez zdiel…
fleg 08.07.2007 19:17
fleg
Odhadl jste to dobře, jdeme přes sdílení souborů a požaduju jen to, aby mi tento způsob fungoval u 3…
S.G. 08.07.2007 19:28
S.G.
potřebuju aby se na centrálním PC dalo pracovat stejně, jako na jakékoliv jiné stanici To IMHOj nen…
host 08.07.2007 19:30
host
Funguje mi to tak doposud... data jsou denně zálohovaná na externí disk a důvod je hlavně finanční.
S.G. 08.07.2007 19:35
S.G.
OMG. Tohle je slušně řečeno o ústa. Že ti to tak fungovalo doposavad bez problémů ještě neznamená, ž…
touchwood 08.07.2007 19:39
touchwood
Jedná se skutečně o společná data, která jsou využitelná všemi zaměstnanci a která nejsou nijak citl…
S.G. 08.07.2007 19:50
S.G.
tož když ti na datech a jejich zabezpečení nezáleží, tak kup takové to malé síťové úložiště (krabičk…
touchwood 08.07.2007 20:12
touchwood
To vypadá nadějně a jak se to zařízení jmenuje? To abych věděl co mám na netu hledat a může mi někdo…
S.G. 08.07.2007 20:46
S.G.
Hledej 'síťový disk', třeba tady: product.jsp máš krabici s 1,5TB kapacitou (2x 750GB v RAIDu) a pod…
josephino 08.07.2007 20:52
josephino
odhadnul bych to na přidání dalších 512MB RAM a nahrazení stávajících XPPro za Win2003 server. Ale f…
mia 08.07.2007 19:45
mia
Na centrálním PC pracuju já sám a věřím tomu zálohování. Už jsem přežil bez problémů i poškození HDD…
S.G. 08.07.2007 19:57
S.G.
Zálohování probíhá ručně? Doporučovat ti HW Raid je asi zbytečný, co?
host 08.07.2007 20:00
host
Ručně ne, používám Cobian Backup 8 a jsem s ním a jeho možnostmi nastavení plně spokojený.
S.G. 08.07.2007 20:07
S.G.
samba je v takových pidipodmínkách naprosto postačující řešení. Problém obecně bývá najít někoho, kd…
touchwood 08.07.2007 19:36
touchwood
Mám-li to shrnout, ve stávajících podmínkách doporučujete tedy spíše linux + sambu? A tak se tedy pt…
S.G. 08.07.2007 20:21
S.G.
samba vyžaduje nárůst paměti úměrně počtu připojených klientů, těch 500mega je málo pro společný cho…
lední brtník 08.07.2007 20:39
lední brtník
mno označení "NAS" jsem se chtěl právě vyhnout ;-)
touchwood 08.07.2007 20:45
touchwood
zrovna hloubám že jsem měl spíš napsat "nas disk". je to fuk, hlavně ten člověk bude vědět, co zadat…
lední brtník 08.07.2007 20:48
lední brtník
1) licence 0Kč (linux i samba je zcela zdarma). Ale rozhodně si uvědom, že s tvými znalostmi budeš m…
touchwood 08.07.2007 20:45
touchwood
Děkuju pánové, řešení přes "krabičku s diskem" i ceny, které jsou na vámi uvedených odkazech se zdá…
S.G. 08.07.2007 21:27
S.G.
Ta krabička s diskem bude pro tvé potřeby asi fakt nejlepší, pokud řešíš pouze sdílení souborů pro o…
mia 08.07.2007 22:09
mia
:-D ne, fakt jsem se z tvých vět celkem i válel smíchy.. Ale z toho si nic nedělej, já taky nejsem r…
touchwood 08.07.2007 22:40
touchwood
Tak to jsem opravdu rád, dostalo se mi rady, jak vyřešit nastávající problém a ještě se mi podařilo…
S.G. 08.07.2007 22:57
S.G.
24 PC je docela velka firma, jednoznacne doporucujem zakupenie znackoveho servera + OEM SBS 2003. N…
beginner 08.07.2007 21:16
beginner
jo. A dopadne to tak, že si koupí raketoplán za spoustu peněz - SBS je za tuším 25k a 4x 5user licen…
touchwood 08.07.2007 22:51
touchwood
...nebo aspoň Exchange, když už neměli na lepší Tak to je rudý hadr pro Vladimírovy oči.... :-D
host 08.07.2007 23:18
host
já bych to spíš upravil na "když už neměli na dražší". Exchange není to nejdražší řešení a zvlášť na…
Vladimir 09.07.2007 00:08
Vladimir
jj, souhlas - SBS je "killer" právě v malých podnicích, kde se počítá každá kačka do IT. A že to vid…
touchwood 09.07.2007 07:27
touchwood
Exchange (v poslední verzi) rozhodně není špatné řešení, ale je to řešení, které je postaveno na jed…
touchwood 09.07.2007 07:24
touchwood
QFT Problém s SBS a Exchange bývá právě ten, že to nikdo neumí používat. Ostatně znalost a orientac…
Vladimir 09.07.2007 00:04
Vladimir
jj, mám naprosto tytéž zkušenosti. Ale když už máš pár jedinců, kteří to začnou používat, je to vyni…
touchwood 09.07.2007 07:30
touchwood
sa mi zda je tu to zacina zavanat flamewar :-D ak ma firma potencial rastu a rozsirovania, jednozna…
beginner 09.07.2007 12:09
beginner
Bať. Jenže když nemají svého IT správce a mají požadavky typu "chci na konzole serveru pracovat" tak…
Vladimir 09.07.2007 13:41
Vladimir
Pánové vidím, že diskuze na mé původní téma "jak sdílet veřejná data s cca 30 PC" se dostala do rovi… poslední
S.G. 12.07.2007 15:59
S.G.

Problem tam mate preto, ze pouzivate neserverovy os na serverove veci (navyse na 90% idete cez zdielanie suborov). Osobne by som zvolil kombinaciu linux+samba, ale pokial chcete vo firme platit za novy os tak bezte kludne do nejakeho serveroveho riesenia od MS.
Teoreticky sa da problem riesit aj cez ftp server, ale neviem co vsetko od toho pozadujete.

Odhadl jste to dobře, jdeme přes sdílení souborů a požaduju jen to, aby mi tento způsob fungoval u 30 PC. Protože nejsem až tak veliký odborník a znám jen produkty MS, zeptám se: 1) linux+samba jedná se o licencované produkty nebo freeware (potřebuji jen legální software) a jak to funguje? 2) serverové řešení od MS.... bude fungovat na stávajícím PC (které jsem popsal) nebo bude třeba zakoupit nový HW? No a ještě jsem zapomněl, potřebuju aby se na centrálním PC dalo pracovat stejně, jako na jakékoliv jiné stanici (Word, Excel, e-maily atd.)

OMG. Tohle je slušně řečeno o ústa. Že ti to tak fungovalo doposavad bez problémů ještě neznamená, že to je tak správně. Co třeba zabezpečení těch dat? Nebo to znamená, že ke všem datům se dostanou všichni zaměstnanci??

BTW: Já se jen vždych mlčky divím, co dokáže podfinancovanost IT a pak si tyhle firmičky platí drahé recovery a IT služby, protože "to najednou všechno nějak přestalo fungovat"

Jedná se skutečně o společná data, která jsou využitelná všemi zaměstnanci a která nejsou nijak citlivá. A jestliže zůstanou zachována (zálohování + vypalování) nevidím žádné riziko. Citlivější data se zpracovávají mimo síť. Podfinancovanost bych tu opravdu neviděl ikdyž samozřejmě vždy je možné do určité oblasti investovat daleko více prostředků.

tož když ti na datech a jejich zabezpečení nezáleží, tak kup takové to malé síťové úložiště (krabička s ethernetem a diskem) a jsi za vodou. konfiguruje se to po webu, je v tom samba a hlavně je to bezúdržbovka, stačí jen čas od času zálohovat. Samozřejmě je třeba najít zařízení, které je dostatečně rychlé.

odhadnul bych to na přidání dalších 512MB RAM a nahrazení stávajících XPPro za Win2003 server. Ale finančně to bude docela pálka, samotnej Win2k3 s 10 klientskýma licncema stojí cca 36000,- a dalších 20 klientských licencí cca 22000,- vše bez DPH, takže si k tomu připočti ještě 19%. Za to by se dala postavit další mašina s Linuxem a Sambou, která by mohla stát samostatně někde v koutě a stávající mašina by mohla sloužit dál jako klient bez nějakých změn. Možná by se mohl ten 75OGB disk přehodit do tý linuxový mašiny a místo něj dát nějakou dvoustovku nebo třístovku.
Buď jak buď, používat server jako pracovní stanici je docela o hubu, náhoda je blbec a můžeš přijít o všechno.

samba je v takových pidipodmínkách naprosto postačující řešení. Problém obecně bývá najít někoho, kdo to korektně nakonfiguruje. I když asi nastavit sdílení a-la Windows XP nebude problém.

Jinak je samozřejmě řešením nákup nějakého Win serveru (např. W2k3 SBS), ale cenově (cena za server plus licence na fileserver) to je dost o ničem, navíc ten HW (předpokládám nějaké sprosté noname PC ze SOHO komponent) není pro "profi" nasazení tzv. "pořádného a drahého" serverového OS vhodný.

Mám-li to shrnout, ve stávajících podmínkách doporučujete tedy spíše linux + sambu? A tak se tedy ptám:
1) jaké budou přibližné náklady (licence)
2) linux je OS a co ta samba?
3) bude možné je použít na stávajícím PC (CPU PIV 2,8 GHz, RAM 526 MB)
4) bude možné PC využívat jako pracovní stanici (lze nainstalovat MS Office)?
5) nebo bude možné nainstalovat zároveň Win XP a používat jako prac. stanici?

samba vyžaduje nárůst paměti úměrně počtu připojených klientů, těch 500mega je málo pro společný chod s xp + office, přesněji s linux desktop + nějaký open-office.
samba je open source projekt pro linux, takže dost těžko bys na tom samém pc provozoval ms kancelářský soft.

čili třeba touchwood ti radí "nas server": http://pc.poradna.net/question/view/136493-doporuce ni-os#re-136525
zkusím najít jak to vypadá.

edit: Sansun SN-U3.5LAN 21036 , WD 17622 , Seagate 17825 , D-Link 20844

1) licence 0Kč (linux i samba je zcela zdarma). Ale rozhodně si uvědom, že s tvými znalostmi budeš muset investovat do někoho, kdo ti ten systém nachystá. Rozhodně to nebude instalace stylem " klikám next, next, finish"
2) Linux je OS, to je správně. Samba je pak démon pro služby SMB/NetBIOS (jednoduše sdílení souborů a tiskáren). Linux v defaultu je opravdu jen jádro OS + základní nástroje pro práci se soubory. Vše ostatní je realizováno jako SW třetích stran.
3) ano
4) ne (hypoteticky ano, instalaci X serveru a buď použitím OpenOffice nebo emulátoru Win prostředí a následujícím použitím MS Office, ale to je ještě úplně někde jinde)
5) ano, ale nikoliv současně. Buď poběží windows nebo linux

P.S.: z tvých naprosto amatérských dotazů (a nejen ohledně linuxu) se domnívám, že řešení přes nákup separátní "HW krabičky s diskem" je daleko schůdnější.

Děkuju pánové, řešení přes "krabičku s diskem" i ceny, které jsou na vámi uvedených odkazech se zdá být optimálním řešením mého problému. Takže série mých naprosto amatérských dotazů (když nevím, nebo si nejsem jistý, tak se zeptám) mě zřejmě dovedla k cíli.

P.S. touchwood: stačilo napsat amatérských dotazů, po celé čtyři roky práce ve firmě jsem si v drtivé většině vystačil sám se všemi nastaveními, připojeními i problémy co zatím přišly.....

Ta krabička s diskem bude pro tvé potřeby asi fakt nejlepší, pokud řešíš pouze sdílení souborů pro ostatní uživatele, nepotřebuješ nic víc. Ono to stejně běží na Linuxu, máš výhodu v tom, že je to už nakonfigurovaný a nemusíš se starat o nic dalšího.

:-D ne, fakt jsem se z tvých vět celkem i válel smíchy.. Ale z toho si nic nedělej, já taky nejsem raketový inženýr. každý dělá něco a my ti rádi poradíme.

BTW, hlavně si projdi nějaké testy těchto "miniNAS", pokud k tomu má přistupovat 25 lidí simultánně, tak pozor na výkon té krabičky, ať je schopna těch 25 lidí "obsloužit" (a je taky rozdíl, zda to slouží jen na ukládání dokumentů, nebo na uložení účetního programu).

24 PC je docela velka firma,

jednoznacne doporucujem zakupenie znackoveho servera + OEM SBS 2003. Novy server /nie PC/ + SQL + Exchange + file + print + ISA za cca 150 tis a mas vystarane na najmenej na 2 roky. A to nehovorim o OWA + VPN + Sharepoint + Active Directory a dalsich veciach co ma teraz nenapadnu :-)

Pricom SBS 2003 znesie maximalne 75 uzivatelov /podla licencii/.

jo. A dopadne to tak, že si koupí raketoplán za spoustu peněz - SBS je za tuším 25k a 4x 5user licence á 10k to je celkem 65 tisíc Kč a to bez železa. Dobrý server s kvalitním RAID řadičem je dalších 60-100 tisíc + UPSka + nějaký zálohovací SW na zálohy SQL a Exchange a jsi v nebeských výšinách. To je IMHO na prosté sdílení wordovských+excelovských fajlů moc.

Osobně jsem "integroval" několik firem na různé groupwary typu Lotus Notes nebo aspoň Exchange, když už neměli na lepší, a problém těchto menších firmiček bývá někde jinde než v IT, nemají firemní procesy, nemají štábní kulturu, povětšinou je to one-man-show v podání p. ředitele + několik podržtašek. Nakonec mají problémy i s použitím blbého kalendáře i přes to, že jim to člověk vysvětlí a objasní výhody. Bohužel to narazí právě v tom organizačním aspektu, protože oni tyhle věci jednoduše ve stavu v jakém jsou vlastně ani nepotřebují. Výsledkem je frustrace, že "vyhodili tolik peněž pro nic za nic" (ačkoliv byli předem varováni). Toť mé, praxí ošlehané, zkušenosti. ;-)

edit: jo a 24 lidí, to je ještě fakt malá firma ;-)

jj, souhlas - SBS je "killer" právě v malých podnicích, kde se počítá každá kačka do IT. A že to vidí stejně i v IBM je nabíledni, protože se snaží zpřístupnit LN i právě takto malým firmám (např. poslední obch. model pro firmy do 100 licencí, kdy je server Domino zdarma a platí se jen licence za klienty)

QFT

Problém s SBS a Exchange bývá právě ten, že to nikdo neumí používat. Ostatně znalost a orientace uživatelů je mizivá i ve velkých firmách, kde je tzv. "procesů" a štábních kultur ještě víc než oktávek na parkovišti. Pracuji ve velké firmě a vím velmi dobře, že možnosti zakoupeného softwaru umí využít minimum lidí. Na druhou stranu ale zase platí, že člověk který třeba umí používat všechny vlastnosti Exchange + MS Project + Project serveru je obvykle potom víc efektivní a je tudíž dobré mu ty nástroje dát, i když to 90% jeho kolegů (na stejné pozici) nikdy nepoužije.

jj, mám naprosto tytéž zkušenosti. Ale když už máš pár jedinců, kteří to začnou používat, je to vynikající a máš skoro vyhráno. Problém je právě v tom "rozjezdu", kdy ty lidi musíš přesvědčit (že to je přínos) a naučit (používat).

edit: a ještě bych rád vypíchl jednu věc - mnoho manažerů dost nelibě nese, že se jim někdo z IT (a ještě třeba externista) montuje do řízení firmy a procesů v ní. To právě pramení z naprostého nepochopení IT, kdy IT je degradováno na "počítače", přičemž se nikdo nepozastaví nad tím že se jedná o "informační technologie", tj nejen "hardware a software", ale i informatika jako obor (do kterého bezesporu patří procesy, informační kanály, atp.)

sa mi zda je tu to zacina zavanat flamewar :-D

ak ma firma potencial rastu a rozsirovania, jednoznacne sa oplati zainvestovat cca 150 tis
na nakup SBS2003 + Servera. Vyhody ktore z toho vyplynu len prispeju ku spokojnosti uzivatelov manazerov a spravcu.

Uberat sa bez dobrych znalosti do sveta linuxu je neuveritelne sialenstvo najma v rovine sietovej tlace a atypickych tlaciarni a ich ovladacov...

Pánové vidím, že diskuze na mé původní téma "jak sdílet veřejná data s cca 30 PC" se dostala do roviny zaostalých one - man - showmanů, chtějících pracovat za každou cenu na konsolách serverů, namísto prostého zaměstnání zkušených IT rádců ke zlepšení, ne-li zavedení elementární "štábní kultury" a vyvedení procesů řízení podniku z dogmatické mlhy v podání p. ředitele. Mě skutečně původně stačila rada ve smyslu...Vista umožňuje XY připojení a je lepší než XP, či ta které se mi dostalo a za kterou jsem vděčný "tzn. za krabičku s diskem". Tedy ještě jednou děkuji za VŠECHNY rady i hodnocení. :-)

Zpět do poradny Odpovědět na původní otázku Nahoru