Přidat otázku mezi oblíbenéZasílat nové odpovědi e-mailem Firewall v XP

Zdravim,
chci se jen zeptat,nakolik je účinnej,nebo zranitelnej integrovanej firewall ve Win.XP?
Protože,když nainstaluju nějakej jinej,tak se na kompu prostě nedá pracovat.Nejenom,že to zbrzdí system,ale furt se ptá povolit/zakázat,povolit/,zakázatpovolit/zakázat,ap likace xxx.exe se pokouší spustit knihovnu xy.dll-povolit/zakázat a tak podobně.
Připadám si jak v soutěži a než si pustim film,tak už na to nemám chuť :-)

Díky za odpovědi.

Předmět Autor Datum
Nikdo tě přece nenutí ty firewally používat. http://pc.poradna.net/a/view/308473-bezpecnost-na- inte…
karel 22.08.2009 12:03
karel
Pouzivanie fw je dnes moda pritom ich vyznam je vseobecne precenovany. Btw k tym otazka, co sa ta fw…
fleg 22.08.2009 12:20
fleg
Mozna je to nejaka nablbla moda, ale osobne mam rad kontrolu nad tim, co ode mne (a ke mne) tece. Pr…
mif 22.08.2009 12:22
mif
a já bych měl jednu svatokrádežnou otázku: je-li kontrola odesílaných dat zásadní počin, proč tedy n…
touchwood 22.08.2009 13:40
touchwood
Aplikacni FW prece hlida aplikace, nebo ne? Takze muj FW je kontroluje za me. Ja zase nevidim duvod…
Radek 22.08.2009 19:21
Radek
urcite sam vis mnohem lip nez ja, ze z win na net nelezou rozhodne jen aktualizace a ze se tam cpe s…
Vladimir 22.08.2009 19:34
Vladimir
TW to zcela jiste vi lip nez Radek, a nastopero lip nez ja. Nejsem paranoidni, aktualizace "poustim"…
mif 22.08.2009 22:58
mif
Jasně,že vim,že je možnost Zapamatovat,ale on se třeba u jedný aplikace ptá na sto různejch věcí...…
PeterZ 22.08.2009 12:28
PeterZ
Používat dva firewally najednou není normální. Jednoduchý je třeba Sygate Personal Firewall. Je ale…
karel 22.08.2009 12:32
karel
hned vyzkoušim díky. ještě sem našel nakej NetLimiter,ale je to trial,takže ee.
PeterZ 22.08.2009 12:41
PeterZ
NetLimiter (pokud se nepletu) není firewall.
Prasak 22.08.2009 12:42
Prasak
NL co sem cetl,by mel jen sledovat komunikaci,kterou si sam muzes nastavit ci co..
PeterZ 22.08.2009 12:44
PeterZ
Sygate dobrej ;-)
PeterZ 22.08.2009 13:21
PeterZ
Možná sis nainstaloval nějakej firewall, kde je pro laika až moc možností. Pokud hledáš něco jednodu…
Prasak 22.08.2009 12:41
Prasak
jj diky. nejsem jakože laik a vetsinou vim proc,co a jak nastavit a zakazat,nebo povolit,ale fakt se…
PeterZ 22.08.2009 12:43
PeterZ
já sem právě měl nakej Armor a kdyz sem ho odinstaloval,tak ne jenom,ze nezapnul interni fw,ale upln…
PeterZ 22.08.2009 12:54
PeterZ
Můj názor je jasný: firewally jsou důkazem neschopnosti spravovat svůj vlastní systém a snahou "opra…
touchwood 22.08.2009 13:45
touchwood
Hm,já mám pro všechny případy ještě router s firewallem:)
PeterZ 22.08.2009 14:24
PeterZ
Však o tom jsem psal. Pro běžné PC je "firewall" už NATující router, pokud tam běží ještě nějaký sta…
touchwood 22.08.2009 21:12
touchwood
Jen velký odborník dokáže zjistit všechna možná napadnutelná místa při komunikaci s internetem. Proč…
Stefran 22.08.2009 14:38
Stefran
IMHO jeden z (kontroverzních) důvodů používání aplikačních firewallů, kontrolující odchozí komunikac…
L-Core 22.08.2009 14:52
L-Core
souhlasím s tvým podpisem. já nestojím ani o to, aby mě fízlovaly kdejaké součásti operačního systém…
lední brtník 22.08.2009 17:50
lední brtník
a nejde to vypnout (wmp) to není pravda. Ale to je vážně marné.
Vladimir 22.08.2009 19:29
Vladimir
třeba hosts souborem... :-)
touchwood 22.08.2009 21:14
touchwood
No jo, ale adresa/IP se nějak jednoduše zjistit nedá. Vezmi třeba aplikaci, která při svém ukončení…
L-Core 22.08.2009 23:29
L-Core
Inu ano, na to by se to hodilo. Reverse engeneeringem? mno měl jsem jednu hru, která po skončení ote…
kmochna 23.08.2009 00:38
kmochna
Pěkný příklad jsi uvedl ]:) (naštěstí takových aplikací snad moc nebude) Osobně, jako mírně poučené…
L-Core 23.08.2009 10:26
L-Core
(naštěstí takových aplikací snad moc nebude) Naopak - dnešní typický útok jde přes "povolené" prohl…
touchwood 23.08.2009 13:41
touchwood
OK, zeptám se teda takhle: XPčkový/Visťácký FW tyto Tebou popsané útoky zachytí a čistě aplikační FW…
L-Core 23.08.2009 14:10
L-Core
Nezachytí a ani vcelku nemůže. --- Dejme si výchozí stav na většině home PC. Povolen prohlížeč, povo…
kmochna 23.08.2009 14:37
kmochna
Tak. Snad jen mám pochybnosti, že aplikační firewally dovedou rozlišovat pluginy - myslím že co běž…
Vladimir 23.08.2009 14:43
Vladimir
Díky za podrobnou vysvětlivku. Omezený účet/UAC je tedy mnohem potřebnější než firewall. Bude tedy…
L-Core 23.08.2009 15:08
L-Core
Je potřebnější v tom smyslu, že uživatel/ čili vir nemá moc možností se zachytit - má pár userských…
kmochna 23.08.2009 15:27
kmochna
Vypadá to, že mě opravdu přesvědčíte :-) Po uzávěrce zkusím naštudovat, zda existuje nějaký bezbole…
L-Core 23.08.2009 15:43
L-Core
Určitě to alespoň vyzkoušej. Hojně používej tlačítka spustit jako (v případě, že to aplikace vyžaduj…
kmochna 23.08.2009 15:51
kmochna
Hry instaluju na jiný disk. V Program Files IMHO nemají co dělat (jenom Steam má přes 50GB).
L-Core 23.08.2009 16:33
L-Core
"bezbolestný způsob" - pokud se ten user nejmenuje administrator, mělo by to jít: - mezikrok u home…
lední brtník 23.08.2009 17:00
lední brtník
Drobná rada: když máš autologon, dej si ke všem účtům heslo. Neuškodí. poslední
Vladimir 23.08.2009 22:38
Vladimir
Od doby, co jsou dostupné domácí routery, žádný aplikační fw neřeším. Ano, se stupidním USB ADSL mod…
strejdabrabenec 22.08.2009 20:39
strejdabrabenec

Aplikacni FW prece hlida aplikace, nebo ne? Takze muj FW je kontroluje za me. Ja zase nevidim duvod pri nainstalovanych cca 50 programech na mym pc se v kazdem hrabat zvlast a nastavovat jim, jestli ted muzou na net nebo ne. Navic u nekterych jsou aktualizace pomerne caste a pokud bych to v nich vypinal rucne, tak pomalu nebudu delat nic jine, nez povolovat a zakazovat. V aplikacnim FW mam vse pekne vse v jednom programu a pak odpada zdlouhavy nastavovani a po case zase povolovani jednotlivych programu na net. Nekdo to muze delat jinak, podle hesla proc to delat jednoduse, kdyz to jde slozite a nejde vubec o nejake crackle hry, jak se obcas casto pouziva jako protiargumentace. Hry nehraju a taky nepotrebuju aby si win z pc posilaly kdovi co. Od MS mam povoleny jen aktualizace a urcite sam vis mnohem lip nez ja, ze z win na net nelezou rozhodne jen aktualizace a ze se tam cpe spousta dalsich veci, ktery tam mit nechci. Nepotrebuju informovat kamarady v USA a kdo vi kde jeste po svete, co kde a jak delam a co mam v pc.

urcite sam vis mnohem lip nez ja, ze z win na net nelezou rozhodne jen aktualizace a ze se tam cpe spousta dalsich veci, ktery tam mit nechci

Ano, touchwood to ví líp než Ty, jaké součásti Windows "lezou na net" (mimochodem to záleží na paranoidnosti firewallu, localhost -> (local)hostname považují některé takyfirewally za komunikaci ven), a proto se toho narozdíl od Tebe nebojí. Co k tomu dodat?

Jinak "zakazovat" aktualizace programů na firewallu je vážně bezvadný nápad. Už jsi někdy nějakou síťovou aplikaci napsal? To musí být fajn zábava, když se ten program pořád dokolečka snaží připojit na aktualizační server (a vytěžuje procesor) a firewall mu v tom brání (a vytěžuje procesor.)

TW to zcela jiste vi lip nez Radek, a nastopero lip nez ja. Nejsem paranoidni, aktualizace "poustim", localhost chapu. Neni mi ale jedno, kdyz mi /kterasi - jakakoliv/ freewarova ulita komunikuje s cort vi kym. Taky nepotrebuju, aby moje potencialne nachytane vejry (trojany) obtezovaly jine lidi na siti (i kdyz se to zatim nikdy nestalo), totez se tyka mozneho spamu. Aplikacni FW me na toto upozorni jako prvni instance a ja to muzu dal resit. Jsem dost pohodlny tvor a FW je pro me proste tim nejjednossim resenim.

Jasně,že vim,že je možnost Zapamatovat,ale on se třeba u jedný aplikace ptá na sto různejch věcí...
taky mám rád komunikaci pod kontrolou,ale zase mám rád svižnej systém...bohatě by mi stačil nějakej naprosto jednoduchej prográmek k integrovanýmu firewallu,kde bych moh v tray sledovat,případně zakázat programu komunikaci,ale to asi neexistuje..

Možná sis nainstaloval nějakej firewall, kde je pro laika až moc možností. Pokud hledáš něco jednoduchýho, tak zkus firewall Sygate. Když něco poleze ven, zeptá se, jestli povolit, nebo zakázat a je tam zatržítko na trvalé pamatování odpovědi a už tě to znova otravovat nebude. Tedy na každou aplikaci ti vyskočí jedna otázka
Nezapomeň po instalaci FW vypnout ten integrovaný ve windows.

Můj názor je jasný: firewally jsou důkazem neschopnosti spravovat svůj vlastní systém a snahou "opravovat" problém na jiném místě, než vznikl. Pokud je (ve velmi specifických případech) třeba firewall (v pravém slova smyslu, tedy jako paketový/stavový filtr), postačí bohatě ten integrovaný ve Windows, nebo ještě lépe wipfw.

Já osobně jsem firewall používal naposledy před cca 6 lety, v době, kdy jsem měl ještě dialup a Windows dostávaly veřejnou adresu. Od dob DSL je firewall na všech PC vypnut, není totiž potřeba.

IMHO jeden z (kontroverzních) důvodů používání aplikačních firewallů, kontrolující odchozí komunikaci:

Připusťme, že uživatel má upirátěný program/hru, který se automaticky po spuštění snaží připojovat k webu výrobce, hledat aktualizace atd. Jak jinak než aplikačním firewallem programu takového návštěvy zakázat, není-li tohle nastavitelné v aplikaci? (kromě "vypnutí" internetu).

souhlasím s tvým podpisem.
já nestojím ani o to, aby mě fízlovaly kdejaké součásti operačního systému, které se nemají co připojovat na net - a nejde to vypnout (wmp).
podobně se chovají různé free programy, a ne vždy to jde snadno zrušit (vynechávám cracky, tam bych to čekal automaticky).
takže chápu pojistku v podobě aplikačního firewallu.

No jo, ale adresa/IP se nějak jednoduše zjistit nedá. Vezmi třeba aplikaci, která při svém ukončení spouští ve svém enginu nějakou firemní stránku, nabádající např. k nákupu/registraci/aktivaci. Jak dopředu zjistíš, kam se bude sw eventuelně chtít připojovat (pokud to z různých důvodů nechceš ANI JEDNOU povolit)? Reverse engeneeringem? Aplikační FW tohle ošéfuje naprosto spolehlivě a jednoduše.

Inu ano, na to by se to hodilo. Reverse engeneeringem? mno měl jsem jednu hru, která po skončení otevírala url - stačilo navštívit její adresář pokouknout po konfigu a smazat zástupce url.

V čem ti žádný fw nepomůže: pokud rogue app. bude mít jakoby legitimní požadavek (dejme tomu aktualizace) může dojít k požadavku na server příklad: server/stránka/cislo?123456 kde 1 znamená: má tento fw s trouto chybou, 2:má ten a ten bt klient, 3456 má ten a ten port otevřený v bt klientu.

Na stránce stáhne obrázky, které budou v kešce prohlížeče, v obrázcích bude šifrovaný kontejner, který zneužije chybu fw. fw se zmanipuluje. Stáhne se vir, který vyjede po otevřeným portu.

Je to pouze příklad, kdy si budeš myslet, že jsi v bezpečí a přitom jsi naprosto v prdeli. :-)

Je to reakce na "Aplikační FW tohle ošéfuje naprosto spolehlivě a jednoduše." Ne vždy ti to může vyjít.

Nehledě na to, že aplikační FW neumí svchost, který je z hlediska sys. služeb (co kam na jaký port) dobře zdokumentován.

EDIT// ale je to na každým z nás co si vybere, jen je třeba nevěřit slepě jednomu programu, který rozhodně obsahuje chyby.

Pěkný příklad jsi uvedl ]:) (naštěstí takových aplikací snad moc nebude)

Osobně, jako mírně poučenému laikovi, se mi nejvíce líbí/vyhovuje firewall z Vist *) (W7 neznám). Kromě toho, že pracuje (ve smyslu Vladimirova a TW apoštolátu) "správně", umí i u jednotlivých aplikací (zjednodušeně u *exe) nastavit OUT/IN blokaci komunikace. Tedy to, co dělá aplikační FW. Ať to je či není systémové, ať se to někomu (tvůrci aplikace, MS..) líbí či ne, prostě chci mít možnost "posledního slova".

-----
*) mám ultimátní 64bit; nevím, jak je tomu u jiných verzí

(naštěstí takových aplikací snad moc nebude)

Naopak - dnešní typický útok jde přes "povolené" prohlížeče, flash playery nebo Adobe readery. To, že tyto SW mají v sobě velké chyby (zvící vrat od stodoly), je všeobecně známo.. (v poslední době min. po dvou exploitech na Flashplayer a Reader)

Nezachytí a ani vcelku nemůže.
---
Dejme si výchozí stav na většině home PC. Povolen prohlížeč, povolen flash plugin.
Existovala chyba ve flash pluginu (na YouTube bylo video), kde jsi demonstračně klikal ve flash aplikaci na tlačítka a vepisoval údaje - střih- ukázali ti, že ve skutečnosti klikáš na ploše a vytváříš adresáře - chyba byla brzy opravena, ale vezmi si, že jako samoadmin takto měníš proxy, odesíláš svůj soubor SAM či povoluješ nepovolitelné - vše bylo regulerní, žádný av nebo fw nic neprotestoval.
----
Teď si vezmí, že samoadmin překročí Rubikon, který je daný nastavením zabezpečení pro plugin (protože plugin pod adminem může vše)
[1760-flashacl-png]
Admin vše, system vše, zbytek, kde to má význam nemůžou nic. Řešením je opravdu omezený účet (i MS to s UAC pochopil dobře). útočník dnes chce využít tvůj pc hlavně k: získání informací (může), k poskytnutí konektivity (nemůže bez admina). Ten udělá daleko víc práce než fw.

Díky za podrobnou vysvětlivku.

Omezený účet/UAC je tedy mnohem potřebnější než firewall. Bude tedy pak pro paranoika (či blokovače odchozí komunikace jednotlivým aplikacím) stačit i ten aplikační FW (?).

Ve Vistách (za routerem/NATem) se zapnutým UAC jsem (samo)adminem. Používám zabudovaný FW, u pár aplikací navíc blokuji komunikaci na internet. Jsem (snad) v bezpečí, i bez omezeného účtu... (?)

Je potřebnější v tom smyslu, že uživatel/ čili vir nemá moc možností se zachytit - má pár userských klíčů k samospouštění, nemá přístup do zápisu v HKLM (nevytvoří službu nebo driver), má přístup do svého profilu, ne však do systému nebo okolních profilů.

Snaž se L-Core pochopit, co těmi příklady chci říct: neovlivníš kvalitu, nebo skryté schopnosti programů, takže když se "vir rozhodne" přepadnout systém, tak ho přepadne a ani av a ani fw mu nemusí zabránit. Na co však narazí je omezení účtu - maximálně se trapně pokusí zapsat do "po spuštění". Nikomu nebráním v AV nebo FW - fajn jste na to zvyklí, ale je třeba si uvědomit, že hrozbu nemusí zachytit.

----
EDIT// uvědom si, že vir pod adminem má oprávnění změnit status spouštění chráněného daemona AV nebo FW - po restartu ho sestřelí.

A důkaz na závěr: Já Admin zakazuji nízkoúrovňovej ovladač se spuštěním boot.(na XP)
[1761-sestrel-si-sveho-drivera-png]

Vypadá to, že mě opravdu přesvědčíte :-)

Po uzávěrce zkusím naštudovat, zda existuje nějaký bezbolestný způsob, jak XPčkového admina bez hesla (automatické přihlášení) převést na omezeného usera. Zdůrazňuju bezbolestně (tedy bez přeinstalace Windowsů). Plně aktualizovaný SP3, se spoustou nainstalovaných aplikací či her. Čistá instalace všeho by mi zabrala odhadem >24hodin, do toho nejdu.. (některé hry se instalují klidně i několik hodin, např. MS Train Simulator s addony odhadem 5 hodin)

Inspiraci očekávám ve Vladimirově seriálu.

Určitě to alespoň vyzkoušej. Hojně používej tlačítka spustit jako (v případě, že to aplikace vyžaduje) a instalace typu "pro všechny". U menších her třeba zjistíš milou věc, že jsou tak nějak vesměs portable a nastavení si cpou do profilu . Co je v prgfiles je spustitelný. Na hry stejně využívám svojí složku.

"bezbolestný způsob" - pokud se ten user nejmenuje administrator, mělo by to jít:

- mezikrok u home: vyrobíš pomocný servisní účet "admin", třeba ať můžeš použít "spustit jako"
- svůj účet změníš na omezený učet
- buď budeš hledat problematické nefunkční aplikace a povolíš zápis do jejich adresáře, anebo šmahem povolíš zápis do \program files - ochrana proti poškození aplikací userem tě netrápí, ale ať se 90% aplikací rozjede.
- zatvrzelým 10% aplikacím můžeš dát právo zápisu do [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\blbá_aplikace]

- pro úplně vytunění chybí jedna věc - ikona nějakého rozumně bezpečného prohlížeče na adminí ploše, tentokrát v režimu "runas /user:omezený_účet_s_heslem". visťáci mají toto jednodušší.

Od doby, co jsou dostupné domácí routery, žádný aplikační fw neřeším. Ano, se stupidním USB ADSL modemem v síti O2, to byla jiná káva. Teď jsem za firewallem místního ISP, společně s cca 40-50 ostatními, moje "krabička" routuje taky, takže ani na windowsí fw nezbyde prakticky žádná práce. A jestli některá aplikace náhodou odešle nějaké informace ke svému páníčkovi, třeba o tom kde surfuji, je mi srdečně jedno. Nepovažuji se za důležitý objekt hodný zájmu tajných služeb äni nikoho podobného.
P.S.: Nemám omezený účet, cracky nestahuji, obyč. Avast + firewall ve Windows, kdybych se nevrtal v tom hnoji, který mi občas lidi přinesou, ani bych nevěděl, jak vypadá breberka.

Zpět do poradny Odpovědět na původní otázku Nahoru