FLStudio - paradox výšky
Ahoj, ve FL Studiu jsem si vytvořil jediný zvuk : 3x OSC čistý sinus.Pak jsem v channel properties snížil root note z C5 na C0 a tedy z C4( 250+-20Hz) jsem na klávesy q hrál 16KhZ. JENŽE jak jem psal qwertz( vysvětlení q=C,w=D,e=E,r=F,t=G,z=A.ě=C+,š=D+,ř=F+,ž=G+). tak na spectromanu se frekvence zvuku zvyšovala, jenže jsem si všiml, že asi na 19-23KHz se frekvence začla snižovat (asi u noty F). Nevíte čím to je?
http://cs.wikipedia.org/wiki/Shannon%C5%AFv_teor%C 3%A9m
Hm, to znám Nyquistův teorém, ale něvěděl jsem ,že se projeví takhle.Ale asi mi to může být jedno, protože vyšší tóny než 15-18KHz vy sluchátkách neslyším.
Teď už to chápu
S tím taky souvisí další věc: pokud budu chtí nasapmlovat opět 22050Hz sinus, tak výsledkem bude řada [-1,1-1,1]... a tím tedy na takovéhle frekvenci sinus vyrobit nelze. (půjde o `trojůhelínkovou vlnu`)
PS a když do zvukovky pošlu nějaký výstup, tak jak je přehráván (jak vypadá na osciloskopu?/jak na sebe navazují) (tady už se rozlišují 2 věci- jaký je průbeh intenzity na line out a jakou výchylku má membrána ve sluchátku)
je to:
-po částech konstatní průbeh (co vzorek, to konstantí funkce)
-po částech lineární?
Ani jedno. Při převodu do analogového signálu dojde k "zaoblení" výstupu.
Ci tam bude +1 a -1 zavisi od toho jak je to zrovna vo faze. Ono tam moze byt aj rada samych nul. Pohybujes sa na hranici moznosti samplovania (polovica samplovacej frevencie), u samplovania vzdy vznika parazitna frekvencia ktora ma frekvenciu presne rozdiel vzorkovacej frekvencie a frekvencie na vstupe. T.j. ak budes napr. vzorkovat 22kHz tak by tam mala vzniknut parazitna frekvencia 22100Hz, a ich zlozenim vznikne ich modulacia na 100Hz, mozes si vyskusat :) Ono SACD a 192kHz sampling neni len nejaky vymysel magorov, oni ti ludia vedia preco to vymysleli :) Ak ma clovek aparaturu u ktorej to pocut (ne minivezu ani spunty) tak to ma vyznam.
P.S. a jak vypada signal na vystupu zavisi od toho jak je ten vystup navrhnuty (schema) keby tam nebol ziaden low pass filter tak bude na vystupe pravouholnikovy signal, preto na vystup D-A prevodniku sa vzdy dava low pass filter na frekvenciu polovica vzorkovacej frekvencie. Ten odstrani vyssie harmonicke signalu a teda taky +1,-1,+1,-1 signal sa zaobli na sinusovku. (navyse aj reproduktor je mechanicky low pass filter ptz nemoze zmenit polohu membrany zrazu v jednom momente na uplne opacnu vychylku)
... a este doplnim, kvoli tomu "u samplovania vzdy vznika parazitna frekvencia ktora ma frekvenciu presne rozdiel vzorkovacej frekvencie a frekvencie na vstupe" je maximalna seriozne samplovatelna frekvencia bez nejakych vaznych deformacii prakticky 1/3 vzorkovacej frekvecnie, a ne 1/2 jak to teoretizovali ti skveli teoretici pred 100rokmi ci kedy. Ptz pri 1/3vzrokovacej je parazitna freq. 2/3vzorkovacej, ich rozdiel je zas 1/3 vzorkovacej, takze pod 1/3 vzorkovacej frekvencie uz nevznikaju modulacie na nizsich frekvenciach. To si objavil aj ty ked si zistil ze po 44100/3=14700Hz to bolo ok a pri vyssich sa zacinaju diat divne veci