Přidat otázku mezi oblíbenéZasílat nové odpovědi e-mailemVyřešeno Elektronické relé

Potřebolal bych nahradit klasické mechanické 12V relé používané v autě (při vypínání snižovánín napětí drnčí) za nějaký odpovídající elektronický obvod, nebo jestli je přímo nějaké elektronické spínací relé jako součástka. Spínaný proud by byl min 1,5 A.
Předem děkuji za tipy, na netu jsem nenašel, aby spínal 1,5 A při napájení 12V.

Předmět Autor Datum
Tranzistor. Zapojenie (plus pripadne ochranne suciastky dookola) a typ tranzistoru zavisi od toho co…
MM.. 10.06.2013 18:39
MM..
BTW. ak musi byt riadiaca a spinana cast galvanicky oddelena tak potom optoclen a nasledne vykonovy…
MM.. 10.06.2013 18:41
MM..
A samozrejme existuju aj hotove polovodicove rele (to je zvycajne optoclen a nejaky vykonovy tranzis…
MM.. 10.06.2013 18:48
MM..
Potřebuju jen náhradu mechanickýho relátka za nějaký elektronický obvod. V autě jsem přidával osvětl…
čechy 10.06.2013 19:25
čechy
Zenerku, dva odpory a výkonový tranzistor.
jirka44 10.06.2013 19:53
jirka44
Naco ti je zenerka? 2 odpory a tranzistor. Ja by som tam dal nejaky 10rocny bipolar zo suflika :) (s…
MM.. 10.06.2013 19:55
MM..
Protoze to spina/rozpina snizujicim se napetim. Rele tam klidne muze zustat, ale chce to neco s fci…
bahno 10.06.2013 20:09
bahno
K zavedení potřebné hystereze by v zásadě mohl stačit elektrolytický kondenzátor zapojený přes diodu…
czcharlie 10.06.2013 20:30
czcharlie
odkedy ma zenerka funkci schmittaku? To by bolo na nobelovku :)
MM.. 10.06.2013 20:37
MM..
OK, neni to uplne shmittak - neudelas(jednou a jednodusse) hysterezi. Jde spis o to vostry koleno. S…
bahno 10.06.2013 20:49
bahno
vostry koleno ma aj samotny tranzistor (to je zmysel tranzistora). Nepotrebujes k tomu zenerku. (ale…
MM.. 10.06.2013 20:56
MM..
Vykonovy tranzistor za 3koruny a odpor za 50halierov. Tranzistor moze byt dokonca aj bipolarny, nemu…
MM.. 10.06.2013 19:54
MM..
Este ak uz tam mas to rele, tak mozes skusit dat na vstup rele diodu (seriovo) a kondenzator (nejaky…
MM.. 10.06.2013 20:00
MM..
Něco takovýho jsem si myslel, ale nejsem žádnej eletkronik. Zkusím to. Nějaký věci podle návodu obča…
čechy 10.06.2013 20:30
čechy
daj si to slovo do google a citaj si. http://cs.wikipedia.org/wiki/Pulzn%C4%9B_%C5%A1%C3 %AD%C5%99ko…
MM.. 10.06.2013 20:38
MM..
Moc děkuju za rady. Člověk se pořád dozvídá něco nového. ;-)
čechy 10.06.2013 20:48
čechy
mas nejake suflikove suciastky? Nejaku 1A diodu, kondenzator najprv by som skusil 100uF mozno bude s…
MM.. 10.06.2013 21:07
MM..
Nějaký součástky doma určitě vyhrabu. Zkusím to pěkně postupně od nižších hodnot.
čechy 10.06.2013 21:24
čechy
Triak na stejnosmerny proud nebrat, nerozepne se po uvolneni ridiciho napeti
JR_Ewing 10.06.2013 19:37
JR_Ewing
vyber si: regulatory-napeti
ms-fiala 10.06.2013 18:55
ms-fiala
Relé a regulátor napětí jsou dvě odlišná zařízení: Nic na tom nemění ani to, že pro regulátor napětí…
czcharlie 10.06.2013 19:42
czcharlie
Na webu najdeš polovodičové relé jako tak zvané "solid state relay - SSR". Hledání lze upřesnit dopl…
náhodný 10.06.2013 19:49
náhodný
Jiná cesta: Schmittův KO kombinovaný s klasickým relé. Ano, použít výkonový tranzistor je lákavé, al…
ms 10.06.2013 20:05
ms
A ked tam bude PWM tak to bude uplne k hovnu. Nikto sa nezamyslel preco asi to rele huci?
MM.. 10.06.2013 20:40
MM..
Pravda, pak tedy ten RC(D) člen + SKO + zachovat relé.
ms 10.06.2013 21:03
ms
On by asi úplně stačil jen kondenzátor paralelně s vinutím relé (samozřejmě s diodou). Pokud je ke s…
czcharlie 10.06.2013 21:11
czcharlie
Davat kondenzator rovno na PWM budic neni moc dobry napad ptz mozes odpalit ten PWM budic v aute a t… poslední
MM.. 10.06.2013 21:51
MM..

A samozrejme existuju aj hotove polovodicove rele (to je zvycajne optoclen a nejaky vykonovy tranzistor alebo triak a par ochrannych veci okolo toho apod)
napr. na max. 10A http://www.conrad.de/ce/de/product/507748/Halbleit er-Lastrelais-KSI480-Kudom-KSI480-D10-LM-Schaltspa nnung-48-530-VAC
Je treba si stiahnut datasheet ze pri jakom napati presne to spina a ci to ma hystereziu atd. Existuje ich plno hladat musis podla toho co maju niekde v okoli a podla parametrov ktore pozadujes (napr. na max 2A su aj mensie a lacnejsie, za okolo 5eur napriklad).

P.S. inac nechapem co chces kde menit, to ma byt v aute? preco v aute tomu rele znizujes napatie?

Potřebuju jen náhradu mechanickýho relátka za nějaký elektronický obvod. V autě jsem přidával osvětlení a potřebolal jsem ho připojit na stávající vnitřní osvětlení, které se ale postupně rosvěcuje a zhasíná. Co jsem si ale neuvědomil. Při tom postupným rosvěcování mi klasický relátko než sepne (nebo vypne) ze začátku drnčí a to se mi nelíbí. Teť mě jen napadlo, jestli by nešlo dát nějakou součástku před cívku relátka, aby pustila napětí jen těch 12V, třeba něco jako zenerova dioda?
Do původního světla vedou strašně slabounký drátky, tak jsem to zapojil raději přes to relé. Odběr přidaných světel bude 1,5A.

Naco ti je zenerka? 2 odpory a tranzistor. Ja by som tam dal nejaky 10rocny bipolar zo suflika :) (spina pri Ube 0,6-0,7V podla toho sa nastavia tie 2 odpory. A podla Hfe)

P.S. preistotu by som tam dal na bazu kondenzator a dalsi odpor, ptz original svetlo pouziva asi PWM na to postupne rozsvecovanie, tak nech sa to vyhladi.)

vostry koleno ma aj samotny tranzistor (to je zmysel tranzistora). Nepotrebujes k tomu zenerku. (ale ano zenerka moze pomoct posunut zapinaci bod vyssie ak je treba vysoky bazovy prud tak sa to s 2odpormi dimenzuje blbo)
Schmittak sa robi kladnou spetnou vazbou (to sa s jednym tranzistorom neda, s dvomi ano. Alebo s komparatorom. Alebo si rovno kupit schmittak :)
U neho tam ale asi je PWM takze to musi najprv vyhladit (RC clen).

mas nejake suflikove suciastky? Nejaku 1A diodu, kondenzator najprv by som skusil 100uF mozno bude stacit (zavisi od frekvencie PWM). Nech to zbytocne nepretazuje pri prvej nabeznej hrane.
P.S. preistotu by som k tomu do serie dal este odpor napr. 33ohm nech sa nepretazuje ten budic toho PWM pri nabeznych hranach. Zavisi kolko to rele zere.
Ak to ale prezenies s kondenzatorom tak sa moze odpalit PWM budic v aute - preto slusnejsie by to bolo s tranzistorom. T.j. dat tam diodu, odpor a kondenzator a tranzistor (druhy odpor dat na bazu trnazistora), a tranzistorom spinat rele. Ked tam bude tranzistor tak tam sa moze dat velky odpor napr. 1kohm aby to vobec nezatazovalo PWM budic.
Ked budes chciet aj nastavitely moment zapnutia tak budes potrebovat schmittov klopny obvod.

On by asi úplně stačil jen kondenzátor paralelně s vinutím relé (samozřejmě s diodou). Pokud je ke stmívání použito PWM, jakože skoro jistě je, zabezpečí jak vyhlazení napětí tak zavedení potřebné hystereze. Ovšem je to o odzkoušení potřebné kapacity. Případně přidat malý odpor pro omezení rychlosti nabíjení kondenzátoru.

Davat kondenzator rovno na PWM budic neni moc dobry napad ptz mozes odpalit ten PWM budic v aute a to bude ina palka (moze to byt sucastou riadiacej jednotky a ta stoji urcite aspon 1000eur). Cez odpor ano ale budu tam straty dost velke na tom odpore ptz sa to bude aj vybijat cez neho nazad do PWM budica. S tou diodou je lepsie to, ze sa to nabije len pri prvom PWM pulze a potom to ostane nabite a vybija sa to len na cievke rele, t.j. male az ziadne straty na odpore (tom seriovom s diodou). Ale zas s diodou sa neda regulovat moment zapnutia, zapne sa to hned uz pri minimalnom PWM.

Zpět do poradny Odpovědět na původní otázku Nahoru