Přidat otázku mezi oblíbenéZasílat nové odpovědi e-mailem Aký Linux používate a prečo?

Zaujímalo by ma, aké Linuxy sú zastúpené tu na poradni. Ide mi to, ktoré sú najviac rozšírené. Anketu chápte tak, že stačí, aby Linux bežal na podobnom jadre ako uvedený, takže nebudem vypisovať Red Hat a Fedora zvlášť. Ak iný, tak napíšte príspevok a nehlasujte. Najrozšírenejšia distribúcia sa tu určte v ankete nachádza.

Nebolo by od veci napísať aj dôvod, prečo práve danú distribúciu používate. Potom napíšem aj ja, len teraz musím už ísť.

Předmět Autor Datum
Zadny. Duvod ? Nemam na to cas.
Jan Fiala 07.11.2006 17:38
Jan Fiala
Můžu tě citovat?
host 07.11.2006 17:55
host
Muzes. Kdysi jsem zkousel nejake Live distribuce - Danix, Ubuntu... Ale vzdy byly nejake probemy s n…
Jan Fiala 07.11.2006 18:09
Jan Fiala
Amen
Flash_Gordon 07.11.2006 18:17
Flash_Gordon
…aneb slyšeli jste slovo Boží.
karel 07.11.2006 18:18
karel
Mam doma na zk taky nějaké distribuce a pokud se nemejlím, tak zrovna Slack (nebo Knoppix?) umí boot…
AZOR 17.11.2006 18:03
AZOR
Ján Fiala má pravdu.
Len tak 17.11.2006 18:24
Len tak
Nemam na to cas. Ja zase nemam cas zapasit s viry a spyware :-D
rh 07.11.2006 18:02
rh
Co to jsou viry a spyware? (majitel WinXP)
host 07.11.2006 18:05
host
To ja prave nevim ;-)
rh 07.11.2006 18:12
rh
Ano, připojuji se k oázce; co jsou to viry a spyware? Majitel (chronologicky) Win 98SE, NT4, 2000, X…
Dale Cooper 24.03.2007 19:33
Dale Cooper
Klobouk dolů. To je ten nejlepší a nejkratší anti-linuxácký komentář. :-D
Flash_Gordon 07.11.2006 18:05
Flash_Gordon
Nezačína to tak ako by si si asi predstavoval. Ja tiež žiadny. Nie že by som mal niečo proti Linuxu,…
deadhead 07.11.2006 17:44
deadhead
A co je to, to linux?
zdesmy 07.11.2006 17:52
zdesmy
Zadny, pro praci i zabavu potrebuju Windows. Kdysi davno jsem pouzival Slackware, obcas pouziju nekt…
kubik 07.11.2006 17:53
kubik
Ubuntu. Duvod: mam rad apt-get :-)
rh 07.11.2006 18:00
rh
Jsem minuly tyden nainstaloval Fedoru 6 a Mandrivu 2007. Fedoru 6 rozbiham ale zatim me trapi hrozn…
Redmarx N 07.11.2006 18:04
Redmarx N
Linux nepoužívám, dám na rady odborníků: NESmi se UZ Davat DO POCitaCKU LINuks.,toVAS OCHRANi aUS A…
karel 07.11.2006 18:14
karel
ziadny a ani ziadny nikdy pouzivat nebudem a to myslim uplne vazne. myslim, ze poznam dostatocne dob…
IgorK 07.11.2006 18:37
IgorK
jenze FreeBSD jako nahrada windows neprichazi v uvahu, to je taky spis na server. jinak taky souhla…
Redmarx N 07.11.2006 18:58
Redmarx N
a to uz preco? je pravda, ze podporuje menej HW ako linux, ale aj na linux musis vyberat zelezo - li…
IgorK 07.11.2006 19:38
IgorK
co to je makefile ? Ne delam si srandu, ale typickej desktop lama to fakt nevi a na windowsech ani…
Redmarx N 07.11.2006 21:52
Redmarx N
Doporucuji k pozornosti www.pcbsd.org . Z toho muze vyrust zajimava alternativa na desktop.
rh 08.11.2006 21:56
rh
to poznam a mam to uz davno stiahnute. ;-)
IgorK 08.11.2006 22:00
IgorK
A otestovano?
rh 08.11.2006 22:21
rh
az bude cas. teraz sa venujem hlavne malej dcerke, takze moc casu neostava. :-)
IgorK 08.11.2006 22:26
IgorK
Recenze: 8667.html
rh 12.11.2006 16:49
rh
dik za link. mam uz trochu o tom precitane, ale kazde info sa hodi. paci sa mi, ze stavaju na FreeBS…
IgorK 12.11.2006 17:07
IgorK
Tohle sem testoval, ale uz je to davno, v pbidir jeste bylo dost malo softwaru, ale ted koukam, ze s…
angel333 25.03.2007 08:46
angel333
linux pouzivam vyhradne na serveroch a routroch na desktope dlho dlho w2k ale uz som presiel na xp.…
fleg 07.11.2006 19:03
fleg
jakto ze v ankete neni gentoo??? :>::x:
MKc 07.11.2006 19:13
MKc
jj, JEDINĚ Gentoo!
touchwood 07.11.2006 22:52
touchwood
SUSE 10.1, bo me nuti se ho ucit ve skole...:-/
MaSo 07.11.2006 19:41
MaSo
Na mém PC mám dualboot WinXP Pro a Kubuntu 6.10 . Používat Linux si mohu dovolit, protože mne IT než…
nononot 07.11.2006 19:43
nononot
Pouzivam Mandrivu 2007 One jak na notebooku tak na desktopu, vsechno vsude funguje. Na my veci mi to…
koffr 07.11.2006 19:51
koffr
inak ubuntu je myslim postavene na debiane takze by nemalo byt vo vybere
fleg 07.11.2006 19:55
fleg
A mám teda správne Knoppix? Potom nech teda moderátori opravia anketu a pridajú to Gentoo.
msx. 07.11.2006 22:10
msx.
Hlasoval jsem pro slackware, protože je mi asi z linuxů nejblíže. Jinak kvůli podpoře ze strany Orac…
Vladimir 07.11.2006 19:58
Vladimir
Tak jako odpověď uvedu: Na desktopu používám Fedora Core 6 (spokojenost) a Kubuntu a Xubuntu (taktéž…
HamHam 07.11.2006 21:55
HamHam
Takže moje sľúbené vyjadrenie: Raz kamoš za mnou prišiel s tým, že by bolo dobré naučiť sa Linux, l…
msx. 07.11.2006 22:20
msx.
A muzu hlasovat dvakrat? Na serverech a routrech debian, na notebooku ubuntu, na desktopu debian tes…
JR_Ewing 07.11.2006 23:28
JR_Ewing
Rád bych pracoval v Linuxu, respektive na jakémkoli jiném OS než od MS, protože Microsoft, najmě jeh…
Paullus 07.11.2006 23:52
Paullus
Microsoft i přes některé okolnosti není tak strašný a dokonce ani jeho licenční politika. Existují t…
Vladimir 08.11.2006 00:41
Vladimir
Zadny, a to z duvodu ryze estetickych. Zamyslete se nad temi prisernymi nazvy "Mandriva", "Debian",…
Miloslav 08.11.2006 12:08
Miloslav
Do teď jsem si to neuvědomoval, ale nyní to na mne těžce dolehlo. Je to fakt hnus ty názvy, odteď bu…
PavelX 08.11.2006 12:13
PavelX
XP, Vista.3-[
msx. 08.11.2006 12:42
msx.
Nevím, jestli jméno může něco vypovídat o jmenovaném, ale rád se nechám přesvědčit, pokud někdo ví,…
ancer 08.11.2006 13:56
ancer
Kolego ancere, Vaše dětská traumata byla zbytečná. Král se totiž jmenoval Miroslav. Budiž Vám ale ú…
Paullus 08.11.2006 14:13
Paullus
Měl jsem takovej nejasnej pocit ;-) ale prašť jak bouchni, to byl jen příklad, navíc jsem si ho nemu…
ancer 08.11.2006 14:43
ancer
V této souvislosti jsem si ještě vzpomněl na jednu historickou paralelu. Zatímco král Miroslav nutil…
Paullus 08.11.2006 21:33
Paullus
jo souhlas Mandrake mi znelo lip. Este mi dobre zni Fedora, Redhat, Danix. A co treba Novell Linux…
Redmarx N 08.11.2006 19:03
Redmarx N
Běžný konzumní uživatel PC většinou nemá moc umělecký cit a pak mu takovéto nechutné názvy ani nemus…
Miloslav 08.11.2006 20:27
Miloslav
:-D
Vladimir 08.11.2006 20:29
Vladimir
rofl. :-D
IgorK 08.11.2006 20:43
IgorK
:-D
josephino 08.11.2006 22:17
josephino
A oba dohromady máte pět IP adres... 8-) :-D
ancer 08.11.2006 23:46
ancer
jj Miloslav je opravdu krasne zvucne jmeno, nakonec i Miroslav docela jde, ikdyz to R tam, tan liby…
Redmarx N 12.11.2006 17:29
Redmarx N
Tak jsem to zkusil, aby analýza bylo kompletní. Řekl jsem synovi: "Visto", zeptal se: "Co?". Takže t…
Miloslav 12.11.2006 19:52
Miloslav
Na tom něco je. Vzpomeňme například, jak smutně dopadnul ruský raketoplán Buran. Vzlétnul, přistál -…
PavelX 12.11.2006 20:04
PavelX
Ano, to přesně vystihuje myšlenku, kterou jsem se tady snažil rozvést. A jsem přesvědčen, že takovýc…
Miloslav 12.11.2006 20:20
Miloslav
Myslim, ze je diskuse o jmenech je jiz docela vycerpana. Drzme se tematu vlakna. Dekuji. (rh)
rh 12.11.2006 20:22
rh
no rh, preci nebudeme zavadet zvlastni vlakno, kdyz se nam to tu tak rozjelo ne ? Chapu ze Debiane…
Redmarx N 12.11.2006 21:51
Redmarx N
...kde mam dat hlas Fedore, pod RedHat ? Ale co potom Ubuntu, neni nahodou vystaven z Debianu ? A co…
rh 12.11.2006 21:59
rh
Windows JehoVista...
Václav Semerád 24.03.2007 18:35
Václav Semerád
Gentoo. Dovod: nemusim tam mat to, co nechcem, a nove verzie balikov su vacsinou rychlo k dispozici…
x22 08.11.2006 19:10
x22
Kedysi mandrake, teraz mandriva. Dôvod: Som lenivý, aby som vyskúšal iné.
flanker 08.11.2006 20:14
flanker
Rozhodnul jsem se vyzkoušet Ubuntu. Zatím jsem ve stádiu sosání instalačního CD :-[ Důvod? Rozhodova…
Prasak 12.11.2006 20:13
Prasak
ubuntu 6.06 me osobne velice potesilo.. diky nemu jsem skoncoval s Windows na sluzebnim notebooku. B…
JR_Ewing 12.11.2006 20:21
JR_Ewing
Jen tak, aby to nezapadlo :-) zx-livebox live distribuce pro zx spectrum (didaktik) nostalgii 8-)
ancer 13.11.2006 17:33
ancer
Slax, live verzi. Dokonce jsem už zvládnul uložení konfigurace a načtení při startu z HDD, takže nem…
L-Core 13.11.2006 17:42
L-Core
S Linuxem jsem náramně spokojen.Uživatelsky přítulné až blbovzdorné je Ubuntu a Suse (včetně instala…
anthar 17.11.2006 17:58
anthar
Pre tých čo by chceli vyskúšať plnohodnotný linux odporúčam nejakú Hardcore distribúciu ako Debian,…
stan 18.11.2006 00:27
stan
...distribúcie typu Fedora, Mandriva atd majú na sebe nabalené kopec balastu, ktorý ich robí nefunkč…
rh 18.11.2006 00:30
rh
"Ta hlaska o Mandrive i Fedor se snad ani neda komentovat. " Dá
stan 18.11.2006 01:04
stan
Tak do toho. Co je teda presne mysleno tim balastem? A chci konkretni pripady, ne to, ze jste neco n…
rh 18.11.2006 02:10
rh
Na debianu, Gentoo ani Slackwaru není nic hxcore - kdo to myslí s unixovým serverem alespoň trochu v…
Vladimir 18.11.2006 12:00
Vladimir
Na debianu, Gentoo ani Slackwaru není nic hxcore tak k tomu se připojuju - Slackware je první linux… poslední
viva 25.03.2007 20:52
viva
Na desktopu vzdy windows, az do jiste chvile, od jiste chvile pouze Ubuntu (i kdyz to neni nic extra…
admix 18.11.2006 03:21
admix
Tak na zkoušku jsem si dal na PC Ubuntu - překvapila mě jednoduchost instalace, nastavit internet mi…
Prasak 20.11.2006 20:40
Prasak
Co probůh na internetu nastavuješ čtvrt hodiny? Např. já napíšu při instalaci Win (jak se to ptá na…
Dale Cooper 24.03.2007 19:46
Dale Cooper
pac ty u toho nepopijis koralenku :)) nam to trva i pul hodky
kmochna 25.03.2007 04:43
kmochna
Mně se naštěstí internet ve Slaxu nastaví sám (PC připojen k routeru, na routeru DHCP) :-*
L-Core 25.03.2007 15:08
L-Core

Muzes.
Kdysi jsem zkousel nejake Live distribuce - Danix, Ubuntu...
Ale vzdy byly nejake probemy s notebookem - nesla nastavit velikost rozliseni na mych 1400x1050, nebyly ovladace pro vsechen hw, a to jsem mel standardni Intel chipset...
Proste nemam tolik volneho casu, abych ho venoval zkoumani, prolezani for a hledani reseni problemu. Navic se bojim, ze by mi nic noveho nepinesl, vse, co potrebuju mam k dispozici a navic Windows odbourat nemuzu, protoze me Windows programy zivi.

Linuxu by velmi prospelo, kdyby se jednotlive distribuce dohodly a sjednotily aspon na ceste instalovani programu, ovladacu... To by zase nemuselo byt tak slozite.

Vista, i kdyz na se na ni dnes spis nadava, muze byt dalsi hrebicek, protoze z hlediska vyvojare nabidne objektove API, vcetne rozhrani. Znamena to, ze vyvoj aplikaci pro Vistu bude mnohem jednodussi a rychlejsi nez to same pro jinou platformu. Linux nabizi nekolik uzivatelskych rozhrani. To je dobre pro lidi, kteri si chteji vyhrat se skinovanim desktopu, ale uz to neni dobre pro programy, protoze jeden bezi nad jednim rozhranim, jiny zase nad dalsim.

Tim chci naznacit, ze pokud chce byt Linux uspesnejsi, musi se sjednotit. Klidne muze byt milion distribuci, odladenych a pripravenych pro specialni ucely, ale je treba sjednotit aspon veci "pod povrchem" - zpusob instalovani aplikaci, spolecnou databazi ovladacu, klikaci rozhrani pro nastavovani (ne to castecne, ktere je ted). Komunita chce rozsirit Linux mezi obycejne lidi, tak se pole toho ten Linux musi chovat vuci obycejnemu cloveku.

Jsem minuly tyden nainstaloval Fedoru 6 a Mandrivu 2007.

Fedoru 6 rozbiham ale zatim me trapi hrozne pomale nacitani programu a internetovych stranek v Gnome a u Mandrivy 2007 mam problem, ze mi nebeha internet, takze jsem se ji zatim nevenoval.

Jinak ale ikdyz bych hrozne rad aby byl, tak linux stale neni na desktop. Clovek nainstaluje windows a pracuje nebo hraje hry, ale u linuxu ho musi jeste aspon 14 dni ladit, nez ho muze zacit smysluplne pouzivat.

ziadny a ani ziadny nikdy pouzivat nebudem a to myslim uplne vazne. myslim, ze poznam dostatocne dobre linuxovy kernel(sice je tomu 2 roky dozadu co som pod nim programoval), aby som vedel, ze uz s tymto systemom nechcem mat v zivote nic spolocne(fuck*ng threads like process). ak na mojom stroji ma byt nixovy system, tam potom skutocny unix a nie napodobeniny. mojim favoritom je uz dlhsiu dobu FreeBSD, ktory ma jednoznacne najlepsie prepracovany multitasking a memory management. nechcem flameovat, len som to potreboval povedat. logoff. 8-)

jenze FreeBSD jako nahrada windows neprichazi v uvahu, to je taky spis na server.

jinak taky souhlasim s J.F., porad jeste nede hodne veci v linuxu naklikat, takze to furt neni ono. (napriklad ted mi ve Fedore klikaci nastaveni rozliseni nefungovalo, tak jsem musel stejne do prikazovy radky a do configu.

co to je makefile ?

Ne delam si srandu, ale typickej desktop lama to fakt nevi a na windowsech ani nepotrebuje vedet, Linux se bez prikazu neobejde, ale preci jen je pouziti bez prikazu blize nez BSD.

Jo mimochodem musim si rejpnout, ale pro Slovenske kamose moc Fedora 6 neni, protoze je tam volba jazyk Ceskoslovensky, rozumej česky. :-D (no pak je tam teda i volba Slovensky - ale to nevim co je :-p)

dik za link. mam uz trochu o tom precitane, ale kazde info sa hodi. paci sa mi, ze stavaju na FreeBSD kerneli, ktory povazujem nielen z hladiska bezpecnosti za jeden z najlepsich, ak nie najlepsi. tu pekne vidno(Can run most GNU/Linux software (not tied into the kernel, i.e. drivers)), ako BSD berie bezpecnost vazne a toto povazujem v linuxe(okrem toho ze implementuje multithreading dost svojsky: fake proces is thread) za jednu z najvacsich chyb a docitame sa v linuxe este o mnoho hackoch na urovni kernel modu cez drivers. co mam ale take zbezne info o PCBSD, tak je cele postavene na FreeBSD a vlastne prepracovali len instalator. ale idem kuknut na tvoj link, nech som mudrejsi. :-)

Tohle sem testoval, ale uz je to davno, v pbidir jeste bylo dost malo softwaru, ale ted koukam, ze se to postupne zaplnuje :-), pekny. jinak mel sem to nainstalovany jenom chvilku, protoze vzdycky, kdyz jsem si nainstalil nejaky unix, byl jsem linej shanet ms fonty a upravovat konfiguraky tak, aby to bezelo na mem 700MHz delu trochu rychlejs.

linux pouzivam vyhradne na serveroch a routroch na desktope dlho dlho w2k ale uz som presiel na xp.
z distribucii slackware pre jeho jednooduchost a zaroven skalovatelnost a moznost ladenia a kvoli mode sa trapim uz vyse roka aj s debianom (mam asi 8 slackov a 2 debiany).

Na mém PC mám dualboot WinXP Pro a Kubuntu 6.10 . Používat Linux si mohu dovolit, protože mne IT neživí a hry nehraju ( teda občas Šisen Šo ). Nyní je tak rychlý vývoj, že pokud jsou nějaké potíže dnes, nemusí být třeba už zítra. Na mém PC mám vpodstatě vše naklikané a žádnou ruční konfiguraci jsem nemusel provádět. V Kubuntu používám i programy, co jsem měl i na Windows- Firefox2, Operu 9, VLC, Rainlendar2, Gaim , Skype, Thunderbird, Open Office .
Mám stažených i dost Live CD- Slax, Accelerated Knoppix, Berry Linux, MCNLive, BeatrIX , Damn Small Linux, Gentoo 2006, Mandriva One, Zenwalk, PClinuxOS a další.
Nainstalované jsem měl Mandrake 8, Novell Linux 9.3 , Xandros 3 . Nikdy jsem nezkusil Debian , Red Hat.
V rodině jsem ale jediný, kdo linux používá, jen syn se snachou měli nějaký čas na notebooku Ubuntu 5.10 protože mohli mít každého uživatele v jiném jazyku- rusky, česky a anglicky.

Pouzivam Mandrivu 2007 One jak na notebooku tak na desktopu, vsechno vsude funguje. Na my veci mi to staci, s widlema sem vyjebal a uz sem je nepouzil snad rok a pul. Jinak Ubuntu je prevlecenej Debian. Nebudu tu pomlouvat widle, od toho chodim na Zive.cz 8-)

Jinak v dnesni dobe je uplne jedno jakou distribuci clovek pouziva, protoze jde hlavne o desktop environment. Takovy KDE mi nabizi jako obycejnymu uzivateli nekonecnekrat lepsi konfort nez ukrutne zastarale widloDE.

Hlasoval jsem pro slackware, protože je mi asi z linuxů nejblíže. Jinak kvůli podpoře ze strany Oraclu jsem nucen ač nerad se patlat se SuSE a to je proti tradičnímu unix-like slackwaru tragédie.

KDE a Gnome považuju za nepoužitelnou zvrhlost a tudíž i celou myšlenku Linxu na desktopu. Bez použitelného prostředí typu jednotného window manageru a shellu je linux na desktopu na úrovni roku 1990. Samotné X-Window jsou celkem dobrý terminálový server ale mizerné grafické prostředí. Osobně používám na linuxech XWindow jen když musím (např. když je instalace Oracle vyžaduje), nebo když chci mít nějakou aplikaci nasdílenou pro terminály.

Za relativně povedené ale pro běžného usera stejně nepoužitelné rozhraní považuji klasické CDE na Solarisech ("předjavovské").

Tak jako odpověď uvedu:
Na desktopu používám Fedora Core 6 (spokojenost) a Kubuntu a Xubuntu (taktéž spokojenost).

A teď k tomu flame:
Nejdříve je třeba rozlišit "server vs. desktop".
Byl jsem dlouholetým ITkem v prostředí Windows. Po přechodu na WXP a W2000(a výše)server jsme byl docela spokojen. Spravování domén, politik atd. je opravdu fajn.
Teď jsem se stal správcem linuxových serverů a v tom linuchu se hnedle lépe vyznám a vidím, co to dělá nebo nedělá nebo co by to mělo dělat a nedělá. Tolik k serverům.

K desktopům bych řekl toto:
Každé má své.
Win98 i Win XP považuji za vynikající systémy a rád je používám.
Windowsy stojí prachy, jsou neprůhledné, ale jsou uživatlelsky "přítulné" (někdy až moc) a funguje na nich hafo aplikací a her.
Linux je zadáčo, dnes je také přívětivý, pro mou práci vyhovuje lépe (nemám rád puttynu).
Když jsem měl někdy problém s Windows, že něco nechodilo, tak někdy pomohla jen přeinstalace, na linuxu všechny problémy vyřeším (sic). No tak dobře - většinou :-)

Mějte mě rádi :-)

Takže moje sľúbené vyjadrenie:

Raz kamoš za mnou prišiel s tým, že by bolo dobré naučiť sa Linux, lebo čokoľvek v Linuxe je lepšie platené ako pod Windows. No a tak som skúsil Knoppix z PC-Revue. Celkom sa mi to zapáčilo, ale nepáčilo sa mi prostredie. Tak som začal skúšať live CD a dočítal som sa, že okrem Knoppixu, ktorý plne podporuje NTFS je ešte Mandriva, ktorá tiež obsahuje nejakú podporu NTFS. Tak som skúsil to. Zo všetkcýh Linuxov, čo som testoval, sa mi tento zdá najjednoduchší pre bežného človeka. Naopak do Knoppix na live CD z Internetu (nepodobalo sa na Knoppix z PC-Revue) som ani neťukol. To bolo pre mňa niečo úplne iné a nevedel som sa absolútne ani pohnúť. S Mandrivou som spokojný, pretože mám všetko, čo mám vo Windows po hodinách inštalovania. Čiže Internet, hudbu, video, kancelársky balík a navyše rýchlosť, ktorá je vo Windows porozovateľne nižšia. Tak asi toľko. Až sa mi nechce veriť, že bežím v distribúcii starej dva týždne. Vistu by som zrejme spustil, ale procesor by asi zaplakal.

A muzu hlasovat dvakrat? Na serverech a routrech debian, na notebooku ubuntu, na desktopu debian testing.. v praci sem tam CentOS.. Osobne se mi Debian based distribuce zamlouvaji vic, protoze je lze jednoduse konfigurovat v prikazovem radku... nejaka zmena v redhatu ( a spol ) je vzdycky zalezitosti nekolika konfiguracnich souboru, nalezite zanorenych v adresarove strukture :-(

Rád bych pracoval v Linuxu, respektive na jakémkoli jiném OS než od MS, protože Microsoft, najmě jeho licenční politiku upřímně a z hloubi celé duše nenávidím.

Bohužel zavedený systém v soukromém i státním sektoru MS a jeho perverzní produkty vysloveně preferuje, přičemž já jsem díky své profesi nucen využívat řadu komerčních SW produktů, které by na Linuxu pracovaly přinejmenším s problémy, pakliže vůbec (už tak blbě fungují ve Windows).

Stejně tak mám haldu HW a na druhou stranu nemám čas si hrát s ovladači.

Takže jsem si nainstaloval nějaký Ubuntu na jednu starou plečku, pohrál si s ním, zamáčkl slzu a šel se zase vztekat do XP.

A to nemluvím o době svého IT-mládí, kdy jsem měl Amigu 500 s grafickou nadstavbou a multimediálními koprocesory, zatímco v té době PC-čkáři zavilí jak šakali u vily nevili věnce, nýbrž se v MS DOSu 3.1 prali s příkazovou řádkou.

Microsoft je zhouba kapitalismu, už odrovnal volnou soutěž a jednou zmaří i éru imperialismu.

Nevím, jestli jméno může něco vypovídat o jmenovaném, ale rád se nechám přesvědčit, pokud někdo ví, tedy:

Skoro půl století, od prvního sledování TV pohádky, kde v zemi krále Miloslava se mohlo všechno, se mi hnusí jméno Miloslav. Jak může mít král tak příšerně neestetické jméno? Nemůže to mít vliv na jeho panování? A co jeho poddaní, zhnusení takovým jménem, jak k tomu přijdou, mohou mít v něho důvěru?

]:)

Kolego ancere, Vaše dětská traumata byla zbytečná. Král se totiž jmenoval Miroslav.

Budiž Vám ale útěchou, že tohle jméno vzbuzuje hnus rovněž, byť jenom u komunity userů této poradny. Z důvodů zachování jejich psychické integrity bylo mezi nimi dokonce konkludentně sjednáno, že namísto onoho křestního jména bude používán pojem TJJNBV.

V této souvislosti jsem si ještě vzpomněl na jednu historickou paralelu. Zatímco král Miroslav nutil své poddané pod hrozbou drakonických trestů zpívat, jeho monarchistický kolega v sousední říši král Ubu se snažil zavádět do každé chaloupky Windows NT.

Každá akce ale vzbudí reakci. Poddaní krále Miroslava odpověděli na jeho múzický a muzikální teror pasivní resistencí formou rapování. Naproti tomu obyvatelé království vládce Ubu se vzbouřili a začali hromadně používat jednu verzi Linuxu, kterou posměšně nazvali UbuNTu.

jo souhlas Mandrake mi znelo lip. Este mi dobre zni Fedora, Redhat, Danix.

A co treba Novell Linux Desktop, jak ti to zni ?
Anebo sveho casu Corel Linux ?

A hlavne Windows Vista, ted uz to jde, ale poprvy, kdyz jsem to slysel, tak jsem se malem zblil. :-?

Běžný konzumní uživatel PC většinou nemá moc umělecký cit a pak mu takovéto nechutné názvy ani nemusí být protivné, naopak jsou deformovaní uživatelé PC, kterým jsou už běžné názvy, které jsou příjemné i dětem značně proti srsti. Např. Ancer - pro něho je i celkem příjemné jméno zdrojem propadnutí do deprese, kterou se snaží zakrýt dětinským "smyslem pro humor". Vyzkoušel jsem si to teď v praxi. Svému synovi jsem řekl "Miloslave" - neragoval. Pak jsem zkusil říct "Ty jeden Debiane, ty Madrivo" a hnal mě svinským krokem, vyběhl jsem z domu a ještě jsem stačil vykřikout - "Ty Ubuntu" a on, přestože je mírumilovný na mě zařval: "Neser mě".

jj Miloslav je opravdu krasne zvucne jmeno, nakonec i Miroslav docela jde, ikdyz to R tam, tan liby zvuk trochu kazi.

Zkus ale na syna zavolat Visto!, ale bacha, aby ti jednu nenatahnul. :!:

proste tva prvni poznamka, ze jednotlive distribuce Linuxu maji oskliva jmena je chybna - nezvykla (pro nekoho treba oskliva) jmena ma vetsina OS.

Treba me slovo Mandriva iniciuje neco jako modrou oblohu, ikdyz to samozrejme znamena uplne neco jineho. Pod Ubuntu si predstavim nejaky krovaky v Africe a kdyz jsem poprve slysel Vista, tak jsem pred sebou uvidel zachod. Tak nevim, bud nejaka predtucha nebo Bill setril a misto, aby vyber jmena konzultoval s psychologem, tak vybral co ho prvni napadlo.

Tak jsem to zkusil, aby analýza bylo kompletní. Řekl jsem synovi: "Visto", zeptal se: "Co?". Takže to můžeme shrnout:
Miloslave - bez jakékoli reakce
Debiane, Mandrivo - vyhnal mě z domu
Ubuntu - křičel "neser mě!"
Visto - dotaz "Co?"
Doufám, že jsem vám pomohl podívat se na problematické názvy i z jiné, estetické stránky. Jelikož jsem umělecky velice silně založený člověk, vím, že estetika názvů má výrazný vliv na budoucí prosazení nazývané věci. Žádný Linux tudíž moc velké šance nemá. I na lidi bez estetického cítění tyto názvy působí podvědomě a mají svůj negativní vliv. Na závěr ještě podotknu, že dávat věcem takovéto "rádoby vznešené" názvy svědčí pouze o jisté míře infantilnosti tvůrců, načež reakce průměrného člověka je taková, že pojem sice ihned nezavrhne, ale počká, co se z toho vyvine. Čeká se ovšem už roky a bohužel, stále nic.

Na tom něco je.
Vzpomeňme například, jak smutně dopadnul ruský raketoplán Buran.
Vzlétnul, přistál - a skončil na smetišti dějin.
Vsadím se, že kdyby se jeho jménu věnovalo více pozornosti, mohl létat dodnes.
A s Linuxem je to podobné.

Ano, to přesně vystihuje myšlenku, kterou jsem se tady snažil rozvést. A jsem přesvědčen, že takovýchto paralel najdeme všude spoustu. Nejen kolem nás v každodenním životě, ale také v historii - vzpomeňme slavného Salvadora Dalího a jeho první obrazy, které prostě nazýval pořadovým číslem a nic neříkající nelibozvučnou zktatkou "oopers" - bez úspěchu, teprve poté, co díla přejmnoval a nazval The Lugubrious Game (1929), The Persistence of Memory (1931) and Surrealist Objects, Gauges of Instantaneous Memory (1932) došel k uznání, slávě a úspěchu. Koho by např. dnes zajímal nějaký obraz nazvaný Oopers no. 1, 2 atd.

no rh, preci nebudeme zavadet zvlastni vlakno, kdyz se nam to tu tak rozjelo ne ?

Chapu ze Debiane muze navodit u Cecha neco jako Debile, ale treba Anglanovi to zni uplne jinak, treba jako Cechovi proste moc nezni Vista ale Spanelovi to bude znit mnohem lepe. Takze mas vlastne rh pravdu, ze tahle diskuze je o nicem, proste dokud nebude Miloslav Linux, tak se mu proste libit nebude.

Jinak ale .msx chtel aby se ta anketa trochu poopravila, protoze jinak je taky o nicem, kde mam dat hlas Fedore, pod RedHat ? Ale co potom Ubuntu, neni nahodou vystaven z Debianu ? A co desitky dalsich distribuci ?

A odpoved na to, proc pouzivate ten ktery linux ? Protoze jsem se dostal nahodou prave k tomuto. - myslim docela univerzalni odpoved pro vetsinu lidi tady.

Treba zacnu u sebe - zkousel jsem Redhat (volne jsem presel na Fedoru), Mandrake (Mandriva), Suse, Debian a Danix.

Ted jsem se zrovna pustil do zkouseni novych Fedora 6 a Mandriva 2007. Fedora je skvela, ale nevim, zda Kubuntu neni lepsi, jenze ja jsem zvyklej na .rpm balicky a dalsi veci z Fedory, tak proc prechazet ? Novou Mandrivu jsem jen instalnul, ale nezkousel, taze zatim nevim, jak na tom v aktualni verzi je. Suse se mi kdysi vubec nelibil, ale treba jsou nove verze mnohem lepsi, nevim. Danix je super live CD. A Debian mame v praci na serveru, ale to nebylo moje rozhodnuti, ikdyz myslenka naseho spravce site byla jasna, Debian sice nema implementovany temer zadne vychytavky, ale je jednoznace nejstablilnejsi, takze na server idealni, nehlede na to, ze je to absolutne nekomercni zalezitost.

jej to jsem toho vypotil. ::)

...kde mam dat hlas Fedore, pod RedHat ? Ale co potom Ubuntu, neni nahodou vystaven z Debianu ? A co desitky dalsich distribuci ?

Ano, Ubuntu (Kubuntu,Xubuntu) je zalozeno na Debianu. Kdysi treba Mandriva (tehdy Mandrake) bylo zalozena na Red Hatu. Stejne jako tusim SuSE.
Jinak hlas pro Fedoru bych dal pro Red Hat, jsou to distra bytostne spjaty, stejne jako Suse a OpenSuse.

S Linuxem jsem náramně spokojen.Uživatelsky přítulné až blbovzdorné je Ubuntu a Suse (včetně instalace) je na tom asi tak nějak stejně.Widle poslední dobou používám pouze na hry.Tam jsou nezastupitelné.Zkoušel jsem Vistu.Grafika je skvělá,systém poněkud nestabilní.Největší pokrok jsem zaznamenal v ochranných prvcích proti neplatícím uživatelům.

Pre tých čo by chceli vyskúšať plnohodnotný linux odporúčam nejakú Hardcore distribúciu ako Debian, Gentoo alebo Slackware, distribúcie typu Fedora, Mandriva atd majú na sebe nabalené kopec balastu, ktorý ich robí nefunkčnými SuSe navyše nepodporuje ani KDE ale len GTKácku atrapu.

Na debianu, Gentoo ani Slackwaru není nic hxcore - kdo to myslí s unixovým serverem alespoň trochu vážně, tak musí stejně ovládat vše, co instalace těchto distribucí vyžaduje. O desktopu už jsem mluvil výše, to nemá smysl řešit vůbec. Rozdíl mezi objektovým desktopem ve Windows a nesourodými a nepropojenými aplikacemi v Linuxu (a nesourodými myslím KDE a Gnome - realita je taková že stejně budete používat aplikace pro obé což je ta skutečná tragédie linuxového desktopu) je natolik propastný, že tahle možnost padá.

Jinak o žádném "balastu" v SuSe, Fedoře ap. kromě nastražených nefunkčních konfigurátek a vnucujícím se grafickém setupu ani moc nevím, na druhou stranu znám pouze SuSe z těchto typů distribucí.

Na desktopu vzdy windows, az do jiste chvile, od jiste chvile pouze Ubuntu (i kdyz to neni nic extra).
Co se tyce *BSD systemu na desktop .. znam i lepsi zpusoby sebevrazdy :) Jinak me osobne se FreeBSD6 na desktopu podarilo rozchodit (na routeru vedle ho mam uz dost dlouho), nicmene FreeBSD opravdu neni user-friendly system a vetsina laiku ani netusi, co to je :) Jinak co se tyce kvality, bsd > linux

Tak na zkoušku jsem si dal na PC Ubuntu - překvapila mě jednoduchost instalace, nastavit internet mi trvalo asi čtvrt hodiny - bylo to mnohem jednodušší než ve WinXP - bylo to všechno nějak víc pohromadě. Řekl bych, že pro klikacího Widlaře je v Ubuntu vše nachystané. No uvidím, zatím to mám na disku jen pár hodin :-)

Zpět do poradny Odpovědět na původní otázku Nahoru