Avatar uživatele
anonym

Döringova typologie učitelů vychází z typologie šesti osobností, ale lze do ní zařadit kohokoliv z učitelského o­boru?

W. O. Döring vycházel ze všeobecné typologie šesti osobností podle německého psychologa, filozofa a vysokoškolského pedagoga Eduarda Sprangera (1882–1963) založené na hodnotách upřednostňovaných v životě i v práci.

Ukázka z typologie náboženského typu:

Náboženský typ charakterizuje tendence a pocit vnitřní nevyhnutelnosti každý svůj čin a každou svou pohnutku posuzovat z hlediska víry v Boha, smyslu života, z hlediska vyšších spirituálních principů. Charakterově je spolehlivý. Je často vážný, uzavřený, bez smyslu pro humor. Nemá také mnoho smyslu pro dětskou hru. Žákům (studentům) se proto nezřídka nedovede přiblížit. Jeví se jim někdy jako nudný pedant, puntičkář.
W.O. Döring rozděluje náboženský typ na dva podtypy: více citový (pietistický) a více intelektuální (ortodoxní).

Více ve zdroji: Zdroj: http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web­.php/slovo/do­ringova-typologie-ucitelu

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? annas před 2364 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
annas

Odpoveď byla označena jako užitečná

Typologií osobností nejen učitelů je několik, někdo se zaměřuje na reakce, jiný dbá na tradici, zabývá se i výchovou, jiný striktně trvá na vědomostech z učiva, , tedy samostatný výklad, návaznost uřiva atd.

Döring se ztotožňuje s názory jiného psychologa, oba berou hodnoty, které jsou důležité v životě.

Ani jeden učitel či jiný jedinec není čistý typ., převažují různé hodnoty, které upřednostňují. Dnes se spíš hovoří o několika druzích inteligence, která je důležitá v různých povoláních, nejen učitelských.

S náboženským typem jsem se setkala s rozvojem křesťanství,. tzv. scholastice – veškeré poznání se zakládalo na víře. a náboženství. Myslím si, že náboženský t yp – kromě toho – co uvádíte – vycházel z mravního principu, někdy byl citový, jiny spíš vědecký.

Záleželo na tom, zda byl učitel přísně věřící, nebo jen vlažný,. Řekla bych, že dnes jde či mělo by jít spíš o morálku a mravní hodnoty nejen u učitele, ale měl by je i vštěpovat žákům.

Jak jsem napsala, v každém člověku se prolíná stránka sociální, empatická, iintelektulální, praktická atd.J Souvisí to také s různými druhy inteligence,

http://www.national-geographic.cz/clan­ky/clovek-ma-8-druhu-inteligence-jak-jste-na-tom-vy.html

Co psycholog, pedagog teoretik, to jiný názor. Takže z každého je třeba vybrat to správné.

Upravil/a: annas

2 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?ivzez, Odpovědi.cz Nahlásit

Otázka nemá žádné další odpovědi.



Diskuze k otázce
Avatar uživatele
ivzez

@Annas:
Ten článek je zajímavý, díky za odkaz.

před 2364 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
annas

Není zač. Už jsem ho objevila někdy dřív, ale hledání je hledání …

před 2364 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek